مسئولان و مردم به وظایف پزشكی قانونی آگاهی ندارند

18:00 - 08 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۱۴۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان- رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به نقش مهم و اساسی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: متأسفانه مردم و مسئولان نسبت به وظایف و نقش‌های سازمان پزشكی قانونی كشور توجیه نیستند و همین موضوع كار را برای ما در انجام وظایف‌مان دشوار می كند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در مراسم امضای تفاهمنامه همكاری با كمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: سازمان پزشكی قانونی كشور بیش از 40 وظیفه بر عهده دارد كه تعیین هویت و رسیدگی به اجساد تنها یكی از نقش‌های این سازمان است اما متأسفانه مردم و مسئولان آگاهی و شناخت لازم را از این سازمان ندارند.

وی با اشاره به فاجعه منا و تلفات ناشی از آن اظهار کرد: هر چند حضور كارشناسان پزشكی قانونی در عربستان برای تعیین هویت اجساد به جای مانده در این حادثه بسیار ضروری بود اما در تركیب تیم های اعزام شده كارشناسان این سازمان حضور نداشتند.

وی اظهار امیدواری كرد: در آینده جایگاه پزشكی قانونی هر چه بیشتر به جامعه و مسئولان شناسانده شود و زمینه حضور كارشناسان پزشكی قانونی در عرصه های مختلف بین‌المللی فراهم شود.

قائم مقام رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور نیز در این جلسه با اشاره به موضوع مهاجرین در كشور و تعیین هویت آنان گفت: تعیین هویت مهاجرین، ایرانی بودن و یا مهاجر بودن آنان و تعیین هویت فرزندان مهاجران از جمله وظایف پزشكی قانونی است كه از طریق آزمایش‌های DNA انجام می شود و در این حوزه سازمان با مشكلاتی مواجه است كه صلیب سرخ می توان در رفع آن كمك كند.

برزگر خواستار همكاری بیشتر صلیب سرخ در برقراری ارتباط میان پزشكی قانونی كشورهای منطقه شود و بیان کرد:  استقرار مركز منطقه ای پزشكی قانونی در ایران، برگزاری دوره های آموزشی و كارگاه‌ها و نیز بهبود ارتباطات آموزشی در برقراری این ارتباط بسیار مفید بوده كه امیدواریم ادامه پیدا كند.

وی همچنین از برقراری دوره آموزشی مشترك با صلیب سرخ در آینده ای نزدیك در اصفهان خبر داد.
در ادامه دكتر شاكریان رییس اداره كل سازمان های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: دفتر سیاسی وزارت امور خارجه علاقه مند به توسعه همكاری با پزشكی قانونی در زمینه تشخیص هویت است و با آمادگی كامل و بدون هیچ محدودیتی علاقه مندی برای همكاری را اعلام می كند.
 
وی خاطرنشان كرد: كار پزشكی قانونی تنها رسیدگی به اجساد و صدمات ناشی از ضرب و جرح و نزاع نیست بلكه حوزه فعالیت بسیار گسترده و مهمی دارد كه مهم‌ترین آن نقش پزشكی قانونی در حوزه های پیشگیری از جرم است.

اولیویه مارتین رئیس نمایندگی كمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران نیز در این نشست پزشكی قانونی را یكی از شركای صلیب سرخ دانست و گفت: پزشكی قانونی یكی از سازمان های كلیدی در ایران است.
 
وی تصریح كرد: در موضوع منا شاهد نقش قابل توجه پزشكی قانونی در شناسایی اجساد و تلاش این سازمان برای كاهش درد و رنج خانواده ها بودیم كه به نوبه خود قابل توجه و مهم است.
 
رئیس نمایندگی كمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران اظهار امیدواری كرد همكاری و نشست‌های مشترك صلیب سرخ با سازمان پزشكی قانونی كشور در آینده هر چه بیشتر توسعه یابد.

گفتنی است،تفاهم‌نامه همكاری به امضای رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور، رئیس اداره كل سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه، رئیس نمایندگی كمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران و رئیس بانك هویت ژنتیك ایران رسید.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *