قیام امام حسین (ع) اوج كرامت انسانی است

18:00 - 08 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۱۹۰
خبرگزاری میزان - رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جمع عزاداران اربعين حسينی در منطقه شیعه نشین هالکالی استانبول، به تشريح مفهوم هدايت بشر و نجات انسان از جهالت، از اهداف نهضت امام حسين (ع)، پرداخت و فرهنگ اهل بیت (ع) را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت معرفی كرد.
، در آستانه اربعین حسینی مراسم با شکوهی از سوی انجمن جعفری‌های ترکیه و با همکاری اتحادیه علمای جعفری شب گذشته (7 آذرماه) در سالن اجتماعات دوازده هزار نفري «یحیی کمال بیاتلی»، در منطقه شیعه نشین هالکالی استانبول با حضور حجت الاسلام والمسلمین صلاح الدين اوزگوندوز از علمای برجسته ترکیه و رئیس انجمن شیعیان زینبیه، ابوذر ابراهیمی تركمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمع کثیری از شیعیان و علویون و محبین اهل بیت (ع) برگزار شد .

ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه به دعوت انجمن جعفری‌های ترکیه در اين مراسم شركت كرده بود، در سخناني با بيان اينكه اصلی‌ترین هدف نهضت امام حسین (ع)، هدایت انسان و نجات بشر از جهالت و ضلالت بود، گفت: توجه به دنیا، انسان را به اوج غفلت رسانده است و تصور می‌كند كه اگر سهم بیش‌تري از دنیا داشته باشد به همان میزان موفق‌تر است. انسان تصور می‌كند كه با افزوده شدن چیزي از بیرون به او، اندوه درونش نیز كاهش می‌یابد؛ در حالیكه «بودن» غیر از «داشتن» است و امام حسین (ع) به جاي آنكه داشته باشد، ترجیج داد كه باشد. به جاي آنكه دنیا و زینت دنیا را داشته باشد و به جاي آنكه حیات بی‌اثر داشته باشد، ترجیح داد كه مؤمن باشد، بنده خدا باشد و عبد صالح خداوند باشد.

وي همچنين با بيان اينكه امام حسين (ع) خود را از خويش جدا كرد و به خدا سپرد تا مردم را متوجه كند كه در پس ظاهر دین، باطنی هم وجود دارد، تأكيد كرد: قیام امام حسین (ع) اوج كرامت انسانی است. امام حسین (ع) در كربلا با گذشت از همه چیز فهماند كه ظاهر دین، باطنی دارد و نباید از باطن دین غفلت كنیم. باطن دین هدایت بشر به سوي خداست.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به آياتي از قرآن كريم بيان كرد: در قرآن كریم سه راه براي هدایت ذكر شده است: كوشش در راه خدا، ایمان به خدا و اطاعت عملی از اوامر خداوند. در كربلا همه این سه راه اتفاق افتاد.

ابراهيمي‌تركمان در بخش ديگر سخنان خود درباره نجات بشر از جهالت كه وي در سخنان خود آن را از اهداف قيام امام حسين (ع) برشمرد، گفت: هنوز مدت زیادي از رحلت پیامبر اكرم (ص) نگذشته بود كه انحرافات زیادي بین مردم به وجود آمد و به یک جهالت همگانی تبدیل شد. امام حسین (ع) در آغاز نهضت خود نجات بشر از این جهالت را از اهداف مهم قیام خود ناميد.

وي در ادامه تأكيد كرد: درباره اين جهالت، منظورم از جهل، جهل در برابر علم نیست؛ بلكه جهل در برابر عقل و شعور است. عقل همیشه بقا را بر فنا ترجیح می‌دهد؛ اما امام حسین (ع) و یارانش در كربلا، شهادت را ترجیح دادند. این نه از آن جهت بود كه فنا را بر بقا ترجیح داده باشند؛ بلكه بقا را در شهادت دیدند. شهید شدند اما باقی ماندند؛ مانند نور كه هم خودش روشن است و هم روشنی می‌بخشد، از آن زمان تا كنون شهادت امام حسين (ع)، هم درخشنده است و هم دل همه مؤمنان را نورانی كرده است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود فرهنگ اهل بیت (ع) را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت دانست كه از جهالت بیزار است. وي همچنين گفت: متأسفانه اگر چه دوران بت‌پرستی گذشته است و انسان‌ها به خداپرستی روي آورده‌اند؛ اما در جاهلیت مدرن امروز، انسان‌ها، بت‌هاي مختلفی را می‌پرستند بی‌آنكه ظاهر مخصوصی داشته باشد و نام بت را بر خود گرفته باشد. اگر در گذشته خدایان ساختگی از سنگ و چوب را پرستش می‌كردند؛ اما اكنون از سنگ و چوب، براي خود خدا نمی‌سازند؛ بلكه خدایان موهوم ساخته خود را می‌پرستند. به همین دلیل می‌توان گفت دوران چندخدایی نوین پدید آمده است كه درصدد آن است تا راه انسان را از توحید و یكتاپرستی منحرف كند.

وي با ابراز تأسف درباره رواج چندخدايي نوين، گفت: تبعیت از خدايان موهوم تا جایی پیش رفته است كه حتی از میان بردن همنوع را نیز به پاي عمل به تكلیف دینی می‌نویسند.

ابراهيمي‌تركمان در پايان سخنان خود با اظهار اينكه خشونت و افراط‌گرایی در زمان ما از جنس همان كاري است كه دشمنان امام حسین (ع) در كربلا انجام دادند، بيان كرد: پیرو اهل بیت)ع( باید پیرو صلح ومدارا وعقل باشد. امروز در اينجا جمع شده ایم تا بگوییم یا حسین، تو جان خود وخاندانت را در راه هدایت ما فدا كردي ، اي كاش در كربلا بودیم وجانمان را در راه حمایت از تو فدا می كردیم.
شیعیان هیچگاه بسوی افراط گرایی نرفته‌اند .

در ادامه اين مراسم حجت الاسلام حسن کارابولوت، رئیس اتحادیه علمای جعفری در سخناني با اشاره به جستجوی حضرت هاجر برای یافتن آب برای فرزندش حضرت اسماعیل و تسلیم شدن ایشان به خواست خداوند به حادثه کربلا پرداخت و گفت: اگر امروز امام حسین (ع) و اهداف قیام آن حضرت به خوبی شناخته شود شاهد حوادث تروریستی نخواهیم شد.

وی سپس به مظلومیت پیروان اهل بیت (ع) در طول تاریخ اشاره کرد و اظهار كرد: شیعیان همواره پیرو و رهرو مکتب اهل بیت(ع) بوده و هیچگاه بسوی افراط گرایی نرفته‌اند.

رئیس اتحادیه علمای جعفری با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در اشاعه فرهنگ عاشورا و نقش آن حضرت در زنده نگاهداشتن یاد و خاطره قربانیان کربلا گفت: اقدامات آن حضرت در فاصله حادثه عاشورا تا اربعین شهدای کربلا موجب احیای اسلام راستین گردید.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صلاح الدین اوزگوندوز رئیس انجمن شیعیان زینبیه در سخناني ضمن آرزوی قبولی عزاداریهای شیعیان گفت: اربعین چهلمین روز حادثه عاشوراست، جابر بن عبداله انصاری خود را با زحمت بسیار به مراسم چهلم شهدای کربلا رسانید و این موضوع یکی از اماره های وقوع این حادثه می باشد و این موضوع در منابع اهل سنت نیز ذکر شده است.
وی در ادامه با اشاره به مسائل روز ترکیه و سیاستهای آمریکا در منطقه بر ضرورت حفظ اتحاد و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

در انتهاي اين مراسم از رسانه‌های گروهی ترکیه‌اي که در پوشش رسانه‌ای مراسم عاشورای حسینی در استانبول نقش فعالی داشتند، تقدیر بعمل آمد.
انتهاي پيام/
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *