رسانه‌های پرسشگر به بالندگی جامعه کمک می‌کنند

10:32 - 10 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۸۴۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - عدالت خواه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با موضوع «نقش رسانه ها در پیشگیری از جرائم انتخاباتی» گفت: نقش پرسشگری رسانه ها اساسی است تا جایی که می تواند به روشنگری و بالندگی در جامعه بیانجامد.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمانشاه،  رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: مسئولین نباید از بیان پرسش اصحاب رسانه گله مند باشند بلکه آنها را در کنار خود و مددکار خود بدانند که می توانند در این با هم بودن زمینه تعالی جامعه را هموار سازند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته هیچ پرونده مطبوعاتی وجود نداشته آن را نشانه ای دانست که مطبوعات استانی چارچوب ها و حد و مرز کار رسانه ای را شناخته اند و یادآور شد: دستگاه قضائی استان مطبوعات را در کنار خود حس می کنند و این علی رغم آن است که گاهی انتقاداتی از سوی ایشان شاهد بوده ایم اما آن را در راستای سازندگی تلقی کرده ایم و نه یک حرکت تخریبی.

رئیس شورای قضائی استان کرمانشاه با توصیه به اصحاب رسانه تاکید کرد: دریافت خبر ، ارسال و انتشار آن نیازمند دقت کافی است . شتابزدگی در امر خبر حتی می تواند آبروی مسلمانی را به مخاطره بیاندازد . بنابراین  رعایت اخلاق در کار رسانه ای از الزامات است و این مهم باید محور کار رسانه ای قرار گیرد.

عدالت خواه با اشاره به اصالت و مکانت نوشتن و قلم ، سخن مطبوعات را بر اساس معیار ها عنوان و تصریح کرد: سخن مطبوعات باید بر اساس معیارها باشد و معیار فرد افضل است و با این وسیله شاخص هاو معیارهای نظام جمهوری اسلامی را به مردم بشناسانند و بر قلم خود پاک ترین تراوشات را جاری کنند چرا که قلم حرمت دارد و خداوند متعال به آن سوگند یاد می کند.

عالی ترین مقام قضائی استان کرمانشاه با اشاره به فرازی از حضرت علی (ع) که می فرمایند: البهتان على البری ء أعظم من السماء، بهتان زدن به آدم بیگناه بزرگتر از آسمان است  و همچنین الحق اوسع من الارض : حق گسترده تر از زمین است یادآور شد: سعی کنیم حق مداری در زندگی ما بروز داشته باشد خصوصا اصحاب رسانه که همیشه در گذری قرار دارند که باید حق مداری و حفظ آبروی دیگران را مد نظر قرار دهند . البته در کنار این اخلاق حسنه می توانند به نقادی خیر خواهانه بپردازند و نقد را وسیله ای جهت حل مشکلات بدانند و نه وسیله ای برای تسویه حساب های شخصی که این خصلت مغایر کار و اخلاق رسانه ای است.

عدالت خواه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو در اسفند ماه سال جاری گفت: وظیفه مهم  مطبوعات در جریان این انتخابات ایجاد آرامش در جامعه است.

وی گفت: با ایجاد التهاب و تنش در جامعه نمی توان انتظار انتخابات درست داشت. اصحاب رسانه از جنگ قلم دوری کنند و سیاه نمایی و هتک حرمت را کنار بگذارند و با ایجاد آرامش در جامعه روز بعد از انتخابات را به جشن ملی تبدیل سازند.

رئیس شورای قضائی استان کرمانشاه دستگاه قضائی را در امر انتخابات یک ناظر عام دانست و افزود: به عنوان یک ناظر عام در همه  بخش های انتخابات نظارت داریم و سعی می کنیم اعتماد عمومی را در جامعه بوجود آوریم و همه این جلسات قبل از انتخابات برای روشنگری و پیشگیری از تخلفات است تا به سمت انتخاباتی که در خور نظام جمهوری اسلامی است گام برداریم.

وی افزود: اکنون زمان خوبی برای تشخیص صلاحیت کاندیدها است چراکه کاندیدایی که قصد ورود به مجلس قانون گذاری را دارد باید خود بیشتر از همه به رعایت قانون ملزم باشد در غیر این صورت هیأت نظارت به صلاحیت این فرد شک می کند.

عدالتخواه خرید و فروش رای و استفاده از شناسنامه جعلی برای رای دادن را جرم و از مصداق های تخلفات انتخاباتی نام برد و گفت: تا قبل از تایید کاندیداها توسط شورای نگهبان و اعلام رسمی، کسی کاندیدای انتخابات محسوب نمی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه احراز جرم خرید و فروش آراء را بر عهده دادسرار دانست و گفت: رسانه ها حق انتشار مباحثی مانند خرید و فروش آراء را ندارند اما درصورت مشاهده تخلف باید به دستگاه قضایی اطلاع دهند.

وی نشر اکاذیب و تبلیغات زودهنگام  را از جرائم انتخاباتی عنوان کرد و گفت: شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی در دادسراها داریم و در خصوص تخلفات مسئولیت اصلی بر عهده مدیر مسئول است.

دکترعدالتخواه استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی را جرم دانست و گفت: دستگاه قضایی به هیچ عنوان نگاهی غیر از برگزاری انتخابات سالم به انتخابات ندارد و تمایلی نداریم کسی از درون دادگستری برای انتخابات کاندید شود با وجود اینکه از نظر قانونی منعی ندارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در پایان گفت: قضاتی که قصد کاندید شدن در انتخابات را دارند نیازی به استعفا ندارند  و تنها حوزه کاری آنها تغییر می کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *