تشکیل بازار سیاه ارز در سایه بی تدبیری ها/ 2 میلیون زائر عتبات عالیات در حسرت ارز مسافرتی

13:41 - 08 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۰۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - 2 میلیون زائر ایرانی راهی عتبات عالیات شده اند اما بی تدبیری در تامین ارز این جمعیت از شهروندان سبب گران شدن دلار و تشکیل بازار سیاه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، اربعین سال 94 نیز حدود دو میلیون نفر از شیعیان ایرانی راهی کربلا شدند تا مراسم سوگواری را در حرم سالار شهیدان برگزار کنند.

گفته میشود خروج یک باره دو میلیون زائر از مرزهای غربی کشور یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث شده بازار ارز داخلی برای تأمین دلار موردنیاز این مسافران با شوک افزایش قیمتی مواجه شود به طوری که قیمت دلار در فاصله در روزهای نخستین هفته جاری از مرز 3660تومان بگذرد و این روند افزایش قیمت با نزدیک شدن به روز اربعین سریعتر می شود.

شواهد حاکی از آن است که در سال گذشته قیمت دلارهای خرید و فروش شده در مرزهای غرب کشور به حدود پنج هزار تومان شده بود. به هر حال، بسیاری از این مسافران در تلاش بودند برای جلوگیری از بروز هر مشکل جهت تأمین ارز، آن قبل از حرکت و از طریق مراجع رسمی تهیه کنند.

بر اساس مقررات بانک مرکزی برای دریافت ارز مسافرتی، متقاضی باید مدارکی از جمله گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت مسافرت (اعم از یکسره و یا دو سره) زمینی، ریلی، دریایی و هوایی،ویزای کشور مقصد(کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور (به استثنای مسافران معاف از پرداخت عوارض) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع اعم از بانک یا صرافی مجاز را در اختیار داشته باشد.

به گفته روابط عمومی بانک ملت، بر اساس قوانین بانک مرکزی ارز به زائرانی عرضه می‌شود که به صورت کاروانی اعزام می‌شوند و در مقابل برای مسافرین سفرهای سیاحتی به خارج از کشور حواله 300 دلاری داده می‌شود , و برای سفر حج و زایران عتبات میزان حواله بین 150 تا 200 دلار در نظر گرفته شده است.

با وجود مدارک لازم برای ارائه ارز به زائران کربلا، اما برخی از آنها هنگام مراجعه به شعبه ارزی یکی از بانکهای عامل با این سخن از متصدی روبرو شده که طبق اعلام اداره بین الملل بانک مذبور، ارزی به زایران که بدون کاروان سفر می کنند تعلق نمی گیرد؛ نکته قابل تامل در این خصوص آن است که این شعبه تاکید کرد که درخصوص سفربه دیگر نقاط دنیا مشکلی برای تامین ارز مسافرتی وجود ندارد و شما می توانید با آوردن مدارک مورد نیاز حواله 300دلار را دریافت کنید و ارز مسافرتی را در باجه بانک در فرودگاه امام خمینی پس از گیت تحویل بگیرید.

تاکنون هیچ یک از مقامات بانکی کشور در خصوص این تصمیم جدید توضیحی ارائه نکرده اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *