رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگهداری بیش از 20 هزار نسخه و جزوه قرآنی در یک کتابخانه

9:28 - 01 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۱۲۵۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - رییس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی از نگهداری بیش از 20 هزار نسخه و جزوه قرآنی در این کتابخانه خبر داد.
، محمدرضا فاضل‌هاشمی، رییس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌رضوی، با اشاره به اهدای قرآنی منحصر به فرد به گنجینه این آستان گفت: یک نسخه قرآن خطی نفیس که در ذی‌القعده سال 1062 قمری در یازده سطر به خط نسخ و بر کاغذ نخودی کتابت شده، به دست خانم محترم السادات صفوی سهی و همسر وی، اسماعیل رضی‌پور به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

فاضل‌هاشمی با بیان اینکه این قرآن، هدیه عروسی خانم صفوی بوده که تاکنون در صندوق یکی از بانک‌های اروپایی نگهداری می‌شده، به شیوه کتابت منحصر به فرد آن اشاره کرد و گفت: قرآن مذکور، در یازده سطر کتابت شده؛ به گونه‌ای که سطر اول با سطر یازدهم، سطر دوم با سطر دهم، سطر سوم با سطر نهم، سطر چهارم با سطر هشتم و سطر پنجم با سطر هفتم، از لحاظ حرفِ آغازِ سطر یکسان بوده و حروف آن، به شنگرف نوشته شده است.

وی در توضیح دیگر ویژگی‌های این اثر خطی نفیس ادامه داد: این قرآن به صورت کامل بوده، دو صفحه اول آن، دارای کتیبه صدر و ذیل، حاشیه آن، سر ترنجی مذهّب و منقّش، و اسامی سوره‌ها به شنگرف است.

فاضل‌هاشمی تصریح کرد: فواصل آیات، دوائر شنگرفی به چشم می‌خورد، جدول‌کشی صفحات به تحریر مشکی و سرخی و زر و لاجوردی زینت داده شده، دو صفحه سوره فلق و ناس، مذهّب و منقّش، و جلد اثر، تیماج مشکی عطف پارچه است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان در پایان، گنجینه قرآن‌های خطی آستان ‌قدس رضوی را بابیش از 20 هزار نسخه قرآن، جزوه قرآنی و دست‌نوشته قرآنی، منحصربه‌فردترین گنجینه کتب آسمانی جهان اسلام دانست و گفت: در گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس رضوی بیش از صد قرآن از جمله قرآن‌های شریف منسوب به اهل‌البیت(علیهم‌السلام) نگهداری می‌شود که در قرن اول تا سوم قمری به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و در دنیا بی‌نظیر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *