حداد عادل:به فکر تقویت فعالان در زمینه آموزش زبان فارسی هستیم

12:26 - 01 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۱۳۹۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - رییس بنیاد سعدی می گوید ما با تمام موسسه ها و نهادهایی که در زمینه آموزش زبان فارسی فعال هستند نه تنها رقابت نداریم بلکه به فکر همکاری و تقویت فعالیت های آنها نیز هستیم.
، گردهمایی یک روزه موسسات فعال در آموزش زبان فارسی در جهان افزود: تلاش ما این است که بسیاری از سازمان ها و نهادها را با یکدیگر آشنا کرده و با عقد قرارداد و تفاهم نامه فعالیت ها را سازمان یافته کنیم.

وی با اشاره به این که دومین گردهمایی سازمان های فعال در امر آموزش زبان فارسی در جهان بسیار متفاوت با دوره قبل است ادامه داد: در قدم اول موسسات خارجی که از چندین کشور در امر آموزش زبان فارسی فعال هستند حضور دارند و خوشحالیم قدم هایی برای ارتباط بیشتر با کسانی که دغدغه زبان فارسی دارند برداریم و امیدواریم سال آینده رشد بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

رییس بنیاد سعدی تصریح کرد: تبادل نظر برای ما بسیار مفید است و این نهاد تلاش می کند به وظیفه خود به خوبی عمل کند و زبان فارسی مجدد به شان و جایگاه خود برسد.

حداد عادل با بیان اینکه کشورهای جهان برای گسترش زبان خود فراتر از مرزهای جغرافیایی تلاش می کنند، گفت: گسترش زبان در خارج از هر کشور رابطه معناداری با اقتدار ملی آن کشور دارد.

وی با بیان اینکه زبان فارسی همیشه مطلوب غیرایرانیان بوده است افزود: در دهه های گذشته تلاش های زیادی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور شده اما از سال 85 یک موسسه و سازمان مستقل مانند بنیاد سعدی برای گسترش زبان فارسی در دنیا تاسیس شد.

حداد عادل با اشاره به اینکه حداقل تجربه 25 کشور را گردآوری کرده ایم که زیر نظر بالاترین مقام کشور اداره می شود ادامه داد: بنیاد سعدی سعی کرده متناسب با وظیفه مهمی که برعهده دارد ساختار خود را طراحی و گسترش کمی و کیفی داشته باشد.

وی اضافه کرد: امروزه آموزش هر زبانی به عنوان زبان دوم یک دانش تخصصی است و در دهه های اخیر رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در چند دانشگاه به وجود آمده و فارغ التحصیلان آن با درجه کارشناسی ارشد در اختیار ما هستند و تلاش کرده ایم از تخصص آنها استفاده کنیم.

حداد عادل با اشاره به اینکه برای آموزش در فضای مجازی برنامه گسترده ای داریم گفت: کارهایی را آغاز کرده ایم اما هنوز در فضای مجازی حضوری با نام بنیاد سعدی نداریم اما در سال آینده این موضوع محقق می شود.

وی به تشکیل شوراهای راهبردی برای تصمیم گیری درست در هر کشور اشاره کرد و افزود: معتقدیم فعالیت ما در هر کشوری باید متناسب با موضوعات و واقعیت های همان کشور باشد لذا با دعوت از 150 نفر از کسانی که در 30 سال گذشته در کشورهای مختلف با آموزش زبان فارسی سر و کار داشتند، 12 شورای راهبردی تشکیل داده و با استفاده از تجربه این افراد نوعی سند فعالیت برای هر منطقه از جهان تدوین کرده ایم.

وی یکی دیگر از برنامه های بنیاد سعدی را تربیت معلم بیان کرد و ادامه داد: برای آموزش زبان فارسی مهارت های زبان آموزی را به معلمان می آموزیم و اقداماتی در این زمینه شده است.

حداد عادل یادآور شد: در دو سال گذشته چندین دوره کوتاه مدت تربیت معلم برای عده ای از افراد خارجی برگزار شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره های دانش افزایی در تابستان ها تصریح کرد: تاکنون سه دوره از این دانش افزایی برگزاری شده و 211 فارسی آموز از 37 کشور جهان در این دوره شرکت کرده اند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: دوره های کوتاه مدت دانش افزایی به دعوت بنیاد سعدی و یا به درخواست برخی کشورها برگزار شده است.

گردهمایی یک روزه موسسات فعال در آموزش زبان فارسی در جهان با حضور 26 موسسه داخلی و خارجی در بنیاد سعدی برگزار شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *