آیا ناتو پشت ترکیه را در جنگ با روسیه خالی می کند؟

13:51 - 10 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۹۸۴
خبرگزاری میزان - مقامات ترکیه خیال می کنند اگر جنگی میان آنها و روسیه در بگیرد، ناتو و آمریکا پشت آن در می آیند و مقابل روسیه قد علم می کنند.
به گزارش گروه بین الملل ، سرنگون کردن جنگنده بمب افکن روسیه از سوی ارتش ترکیه همچنان بازتاب ها و تبعات خود را دارد و روابط روسیه و ترکیه را تیره و تار کرده است.

تیرگی روابط دو کشور به همه ابعاد آن کشیده به گونه ای که سیاست های تنبیهی و تلافی جویانه روسیه ابعاد اقتصادی و سیاسی را در بر گرفته است. تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه با دستور پوتین آغاز شده و در میان مدت می تواند تأثیرات سنگینی بر اوضاع اقتصادی این کشور بگذارد و باعث نارضایتی های مردمی هم شود.

اما ترکیه چون خود را در پناه ناتو و آمریکا می بیند تصور می کند که آنها تا آخر از او حمایت و دفاع خواهند کرد.

شاید هم مقامات ترکیه به کمک  ۳ میلیارد یورویی اروپا چشم دوخته اند که قرار است برای رسیدگی و کمک به پناهجویان و آوارگان در خاک این کشور به ترکیه پرداخت شود.

اقدام اروپا در کمک به ترکیه برای این است که پناهجویان از ترکیه به اروپا سرازیر نشوند و هزینه های حضور پناهجویان بر دوش ترکیه باشد. برخورد دولت ترکیه هم با پناهجویان آنقدر نامناسب است که برخی این اقدام اتحادیه اروپا را سپردن پناهجویان به دست جلاد تشبیه کرده اند.

اما آیا ناتو و آمریکا در صورت بروز درگیری میان روسیه و ترکیه وارد فاز عملیاتی حمایت از آنکارا می شود؟

منطقه غرب آسیا دارای اتفاقات درس آموزی است که می تواند برای بسیاری از حاکمان دیکتاتور و وابسته منطقه، عبرت باشد. در میان کشورهای وابسته به غرب، مصر در زمان حسنی مبارک، عراق در زمان صدام و ایران در زمان شاه نمونه های روشنی برای وابستگی شدید مقامات ترکیه به آمریکا است.ترکیه هم اگر سیاست ها یخود را ادامه دهد، زمانی نه چندان دور دچار درد صدام و مبارک و شاه خواهد شد. حمایت های آمریکا و غرب مطلق و ابدی نیست.

اروپا و آمریکا هیچگاه خود را برای ترکیه قربانی جنگ میان مسکو و آنکارا نخواهند کرد هر چند ترکیه در پیمان نظامی ناتو عضویت دارد اما آن بخش پیمان ناتو که می گوید در صورت حمله به یک کشور عضو از سوی کشور ثالث اعضای ناتو موظف به حمایت نظامی از کشور عضو هستند، درباره ترکیه صدق نمی کند.

اروپا و آمریکا، ترکیه را برای اهداف خود می خواهند و تا زمانی که حاکمان این کشور در همین زمینه پیش بروند و جاده صاف کن اتحادیه اروپا و آمریکا در منطقه باشند، حمایت های آنها هم تا اندازه ای ادامه خواهد داشت.

اروپا حتی پس از سال ها درخواست و تلاش دولتمردان ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپایی که به گمان ترکیه امتیاز ویژه ای برای او محسوب می شود، همچنان با این درخواست مخالفت می کند و ترکیه را به عنوان عضوی از خود نمی داند. همین بی اعتمادی اروپا به ترکیه ثابت می کند که آنها در زمان نیاز پشت ترکیه در نخواهند آمد.

دعوت به آرامش و خشویتنداری ناتو و اتحادیه اروپا از ترکیه در ماجرای سرنگونی هواپیمای جنگنده روسیه این پیام را با خود دارد که آقای اردوغان مراقب باش اگر در مقابل روسیه دست از پا خطا کنی ما به عنوان اعضای اتحادیه اروپایی و پیمان ناتو وارد فاز عملیاتی نخواهیم شد.

برای اروپا و آمریکا، ترکیه آنقدر ارزش ندارد که بخواهد خود را وارد جنگ با روسیه کند. پشت گرمی ترکیه به غرب بیهوده است اگر مقامات این کشور خود را هر چه بیشتر به شرق نردیکتر می کردند، وضعیت ترکیه بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *