حضور سراج در چهاردهمین اجلاس انجمن «آمبودزمان» آسیایی

15:48 - 03 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۲۳۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - رئیس سازمان بازرسی کل کشور به‌ منظور حضور در چهاردهمین اجلاس انجمن «آمبودزمان آسیایی» و شرکت در هفدهمین جلسه هیئت‌مدیره این انجمن به اسلام‌آباد پاکستان سفر کرد.
به گزارش به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، چهاردهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي و هفدهمين جلسه هیئت‌مدیره انجمن آمبودزمان آسيايي صبح امروز در اسلام‌آباد پاكستان با حضور ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور آغاز شد.

در این دوره از اجلاس قرار است سراج به‌عنوان يكي از سخنرانان اصلي جلسه عمومي با موضوع نقش‌هاي آمبودزماني و توسعه حكمراني مطلوب سخنرانی کند.

شعار اصلي این دوره از اجلاس آمبودزمان آسيايي، تحت عنوان چالش‌هاي آمبودزماني است كه با حضور آمبودزمان‌هاي قاره آسيا در اسلام‌آباد برگزار مي‌شود.

آمبودزمان‌هاي كشورهاي آذربايجان، جمهوري خلق چين، هنگ‌كنگ، گرجستان، ايران، ژاپن، اندونزي،كره جنوبي، قرقيزستان، مالزي، ماكائو، سريلانكا، تايلند، تاتارستان جمهوري فدراسيوني روسيه، تيمور شرقي، ويتنام، تركيه، ازبكستان، اردن و بحرين، در اجلاس پاكستان حضور دارند.

شركت‎كنندگان در اجلاس پاكستان پيش از آغاز اجلاس در كاخ رياست جمهوري با رئيس‌جمهور اين كشور نیز ديدار کردند.

همچنین در حاشیه این اجلاس، هفدهمين جلسه هیئت‌مدیره اين انجمن و نشست اعضاء آسيايي موسسه آمبودزمان بين‌المللي نيز در حاشيه اين اجلاس برگزار می‌شود و انتخابات اعضاء هیئت‌مدیره در اين دوره انجام می‌گیرد.

بنابراین گزارش، ايده تشکیل انجمن آمبودزمان آسیایی(Asian Ombudsman Association)  در سال ۱۹۹۵ در اجلاس عمومی مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی (IOI) با تأسیس نهادی در آسیا برای توسعه فعالیت‌های آمبودزمانی مورد تأکید قرار گرفت. با گذشت یک‌سال از طرح تشکیل انجمن مرتبط با فعالیت‌های آمبودزمانی در آسیا، انجمن آمبودزمان آسیایی(AOA) در ۱۶آوریل ۱۹۹۶میلادی ـ ۲۸ فروردین ۱۳۷۵ به‌عنوان یک انجمن غیر حکومتی، غیرسیاسی، مستقل و حرفه‌ای آمبودزمانی در آسیا به وجود آمد. با تأسیس انجمن، دفتر وفاقی محتسب پاکستان به‌عنوان اولین رئیس هیأت مدیره انتخاب شد و دبیرخانه انجمن نیز در پاکستان استقرار یافت.

انجمن آمبودزمان آسیایی، در حال حاضر دارای ۲۷ عضو از ۱۸ کشور آسیایی است. هیأت مدیره انجمن متشکل از ۹ نفر و برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شوند. برای انجمن شرایط ورود اعضاء جدید به‌منظور توسعه فعالیت‌های آمبودزمانی موردتوجه واقع‌شده است. برای عضویت، نهاد آمبودزمانی کشور متقاضی می‌بایست تقاضای خود را به‌صورت مکتوب و به همراه اساسنامه یا قانون تشکیل نهاد، به دبیرخانه ارسال و نوع عضویت خود را مشخص کند. تقاضای عضویت، در جلسه هیئت‌مدیره مطرح و بر اساس اتفاق آراء، عضویت تائید می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار دیگر اعضاء انجمن، نقش اساسی برای توسعه فعالیت‌های آمبودزمانی انجمن ایفاء کرده است.

سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان عضو مؤسس انجمن به نمایندگی از کشورمان از بدو تأسیس در انجمن حضورداشته و در تمامی مذاکرات و جلسات هیأت مدیره و مجمع عمومی نقش فعالی داشته است. این سازمان تجربه برگزاری چهارمین و سيزدهمين اجلاس دوسالانه و مجمع عمومی و جلسه‌های هیئت‌مدیره انجمن را در کارنامه خود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *