رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ابطال برجام حق مسلم ايران

13:22 - 07 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۳۶۴۳
دسته بندی: سیاست
اجراي توافق هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 ( برجام) در حالي به روزهاي حساسي نزديك مي‌شود كه رفتارهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و شخص آمانو مديركل آژانس، ابهاماتي را در به نتيجه رسيدن برجام به همراه داشته است.
«با توجه به تکمیل نقشه راه، آژانس درک بهتری از برنامه هسته‌ای ایران پیدا کرده است. نمی‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است» اين‌ها جملاتي است كه آمانو مدير كل آژانس بين‌المللي اتمي به ترتيب در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران و نيز در بیانیه مقدماتی خود در نشست شورای حکام مطرح كرده است.

ارائه ارزيابي نهايي آمانو از اقدامات ايران در حالي مطرح شده است كه آژانس انحراف در فعالیت‌‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت پادمان‌های سازمان است تایید نمي‌کند اما نمي‌تواند عدم وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تضمین کند. وي در ادبياتي قابل تأمل و البته تكراري اظهار كرده بنابراین نمي‌توانیم نتیجه گیری کنیم که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

اظهارات آمانو در سياه و سفيد بودن گزارشش درباره ايران در حالي مطرح مي‌شود كه دكتر عراقچي معاون وزير خارجه کشورمان درباره ابعاد ادعايي نظامي آژانس در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، گفته: اعضاي 1+5 متعهد شده‌اند پرونده را در شوراي حکام ببندند، اگر احياناً اين اتفاق نيفتد و حتي گوشه‌اي از پرونده باز بماند، معنايش اين است که ما به تعهدات باقي مانده خود در برجام عمل نخواهيم کرد.

 رهبر معظم انقلاب  حضرت آیات الله خامنه‌اي نيز در ديدار خود با كارگزاران نظام بر اين نكته تاكيد كردند كه با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست بنابراین ما به آن بدبین هستیم.

ایشان افزودند: مي‌گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است چگونه اطمینان پیدا کند مگر اینکه وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند. ايشان اجراي برجام را به بسته شدن پرونده پي ام دي مشروط نموده‌اند.

آمانو و آنچه بايد بداند

يوکيو آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش جديد خود در کنار اذعان به صلح‌آميز بودن و نبود انحراف در فعاليت هسته‌اي ايران براساس پادمان آژانس بار ديگر ادعاهايي مبني بر ناتواني در تاييد کامل عدم انحراف ايران مطرح کرده است، نکته مهم آنکه وي درباره مطالبات ادعايي درباره گذشته فعاليت‌هاي هشداري ايران (پي‌ام‌دي) و گزارشي که تا 24 آذر ارائه مي‌کند ادعاي ناتواني براي تاييد نهايي را مطرح نموده است.

جالب اينكه ادعاي مذكور در حالي مطرح مي‌شود که شرط اجرايي شدن توافق هسته‌اي ميان گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران (برجام) بسته شدن پرونده «پي‌ام‌دي» از سوي آژانس است.

در اين ميان دو نکته مهم مطرح مي‌باشد. نخست آنکه در زمان مذاکرات برجام، آمانو با حضور در نشستهاي متعدد متعهد شد که به سياسي کاري در پرونده ايران پايان دهد گزارش صادقانه ارائه نمايد گزارشي که به اذعان جهانيان برابر با بسته شدن پرونده ايران در آژانس و تبديل آن به پرونده‌‌اي عادي شود. جهانيان اذعان دارند که پس از 12 سال رفتار غيرمسئولانه اکنون فرصتي است تا آژانس اشتباهات گذشته را جبران و با صداقت به پايان پرونده ادعايي عليه ايران اقداکم کند تا به احياي اعتبار آژانس در عرصه جهان نيز منجر شود.

دوم آنکه کشورهاي غربي در روند نگارش و پس از برجام بارها متعهد شده‌اند که به سياست اعمال فشار بر آژانس براي بازماندن پرونده ادعايي عليه ايران پايان دهند و آژانس را در راه بيان حقيقت که همان بسته شدن پرونده پي‌ام‌دي است ياري رسانند. با توجه به اين شرايط اگر آژانس بر ادعاي اخير آمانو مبني بر عدم تاييد بسته شدن پرونده بي‌ام‌دي اصرار داشته باشد، به صراحت مي‌توان آن را اقدامي مغاير با برجام و ابطال‌کننده آن دانست.

 براساس برجام آژانس و 1+5 متعهد به صداقت رفتاري از جمله در بستن پرونده پي‌ام‌دي شده‌اند حال آنکه بازماندن پرونده يعني نقص اين صداقت و تعهد. آنچه جهانيان به آن اذعان دارند آن است که جمهوري اسلامي بالاترين همکاري را با آژانس داشته که نمونه‌گيري آژانس از پارچين خود سندي بر اين همکاري گسترده است. لذا بسته نشدن پرونده پي‌ام‌دي صرفا به يک معنا است و آن استمرار سياسي‌کاري آژانس و گروه 1+5 که نشأت گرفته از اصل بي‌صداقتي آنان است.

در اين شرايط جمهوري اسلامي ايران حق اعلام  ابطال برجام را دارد چرا که طرف‌هاي مقابل از انجام تعهدات خود سرباز زده و همچنان با سياست نادرست، به ايران هراسي و زياده‌خواهي فراتر از اساسنامه آژانس ادامه داده‌اند، رفتاري که سندي بر پايبند نبودن آنان به تعهدات آينده خواهد بود و مسلماً ايران هرگز پذيرنده ادامه مذاکره و تعامل با ناقضان به عهد و پيمانشان نخواهد بود.

قاسم غفوري -

انتهای پیام/


بیتام
|
-
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
اژانس بیهویت ترین نهاد هسته ای در جهان است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *