رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اشتغال 20 هزار زندانی در 700 واحد تولیدی/ آزادی 500 زندانی جرایم غیرعمد

9:05 - 07 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۲۵۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - مطهرنژاد از ایجاد اشتغال برای 20 هزار زندانی خبرداد و گفت: 20 هزار زندانی در 700 واحد تولیدی، صنعتی، مصنوعات چوبی، تولید نهال، انواع دام و آبزیان و غیره مشغول به کار هستند.
به گزارش ، بنیاد تعاون زندانیان به منظور کمک به معاش مددجویان و خانواده آن‌ها و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه محکومان مالی ازطریق ایجاد کارگاه‌های تولید، موسسات صنعتی، مجتمع‌های کشاورزی، دامپروری و شرکت‌های بازرگانی و خدماتی و در راستای حرفه آموزی و اشتغال زندانیان تأسیس شده است.

اشتغال 20 هزار زندانی در 350 واحد تولیدی/ آزادی 500 زندانی جرایم غیرعمد / سوء پیشینه یکی از موانع اشتغال زندانی پس از آزادی است
 
این بنیاد فعالیت‌های خود را ازسال 1329 تحت عنوان کارخانجات ندامتگاه آغاز کرد و در سال ۱۳۳۳ اولین اساسنامه بنیاد تعاون به تصویب هیئت وزیران وقت رسید. بنیاد تعاون زندانیان کشور با  ۶۵ سال سابقه یکی از قدیمی ترین بنیادهاست که با تولید ثروت، حرفه آموزی و اشتغال‌زایی آینده روشنی را در خصوص تقویت بنیه اقتصادی خانواده زندانیان ایجاد می‌کند.

 تبدیل مددجو به کارآفرین، ایجاد اشتغال پایدار، تامین رفاه و کمک به خانواده زندانیان از مهم ترین اهداف بنیاد تعاون است که در دوران محکومیت زندانیان تعریف شده است.

به گفته مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور سالانه ۱۰۰ هزار زندانی در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه ای موفق به کسب گواهینامه مهارت می‌شوند که این امر نتیجه همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان کشور است.

«رحیم مطهرنژاد» مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در گفت‌وگو با عملکرد 40 ماهه این بنیاد از زمانی که وی مدیریت آن را به عهده گرفته تاکنون را تشریح کرد:

وی از ایجاد اشتغال برای 20 هزار زندانی خبرداد و گفت: 20 هزار زندانی در 700 واحد تولیدی، صنعتی، مصنوعات چوبی، تولید نهال، انواع دام و آبزیان و غیره مشغول به کار هستند.

اشتغال 20 هزار زندانی در 350 واحد تولیدی/ آزادی 500 زندانی جرایم غیرعمد / سوء پیشینه یکی از موانع اشتغال زندانی پس از آزادی است

مطهرنژاد با تاکید بر ضرورت کمک به خانواده‌های بی بضاعت افزود: بنیاد تعاون زندانیان دراین دوره 8 میلیارد تومان به انجمن‌های حمایت زندانیان کمک بلاعوض کرده‌است که 40 هزار خانواده از این کمک‌ها بهره مند شده‌اند. بنیاد تعاون یاری گر کمک به خانواده‌های زندانیان بی‌بضاعت است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در ادامه از کمک 15 میلیارد ریالی به ستادهای دیه سراسر کشور برای آزادی زندانیان خبرداد و گفت: 500 زندانی با کمک بنیاد تعاون زندانیان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

وی افزود: آمار بازگشت زندانیان دارای اشتغال کاهش یافته است و بر همین مبنا این نرخ از ۲۰ درصد به بین یک تا دو درصد رسیده است.

مطهر نژاد اضافه کرد: در این مدت 35 میلیارد تومان به عنوان دستمزد به زندانیان پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته 240 درصد رشد درآمدی داشته است که زندانیان با توجه به نوع کار و مدت زمان فعالیت دستمزد دریافت می‌کنند.

اشتغال 20 هزار زندانی در 350 واحد تولیدی/ آزادی 500 زندانی جرایم غیرعمد / سوء پیشینه یکی از موانع اشتغال زندانی پس از آزادی است

وی ادامه داد: بنیاد تعاون زندانیان با نظر ریاست محترم قوه قضائیه اقدام به تاسیس  NGO برای کمک به زندانیان ایرانی در خارج از کشور اقدام کرده است که دراین رابطه کمک‌‌های خوبی به زندانیان ایرانی در کشورهای ژاپن، امارات، تایلند، مالزی، ارمنستان و قطر انجام شده است و خانواده‌های آنان نیز در داخل کشور مورد حمایت قرار گرفته اند.

وی گفت: همچنین بنیاد تعاون زندانیان به NGO هایی همچون انجمن خیریه حلیمه سعدیه در استان سیستان و بلوچستان و موسسه احیای حیات سرمد در استان خراسان رضوی کمک های بسیاری کرده است. این انجمن‌ها در راستای کمک به زندانیان بدون ملاقات تاسیس شده است که درصدد توسعه این انجمن‌ها در سراسر کشور هستیم و به زودی این انجمن در استان گیلان نیز فعال می‌شود.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در ادامه از راه اندازی موسسه حمایت از اشتغال مددجویان سالمند در خراسان رضوی خبرداد و افزود: آسایشگاهی برای مددجویان سالمند در این استان افتتاح و فعالیت‌های اشتغال با توجه به موقعیت‌های سنی  آنان در نظر گرفته شده است.

مطهر نژاد درادامه با تشریح عملکرد بنیاد تعاون زندانیان افزود: 4800 هکتار اراضی از سیستم‌های آبیاری غرقابی به آبیاری مکانیزه تبدیل شده و 7 شرکت جدید در بنیاد تاسیس شده است.

اشتغال 20 هزار زندانی در 350 واحد تولیدی/ آزادی 500 زندانی جرایم غیرعمد / سوء پیشینه یکی از موانع اشتغال زندانی پس از آزادی است

وی اضافه کرد: همچنین شرکت‌هایی در حوزه IT که نیازهای IT قوه قضائیه را تامین می‌کند، راه اندازی شده است که  کارت‌های الکترونیک و پابندهای الکترونیکی را پیگیری می‌کند، دو شرکت عمرانی و ساختمانی نیز راه اندازی که به کمک ساخت زندان‌ها از جمله زندان دماوند کمک کرده است .

به گفته مطهرنژاد افتتاح دو پزشکی قانونی در شهرهای خوی و میاندوآب، همچنین ساخت مهدکودک در زندان زنان و یک شرکت گلخانه در منطقه شریف آباد تهران  از دیگر اقدامات بنیاد تعاون زندانیان است.

وی افزود: یک شرکت کشت و صنعت در تهران و بزرگترین باغ پسته مکانیزه کشور در این منطقه راه اندازی شده است. همچنین یک شرکت درحوزه نفت و پالایش در منطقه عسلویه ایجاد و در حال احداث پالایشگاه کوچک هستیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان ادامه داد: چهار طرح ملی آبیاری مکانیزه اجرا  که 2400 هکتار در سیستان و بلوچستان و 1500 هکتار در منطقه فشافویه تهران ایجاد شده است، به کمک سازمان زندان‌ها در تکمیل زندان نهبندان در خراسان جنوبی و تکمیل اردوگاه سمنان و ساخت و تجهیز ساختمان مرکزی سازمان زندان‌ها نقش مهمی ایفاد کرده است.

وی گفت: در مجموع در فعالیت حوزه سازمان زندان‌ها 20 میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین در ناوگان خودرویی سازمان زندان‌ها 180 دستگاه خودرو در اختیار سازمان زندان‌ها درسراسر کشور قرار گرفته است. 

اشتغال 20 هزار زندانی در 350 واحد تولیدی/ آزادی 500 زندانی جرایم غیرعمد / سوء پیشینه یکی از موانع اشتغال زندانی پس از آزادی است

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان از ارائه خدمات فروشگاهی به مددجویان خبرداد و گفت: 1100 فروشگاه در زندان‌های کشور برای رفاه مددجویان ایجاد کرده‌ایم و خدمات مناسب و کالاهای جدید به زندانیان ارائه می‌کنیم.

مطهر نژاد درادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه موضوع سوء پیشینه یکی از موانع اشتغال زندانی پس از آزادی است بیان کرد:  باید سازوکارهای قانونی در این زمینه انجام شود، راه اشتغال برای بسیاری از زندانیان پس از آزادی بسته شده است.

وی گفت : این موضوع موجب می‌شود که زندانی بازهم به سمت تخلف و تکرار جرم کشانده شود که اگر مورد توجه قرار نگیرد شاهد آسیب‌های بیشتری در جامعه خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: باید در این زمینه قانون اصلاح شود و موضوع سوء پیشینه در تخلفات سطحی و سبک نادیده گرفته شود تا مردم زندانی را بعد از آزادی بپذیرند و زمینه اشتغال آنان فراهم شود.

انتهای پیام/





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *