مشروح دوازدهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی: تبانی متهم برای پرداخت بدهی نفتی/ طفره بابک زنجانی از پاسخ به سئوالات قاضی/ داستان بافی‌های میلیاردر نفتی ادامه دارد + گزارش تصویری

13:13 - 30 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۹۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ، دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.


خلاصه‌ای از جلسات قبل:
در جلسه اول، دوم و سوم کیفرخواست 237 صفحه‌ای این پرونده قرائت شد و در جلسات چهارم، پنجم و ششم رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.
در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی نیز مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.
در جلسه هشتم نیز وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران به قرائت شکایت خود از متهم نفتی پرداخت.
در جلسه نهم نیز وکلای بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی به قرائت شکایات خود از متهم نفتی پرداختند و بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را بیان کرد.
در جلسه دهم و یازدهم نیز متهم نفتی به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت.

مشروح جلسه دوازدهم: 

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی خطاب به متهم و در مورد نحوه خرید و تملک بانک FIIB و افزایش سرمایه سوال کرد که متهم مدعی شد: قبل از خریداری این بانک به مالزی مراجعه کرده تا بتوانیم بانکی را برای امور مالی خود داشته باشیم در بررسی‌های انجام شده به ما گفتند که شخص نمی‌تواند خریدار بانک باشد و مجموعه بانکی دیگری به عنوان سهامدار باید معرفی شود.

وی با اشاره به خریداری مجموعه بانکی در تاجیکستان گفت: در این کشور مجموعه‌ای به نام ارزش خریداری کردیم. این مجموعه باید 3 سال کار می‌کرد تا به بانک تبدیل می‌شد به همین منظور از رئیس جمهور تاجیکستان کسب اجازه‌ای انجام شد و طبق تعهدات به آن کشور موظف به سرمایه گذاری در سال 88 در کشور تاجیکستان شدیم.

زنجانی به تعدادی از سرمایه گذاری‌هایش در تاجیکستان اشاره و تصریح کرد: آسین اسپرکس ترمینالی در تاجیکستان راه اندازی اتوبوس شهری از جمله سرمایه گذاری‌های من در تاجیکستان بود که پس از آن این کشور اجازه شکل گیری بانک کنت را به من دادند. بانک کنت یک بانک بازرگانی بود پس از این با سهم کنت به منطقه لاوان مالزی رفتیم و فرست اسلامیک را با سرمایه 4میلیون دلاری خریداری کردم.

متهم نفتی با ارائه عکس‌های از محل کار و بانکش در مالزی مدعی شد که این مجموعه یک بانک کامل بوده است و گفت: برخلاف برخی گفته‌ها که می‌گویند 3 اتاق بیشتر نیست بیش از 40 اتاق دارد. 

در حالی کارشناسان بانک مرکزی بارها در مورد امنیت منطقه لاوان تردید کرده بودند متهم در جلسه امروز با نشان دادن عکس‌هایی از تردد کشتی‌ها در این منطقه سخن گفت و لاوان را یکی از امن ترین شهرها و منطقه های کشور مالزی عنوان کرد.

املاک بابک زنجانی در خارج از کشور به روایت خودش + عکس

وی درخصوص افزایش سرمایه سهام این بانک توضیح داد: به محض شکل گیری سهام بانک را به 104 میلیون دلار افزایش دادیم و سهامدار این بانک نیز بانک کنت بود و باید بگویم 100درصد بانک مربوط به من بود به همین دلیل مجبور شدم سهام کنت را نیز افزایش دهم تا 104 میلیون دلار افزایش سرمایه تامین شود.

قاضی صلواتی با بیان اینکه دادسرا می‌گوید شما در حین افزایش فروش سهام به بانک «م» افزایش سرمایه بانک خود را نیز انجام داده‌اید، خطاب به متهم گفت: چه صحبتی دارید؟

زنجانی در ادامه توضیح داد: پس از راه اندازی در حساب‌های تاجیکستان و بانک مالزی سرمایه داشتیم و همه می‌دانند که پروسه افزایش سرمایه یک فرآیند طولانی است.

متهم نفتی با بیان اینکه افزایش سرمایه های بانکش از محل سرمایه شخصی بوده است مدعی شد: ارزش 60درصد سهامی که بعدها بانک ملت نسبت به پولهایی که در بانک من داشت خرید، 90میلیون دلار برآورد شده بود بنابراین این بانک یک یورو هم برای افزایش سرمایه من پرداخت نکرد.

نامه بازپرس پرونده به دادگاه

در ادامه جلسه بازپرس پرونده با ارسال نامه‌ای به دادگاه از این ادعای بابک زنجانی در جلسه یازدهم دادگاه مبنی بر آشنایی اش با وی پرده برداشت و ضمن تکذیب آن گفت: متهم در سال 87 پرونده در دادسرا پرونده داشته است. نامبرده برای شرکتی زیر مجموعه ناجا 200 میلیارد تومان سفته صادر کرده و از آنجایی که ادعاهایش دروغ بود از تامین این مبلغ عاجر می‌شود.

بازپرس پرونده در این نامه توضیح داد: بنابراین ناجا به دادسرا اعلام شکایت می‌کند و در تیرماه سال 88 موضوع پیگیری و گزارش هایی نیز ارسال شد و چون متهم در تبریز بود با نیابت قضایی دستگیرشده و به زندان این شهر می‌رود و اصل سفته‌ها توسط بانک به ناجا مستردد می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین نامبرده اصلا به تهران اعزام نشده بود و به هیچ عنوان در سال 88 نقدینگی به مبلغ 200 میلیارد تومان نداشته است.

قاضی صلواتی : شرکت اس تی تی دوبی وجود خارجی ندارد /افزایش سرمایه بانک از محل سرمایه شخصی نبوده است

قاضی صلواتی در ادامه با اشاره به ادعای دادسرا مبنی بر فروش 32 میلیون از سهام بانک «م» و واریز آن در حساب اس سی تی از متهم توضیح خواست که زنجانی در ادامه مدعی شد: من با پول خودم افزایش سرمایه بانکم را تامین کردم و هیچ وقت پول بانک ملت را نفروختم و سوئفیت افزایش سرمایه بانک من مشخص است و بانک ملت ایران خارج از کشور پولی نداشت.

رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: آیا شرکت اس سی تی در دبی وجود خارجی دارد یا خیر که زنجانی در پاسخ به این سوال مدعی شد قبل از تاسیس شرکت اس سی تی در کیش به دوبی رفتیم، اولین درخواستمان را دادیم و به ما گفتند که نمی توانید ، سال 87 به کیش رفتیم و اس تی تی بنکرز کیش را تاسیس و شعبه ای از آن را در دبی ثبت کردیم.

وی افزود: در دوبی مجموعه هایی داشتم که خیلی ها نمی دانستند، در تحریم ها یکی از مجموعه ها سورینت دوبی است.

قاضی صلواتی با اشاره به اینکه این مسئله به موضوع ملک ایران زمین گره می خورد در مورد خرید، نحوه خرید و تامین هزینه خرید این ملک توضیح دهید؟

بابک زنجانی در پاسخ به این سوال مدعی شد: این ملک را در سال 88 از بانک الف از زیرمجموعه های یکی از نهادهای امنیتی خریداری و برای اصل زمین 280میلیارد تومان پرداخت کردم.

قاضی صلواتی در ادامه و با بیان اینکه مبلغی از این خرید را از محل پول شرکت اس سی تی پرداخت کرده بودید که از منابع بانک ملت بوده است و بابک زنجانی درادامه مدعی شد: از محل پول های شخصی ام این خرید را انجام دادم.

رئیس دادگاه با بیان اینکه قیمت اولیه این ملک را با ارزش 225میلیارد خریده اید چرا سعی دارید قیمت آن را بالا بگویید؟

زنجانی پاسخ داد: 240میلیارد تومان قیمت اولیه بوده است و سه فقره چک به ارزش بیش از 77میلیارد تومان بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم سوال کرد: آیا هر سه چک پاس شدند که زنجانی مدعی شد در سال 90 یک فقره و در سال 91 فقره دیگر از چکهایم پاس شدند و در سال 92 موعد چک مذکور فرا نرسیده بود و آقایان نفتی به من گفتند به اسم ما آن را بزن بنابراین به بانک الف رفته و درخواست پاس شدن چک را داشتم و آنها نیز گفتند یک سپرده نقدی باز کنید و من هم به مبلغ 80میلیارد توامان سپرده افتتاح کرده و به بانک الف دادم.

قاضی صلواتی : چک بابک زنجانی به اجرا گذاشته شده است

رئیس شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی ایران در خصوص چک سومی که متهم مدعی پاس شدن آن است گفت: بانک مذکور چک سوم را به اجرا گذاشته شده است و مشخص است که پولی نبوده است.

متهم نفتی در ادامه مدعی شد: 4 ملک در محله های دولت، انقلاب، ونک و ایران زمین از بانک الف خریدم و همچنین 80 میلیارد تومان به عنوان سرمایه گذاری انجام دادم و قطعا از پول نفت خریداری نشده است. قاضی صلواتی نیز خطاب به متهم و در خصوص ادعایش تذکر داد: از محل تامین پول شرکت «ن» فراهم شده بود چرا که آنها پول را برای پرداخت به پیمانکاران به شما داده بودند زنجانی در ادامه گفت: شرکت «ن» سال 90 به من پول پرداخت نکرده بود و از محل بانک «ت» انجام شده بود.

بابک زنجانی با اشاره به اینکه سرمایه سال‌های 88 تا 89 مربوط به پول حوالجات بانکی بوده است اظهار داشت: این سالها نفتی مطرح نبود و سرمایه ام از محل حوالجات بانکی بوده است و 3300نفر از پول گرفتند و اینها به شرکت نفتی «ن» ربطی ندارد.

این ادعای متهم با تذکر قاضی صلواتی مبنی بر اینکه پول‌های خود شما نبوده است مواجه شد.

صلواتی در ادامه گفت: بابت همکاری با شهرداری 24 میلیون یورو برای واردات جرثقیل دریافت کرده اید و 12میلیون یورو از محل «ن» تامین کرده اید؟

زنجانی در پاسخ گفت: «ال سی» که باز کردم برای شرکت اس سی تی بوده که در مقابلش جرثقیل وارد کردم به شهرداری بیش از 60 تا 70 میلیون یورو دادم و 12 میلیون آن با تاریخی که آقایان با من همکاری داشتند تداخل دارد و این لزوما به معنای اینکه پول آنهاست، نیست و این پول مربوط به کارگزاران شرکت اس سی تی بوده است.

وی ادامه داد: در صورتجلسه ای که برای شهرداری تنظیم کردم حدود 280میلیارد صورت وضعیت اعلام شد که آقایان به من گفتند پول نداریم از اموال بردارید که من نیز گفتم برای ساخت ملک ایران زمین به من تراکم بدهید 280میلیارد تومان پول پروانه ساخت این ملک شد ولی چون پولم دو سال در دست شهرداری بود سود آن را محاسبه کردند و با 220میلیارد تسویه انجام شد.

قاضی صلواتی با بیان اینکه 225 میلیارد تومان خریداری کرده بودید اما الان می گویید 300میلیارد برای شما هزینه داشته است چرا می خواهید قیمت را بالا ببرید آیا شما کارشناسی کرده بودید.

قاضی صلواتی با اشاره به انجام دو مرحله کارشناسی بر روی این ملک توضیح داد: در تاریخ 30/02/92 کارشناسی توسط وزارت نفت انجام و مبلغ 824 میلیارد اعلام می شود و در تاریخ 30/05/92 با اعتراض متهم کارشناسی مجددی با هیات سه نفره انجام و مبلغ 1760میلیارد تومان کارشناسی می شود.

وی ادامه داد: گزارشاتی به ما رسیده است که کارشناسی دوم را مخدوش کرده است این اختلاف فاحش قیمت از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری بررسی و چنانچه کسی تخلفی کرده باشد به مرجع کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مراجع انتظامی اعلام وارجاع می شود.

قاضی صلواتی با طرح یک سوال در خصوص نحوه ثبت سند ملک مذکور از بابک زنجانی توضیح خواست و اعلام کرد که مبلغی که در سند قید شده است 703 میلیارد تومان و برخلاف ادعای شما بوده است چه توضیحی دارید؟

بابک زنجانی در پاسخ گفت: در تاریخ 15/02/92 با وزارت نفت یک جلسه ای گذاشتیم در این جلسه قرار شد به اندازه 2 میلیارد که نفت در مالزی دارد بیاییم از این آقایان برای یک سال مهلت بگیریم و ضمانت نامه این کار به عهده من قرار گرفت و قرار شد من باید یک فقره بابت 2میلیاردی که در مالزی داشتم چک بدهم 800 میلیون پول خودشان و 1میلیارد و 200میلیون پول نفت بوده است و بابت این 800میلیون ضمانت نامه خواستند که من ملک ایران زمین را معرفی کردم.

قاضی صلواتی در ادامه توضیح داد: همان روز سند دیگری به ارزش 8 هزار میلیارد به اسم شما صادر شده است که رقمی بیش از 703 میلیارد قید شده درسند و حدود 10برابر بوده است.

پرداخت صوری بدهی نفتی/ تخلف 2میلیاردی مسئول حقوقی وزارت نفت در ثبت یک سند

نجفی نماینده معاون دادستان تهران در این خصوص توضیح داد: ملکی که 703 میلیارد ارزیابی شده بود به 8هزار میلیارد فروخته تا بدهی به صورت صوری تسویه شود.

قاضی صلواتی نیز گفت: متاسفانه مسئول حقوقی وقت وزارتخانه نفت بابت این سند حدود2میلیارد 500میلیون پول می گیرد که پرونده وی در دادسرا و در حال رسیدگی است.

بابک زنجانی درادامه با اشاره به اینکه حدود 5میلیارد تومان هزینه دفتر حقوقی شد گفت: به آقای (ج) و یک نهاد امنیتی زنگ زدم و این مبلغ را اعلام کردم که بعد از چند روز آنها به من گفتند که این مبلغ را در قالب چک پرداخت کن.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: هزینه حق ثبت در این دفترخانه بابت تنظیم این دو سند چقدر بوده است؟

متاسفانه سر دفتر این دفترخانه 8میلیاردو 500میلیون پول گرفته است که هزینه قانونی آن 10میلیون تومان است وی اعلام کرد که سر دفتر را به دادگاه و به پرونده احضار کنید نماینده دادستان از تشکیل پرونده این شخص در دادگاه خبر داد.

صلواتی ادامه داد: سندی که 824میلیارد ارزش اعلام شده است به مبلغ 8هزار میلیارد معادل بدهی اچ کی تنظیم می شود.

وکیل متهم نفتی در ادامه وبا تشکر از قاضی دادگاه بابت اشاره به این قرارداد گفت: سوال اصلی این جاست که ملک ایران زمین کارشناسی شد باید بگویم به دلیل تحریم ها موکلم قادر به پرداخت و یا بازپرداخت مبلغ مورد ادعای نفت نمی شود و در وزارت نفت کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل تشکیل می شود و مشخص می شود که راهکاری تعبیه شود و از ضمانتی برای بازپرداخت صحبت می شو د و همه این مذاکرات انعقاد یک قرارداد مهم در تاریخ 15/02/92 منجر می شود.

کوهپایه زاده با اشاره به جزئیات این قرار داد گفت: شرکت ISO که به عنوان خریدار محمولات نفتی بوده است تحت عنوان مدیون شرکت اچ کی به عنوان داین و زنجانی به عنوان ضامن مدیون وشرکت «ت» کیش به عنوان نماینده شرکت نفت جهت وصول مطالبات نامشان در قرار داد ذکر می‌شود.

وکیل متهم نفتی ادامه داد: این قرارداد یک قرارداد کاملا حقوقی است و ملک ایران زمین در ابتدا 824 میلیارد تومان کارشناسی می شود و لازم به ذکر است در این مرحله کارشناس از سوی وزارت نفت معرفی شده است می شود که مورد اعتراض موکل قرار می گیرد و سپس به هیئت سه نفره که منصوب مسئولان نفتی بوده است ارجاع داده می شود.

وی با بیان اینکه ارزش رقم کارشناسی شده ظرف سه ماه دو برابر می شود گفت: موکل من در انتخاب تیم کارشناسی هیچ نقشی نداشته است و این درحالی است که قرارداد مذکور مورد استناد طرفین و یک قرارداد بسیار مهم در پرونده است.

کوهپایه زاده با بیان اینکه باید 1760میلیارد تومان از بدهی زنجانی کسر شود، گفت: با توجه به اینکه قرار داد مذکور تا به امروز مورد استناد است و به قوت خود نیز باقی است باید این مبلغ از بدهی موکل کسر شود.

نماینده دادستان تهران: تبانی متهم برای پرداخت بدهی نفتی

نجفی نماینده دادستان تهران در ادامه و در این خصوص گفت: ملکی که 1760 میلیارد ارزش داشته باشد را برای پوشش کل بدهی به 8هزار میلیارد در قالب سند دیگری اعلام می شود و این حاکی از وقوع یک تبانی است.

قاضی صلواتی در ادامه سوالاتش از متهم نفتی در خصوص سرمایه شرکت اس سی تی دوبی سوال کرد که متهم با طفره رفتن از پاسخ به این سوال اعلام کرد به یاد ندارم.

رئیس دادگاه با بیان اینکه طبق مدارک موجود در پرونده که شرکت مذکور وجود خارجی ندارد گفت: این صحبت گفته‌های برخی از افراد است و اگر وجود خارجی نداشت که تحریم نمی‌شدم.

قاضی صلواتی در ادامه گفت: دادسرا ادعای این مسئله را دارد و اظهارات یکی از مدیران خودتان گواه این مسئله است.

نجفی نماینده دادستان تهران در ادامه و در خصوص این ادعای دادسرا توضیح داد: اظهارات آقای (ط) به عنوان یکی از مدیران مجموعه شما و همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی امارات متحده عربی این شرکت وجود خارجی ندارد.

نجفی ادامه داد: درحالی زنجانی می‌گوید که (ط) مدیر یکی از هتلها بوده است؛ اما شواهد و مستندات حاکی از این است به این فرد اختیارات خاصی داده شده بود و این فرد اعتراف کرده است از ابتدای سال 2010 مسئول شرکت زنجانی بوده‌ام و از جمله ماموریت‌هایم تاسیس اس تی تی بنکرز دوبی و پیگیری ثبت این شرکت در VISP بوده است.

وی ادامه داد: از سال 2010 که در دوبی مسئولیت داشتم چنین موسسه‌ای هیچ وقت تاسیس نشد.

نجفی عنوان کرد: با نگاهی به سایت VISP ملاحظه می‌کنید که نامی از اس تی تی بنکرز در دوبی نمی‌بینید.

نجفی همچنین به گزارشات مسئولان بانکداری امارات اشاره و تصریح کرد: احمد الغمضی مدیر نظارت بانکداری امارات اعلام کرده است که اس تی تی بنکرز دارای مجوز بانک مرکزی امارات متحده عربی برای بانکداری نیست و اطلاعاتی در مورد شخص فوق الذکر وجود ندارد ومجوزی نیز برای سوئفیت نداشته است.

قاضی صلواتی: آقای زنجانی صداقت داشته باشید / با انکار به هیچ جا نمی‌رسید

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: وقتی از ابتدا به شما می‌گوییم آقای زنجانی صداقت داشته باشید به همین دلیل است. نماینده دادستان با سند صحبت می‌کند بنابراین با نفی و انکار به جایی نمی‌رسید.

زنجانی در واکنش به اظهارات (ط) که در دادگاه به آن اشاره شد، مدعی شد: سال 88 بود که این فرد به مجموعه‌های من ملحق شد؛ اما وزارت اطلاعات طی نامه‌ای به من اعلام کرد که این فرد در کیش مسائلی داشته است و آن را از مجموعه‌هایتان کنار بگذارید. در خصوص گزارش بانکداری امارات نیز باید بگویم در این کشور دو زیر مجموعه وجود دارد که از کار من بی خبر هستند و در مورد VISP نیز همینطور است؛ اما من نمی‌دانم این کار چه ربطی به پرونده و سورینت دوبی دارد.

قاضی صلواتی نیز در واکنش به ادعای متهم گفت: صدور این مسئله به صدور ال سی‌ها و شیخ حشر که وجود خارجی نداشته و ساخته ذهن شما است ربط دارد.

قاضی صلواتی در ادامه خطاب به متهم گفت: ال سی‌های گشایش شده از دبی را از طریق اس تی تی در دبی تایید گرفته‌اید؟ که زنجانی مدعی شد: این حرف درست نیست و من نگرفته‌ام.

نجفی نماینده دادستان از متهم سوال کرد ال سی را شرکت کیش و یا شرکت دوبی صادر کرده است؟ که زنجانی پاسخ داد اینها یکی است.

قاضی صلواتی در ادامه خطاب به متهم گفت: شما این شرکت‌ها را 2 شرکت مجزا معرفی کردید؛ آیا اس تی تی دوبی شعبه کیش در VISP است که زنجانی با اعلام اینکه شعبه این مجموعه است گفت به عنوان سند لایسنس آن را دارم.

زنجانی باز هم ادعاهایش را تکذیب کرد

معاون دادستان تهران در ادامه و با اشاره به تناقضات بابک زنجانی گفت: متهم ادعا می کرده است که اینها دو مجموعه بوده است؛ اما امروز می‌گوید یکی شعبه دیگری است، طبق گزارش بانک مرکزی شرکت اس سی تی کیش مجوزی از بانک مرکزی نگرفته است نماینده لنبانی سوئفیت نیز اعلام کرده بود که حق استفاده از سوئفیت را ندارد و خانم (م.م) نیز اعتراف کرده بود اس تی تی دوبی مجوزی از بانک مرکزی نداشته وپوششی برای سند سازی بین مدیران اچ کی و بابک زنجانی بوده است.

نجفی ادامه داد: مطابق اظهارات این خانم هیچ قراردادی مبنی بر واسطه گری اس سی تی و ایزو و FIIB تعریف نشده است.

بابک زنجانی در این خصوص مدعی شد که مطالب کارمندش صحت ندارد و تحت شرایط خاصی آنها را گفته است اگر ضروری است برای حضور به دادگاه او را احضار کنید.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما حق توهین به هیچ فردی را ندارید و همچنین دیگران نیز حق توهین به شما را ندارند.

وکیل بابک زنجانی درخصوص اظهارات (ط) قریب به 6ماه قبل از ورود به مرحله کارشناسی با مدیران پرونده آقای زنجانی در ارتباط بودم ، تمام مدیران منصوب زنجانی در شرکتهای مختلف بعد از مستقر شدن مسئولان نفتی در مجموعه‌ها عزل شدند و تنها مدیری که ابقاء شد و مسئولان نفتی این فردرا نگه داشتند و لازم به ذکر است تنها مدیری که با من همکاری نمی‌کرد و اسناد و مدارک را به من نمی‌داد همین فرد بود.

کوهپایه زاده در خصوص حق صدور ال سی توسط اس سی تی کیش توضیح داد: در این زمینه توجه دادگاه را به ثبت آگاهی در این خصوص جلب می کنم که حق عملیات بانکی و صدور ال سی را داشته است.

نماینده دادستان تهران در ادامه و در خصوص بحث عملیات بانکی توضیح داد: در این رابطه ما قوانینی مرتبط با بازار غیر متشکل را داریم که در قانون نیز این مسئله پیش بینی شده است اگر این اقدامات بدون مجوز بانک مرکزی باشد این عمل جرم است پس چطور این مجموعه مجوز عملیات بانکی داشته است و در اگهی نیز درج شده است.

قاضی صلواتی: هم بنده و هم معاون دادستان تهران دوره‌ای در بانک مرکزی گذراندیم


قاضی صلواتی در ادامه و با بیان اینکه ممکن است این سوال برای برخی پیش بیاید که رئیس دادگاه و نماینده دادستان از اصطلاحات بانکی اطلاعی ندارند، گفت: بازپرس پرونده و همچنین معاون دادستان بیش از 2.5 ماه در بانک مرکزی دوره طی کردند و بنده نیز به صورت فشرده دوره ای را در این خصوص طی کردم بنابر آشنا و مطلع از اصطلاحات بانکی هستیم.

قاضی صلواتی در ادامه و خطاب به متهم مبنی بر اینکه ادعای افزایش سرمایه به 104 میلیون دلار را دارید. چه مدرکی برای حرفتان دارید؟
روش تجهیز منابع و ورودی آیا بانک بوده است یا تخصیص منابع؟ آیا سپرده گرفته اید؟ 

زنجانی در واکنش به این سوال های قاضی مدعی شد: صد در صد پول نقد ریختم که همگی از منابع خودم بوده است. 

قاضی صلواتی دراین خصوص گفت: دادسرا معتقد است که از پول «ن» صورت گرفته است و تخصیص منابع نیز با رقم های مختلف از جمله 240 میلیون دلار بابت نفت، 8 فقره ال سی و مبلغ 1.2 دهم میلیارد یورو، 770 میلیون یورو، 442 میلیارد ین ژاپن، 207 میلیارد دلار به حساب توسعه، 560 میلیارد ین ژاپن، 570 میلیارد وون کره جنوبی و 65 میلیون یورو به حساب مسکن بوده است.


بابک زنجانی در این خصوص مدعی شد: بانک من بانکی با کارگزاری های مختلف بوده است که هم سپرده و هم وام گرفته ام.


طفره رفتن زنجانی از پاسخ به سوال های قاضی صلواتی/ داستان بافی های متهم ادامه دارد

قاضی صلواتی در واکنش به این ادعای متهم گفت: کارگزارها و سپرده ها را نام ببرید؟ که متهم با طفره رفتن از پاسخ به این سوال گفت: برای چه باید اینها را به دادگاه بگویم؟ 

قاضی در پاسخ به این سوال متهم گفت: دادگاه ادعا دارد افزایش سرمایه شما واقعی نبوده است. 

زنجانی ادامه داد: از جاهای مختلفی پول به بانک من می آمد. اشخاص مختلفی منابع پولی متعدد و از سالهای 88 تا 89 را در مجموعه هایم سرمایه گذاری کردند. چرا من باید اسناد آن را به دادگاه بدهم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما گفته اید اموال ترکیه به دادستانی ترکیه مربوط است که این حرف صحیحی نیست. بنابر این اگر مشکلی درکارتان نیست چرا این اسناد را به دادگاه تحویل نمی دهید؟

بابک زنجانی با طفره رفتن از پاسخ به سوال های قاضی مدعی شد: چند کارگزاری مختلف داشتیم که پول های زیادی نیز واریز می‌کردند و من شاید نخواهم که دادگاه نیز آنها را بشناسد.

ده میلیارد از 22 میلیاردم مربوط به بدهی به فارکس است

زنجانی در ادامه و در خصوص ادعایی که چندین بار در دادگاه به آن اشاره کرده بود: 22 میلیارد پول دارم که 12 میلیارد قابل تصمیم گیری از سوی من و مابقی مربوط به بدهی به فارکس است.

قاضی صلواتی از متهم در خصوص کارگزاران بانک FIIB  توضیح خواست که باز زنجانی مدعی شد، صادرات بانک تاجیکستان، بانک روسیه، کومرز بانک، اسلام بانک، عرب ترک بانک، هالک بانک و اکتیو بانک از جمله کارگزاران بانک من بودند.

قاضی صلواتی با طرح سوال در خصوص سایر کارگزاران بانک بابک زنجانی از وی در مورد کارگزاری اس تی تی بنکرز نیز توضیح خواست که زنجانی  مدعی شد اس تی تی بنکرز هم کارگزار بانک من بوده است و اسنادش نیز موجود است.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: FIIB نزد کدام یک از کارگزاران حساب دارد؟

 زنجانی گفت: نزد همه شان حساب دارد. 

نماینده دادستان: افزایش سرمایه از سوی زنجانی یک ادعا است

نجفی نمایند دادستان تهران با اشاره به اینکه افزایش سرمایه بانک FIIB به 140 میلیون دلار اعلام شده بود اما در تحقیقات اولیه مطرح شده بود که بخشی از سرمایه از محل افزایش سرمایه به بانک ملت بوده است ، گفت: 30 میلیون دلار که از بانک ملت اخذ شده بود صرف هزینه های شخصی و نه افزایش سرمایه بوده است. بنابر این افزایش سرمایه فقط یک ادعا است.

نجفی با بیان اینکه افزایش سرمایه از دو طریق نقدی و غیر نقدی انجام می شود، گفت: منابعی که ایشان معرفی کرده اند مربوط به وام اچ بی سی و وام 15 میلیارد یورویی از شیخ حشر بوده است و سایر موارد فقط یک ادعا بوده است که منبع داشته است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم: اصلاَ مهم نیست وزیر نفت چه فردی است/ مهم بدهی شما به نفت است

قاضی صلواتی در ادامه گفت: شما یک بدهی به وزارت نفت دارید و اصلا مهم نیست وزیر نفت چه فردی است

وی در خصوص طفره رفتن متهم در مورد مشتریان و کارگزاران بانک‌های زنجانی گفت: مگر ما می خواهیم حساب این افراد و سرمایه گذارانی که شما مدعی هستید را توقیف کنیم که از پاسخ به سوالهای طفره می روید؟ منشا پول را بگویید.

نجفی نماینده دادستان در ادامه گفت: سئوالی از کارشناس بانک در مورد مقررات بانکی دارم مبنی بر اینکه آیا بانک های سرمایه پذیرحق سپرده پذیری دارند یا خیر؟

صلواتی خطاب به حضار دادگاه گفت: لازم به یادآوری است دو تن از کارشناسان بانک مرکزی حاضر در دادگاه از مجرب ترین کارشناسان و همچنین مورد اعتماد دادگاه و همچنین کارشناس بین الملل هستند.

بابک زنجانی در بانک مرکزی سرباز نبوده است

 کارشناس بانک مرکزی در ادامه گفت: اگر ما می خواستیم از موضع دفاع از بانک مرکزی یا به عنوان نماینده  آنها صحبت کنیم از آنجایی که چهره کارفرما را مخدوش می کردید و همچنین از خدمت ناکرده متهم در بانک مرکزی ورود می کردیم چرا که متوسط سن کاری 5 کارشناس این پرونده بیش از 20 سال است و ما سابقه ای از ایشان به یاد نداریم.

وی در خصوص این ادعای وکیل متهم نفتی مبنی بر اینکه کارشناسان بانک مرکزی احساسی برخورد می کنند، گفت: قاضی دادگاه هر کجا احساس کردید از روی احساس و هیجان صحبت می کنیم به ما بگویید.

کارشناس بانک مرکزی در خصوص موضوع بانکهای سرمایه گذاری که FIIB نیز جزو آن بوده است و اینکه آیا اجازه جذب سپرده داشته اند یا خیر؟ باید بگویم درمنطقه لاووان با قوانین چهار نوع بانک از جمله بانک های تجاری ، اسلامی ، سرمایه گذاری و بانک های سرمایه گذاری اسلامی فعالیت دارند که دو نوع آخر مطابق با قوانین نهاد ناظر بر لاووان اجازه جذب سپرده را ندارند و نمی توانند برای مشتریان خود حساب باز کنند چرا که این مسئله وظیفه بانک تجاری است.

وی ادامه داد: بانک سرمایه گذاری تحت عنوان شرکت های تأمین سرمایه در ایران مطرح هستند. پس بانک سرمایه گذاری در مالزی اجازه افتتاح حساب نداشته است. صورت حساب های سال 2012 این بانک بالانس و جمع دارایی را 98 میلیون دلار در دی ماه 91 اعلام کرده است و نقدی که دریافت کردند و به حساب HK واریز و سایر تراکنش ها نزد FIIB است و تمام اینها در تهران انجام شده است.

عدم وجود حساب مشتریان دربانک های زنجانی

نجفی نماینده دادستان تهران درادامه و با نشان دادن پرینت حساب های بانک زنجانی به دادگاه اعلام کرد: پرینت مشتریان بانکها در 5 صفحه و از سوی یکی از مدیرعاملان ارائه شده است و شاهد این مسئله هستیم که حساب ها عمدتاَ مربوط به شرکت های خود زنجانی است و متهم مکررا برای کنت بانک و اس تی تی بنکرز حساب افتتاح کرده است.

وی افزود: سه فقره به اسم بانک ارزشی افتتاح شده است شش فقره برای کنت بانک حساب باز شده است فقط در یک مورد بیش از 2 میلیارد دلاربه عنوان موجودی کنت دیده شده است در بقیه موارد 11 فقره حساب به نام کش دسک که مورد ادعای متهم نیز بود دیده می شود.

نجفی با بیان اینکه چرا همه حسابها مربوط به مجموعه ها و شخص خود زنجانی بوده است، گفت: حساب برخی از این شرکتها نیز صفر بوده است. 8 فقره به نام HK بیش از 2 میلیارد یورو و 1.200 میلیارد یورو که ادعا می کردند به عنوان پرداخت نفت است در اینجا دیده می شود.
نماینده دادستان تهران ادامه داد: 5 فقره به نام بانک مسکن افتتاح شده است واین درحالی است که بر اساس ادعای وکیل این بانک افتتاح حساب از سوی آنها و به درخواست بانک مسکن نبوده است حتی به نام آقای (ش) و همچنین یوروسف نیز حسابی دراین بانک باز شده است بنابر این 90 درصد حساب های بانکها مربوط به مجموعه های خود زنجانی بوده است.

کارشناس بانک مرکزی در ادامه با اشاره به گزارش حسابرسی بانک زنجانی در سال 2012 اعلام کرد: این موسسه مستقل بوده و خدمات مالی و مالیاتی و حساب رسی را ارائه می کرده است که متعلق به زنجانی نیز نبوده است. طبق قانون مالزی بانک وی اجازه سپرده گذاری نداشته است.علاوه بر این در رابطه با فعالیت شعب و دفاتر نمایندگی بانک های خارجی درایران قوانین و دستورالعمل مشخص داریم که صحبت های متهم دراین رابطه توجیه پذیر نیست.

یکی دیگر از کارشناسان بانک مرکزی حاضر د دادگاه در خصوص توضیحات جلسه قبل دادگاه در مورد برخی فعالیت های بانکی و پیام های جعلی متهم ادامه داد: نشان دادن ین ژاپن در بانک اسلام از جمله فعالیت های قابل تأمل متهم بوده است این بانک با ارسال صورت حساب مربوط به حساب یورویی نشان می دهد که مبلغی از حساب یورویی کسر و پس از تبدیل به ین ژاپن با صورت حسابی دیگر نشان داده می شود به مبلغ 90.3 میلیارد ین ژاپن درحساب بانک FIIB موجود است.

وی در خصوص اعلام شماره حساب سازمان تأمین اجتماعی از سوی این بانک نیز توضیح داد: در 26 آذر 91 پیرامون این مسئله صحبت هایی با حضور مدیر عامل و رئیس وقت هیات مدیره و یکی از بانکها و همچنین زنجانی در خصوص قرارداد خرید 138 شرکت از تأمین اجتماعی با سقف 4 میلیارد یورو  مطرح می شود.

کارشناس بانک مرکزی توضیح داد: پس از این قرارداد و در رابطه با نشان دادن وجه در یک بانک در ژاپن اقداماتی صورت می گیرد و از آنجا ک ین ژاپن در بیرون از این کشوری قابلیت تسویه نداشته است روز بعد از این قرار داد بانک FIIB تمام مبلغ مورد نظر به ین ژاپن را با یک پیام ساختگی دستور انتقال و واریز در حسابی در توکیو را می دهد و در اینجا نیز جعل صورت گرفته و همچنین دریافت صورت حساب از بانک اسلام که مبلغ 903 میلیارد را برداشت کرده است نیز کاملا ساختگی بوده است.

وی به موضوع نظر کارشناسی در رابطه با تراز نامه بانک FIIB اشاره و تصریح کرد: ترازنامه این بانک را با توجه به دارایی بانک اسلام بررسی کردیم و در ترازنامه بانک اسلام دیده شده است که کل دارایی را 37 میلیارد رینگیت مالزی و 907 میلیون یورو اعلام کرده است.

کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه 9 روز بعد از این موضوعات بانک FIIB تحریم شده است و زیر ذره بین قرار گرفته بود اگر بانک اسلامی این مبلغ را جا به جا می کرد قطعا این بانک نیز جزء بانک های تحریمی به شمار می رفت علاوه بر این باید گفت یوروسف می توانسته است با افتتاح حسابی نزد FIIB وام را به حساب آن بانک واریز کند که این مسئله نیز قابل تأمل است.

کارشناس بانک مرکزی در رابطه با تبدیل 8 میلیارد یورو در یک روز به ین ژاپن گفت: تبدیل ارز در بازارهای ارزی و بین المللی ساز و کار خاص و مشخصی دارد واساساَ در نرخ های جهانی تبدیل این رقم تأثیر گذار بوده است.

کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس مستندات موجود 28 آذر 91 به سایت HK رجوع و نرخ برابری 4 میلیارد یورو با ین ژاپن بررسی می شود براساس اطلاعات این معادل 110.63 بوده است.

وی در خصوص دستور افتتاح حساب در FIIB توضیح داد: در28 آذر همان سال بابک زنجانی به م.م مدیر عامل وقت اس سی تی دستور می دهد تا حسابی به  نام هلدینگ در بانک FIIB افتتاح و 4 میلیارد را در قالب وام 3 ساله و با سود 4 درصد باز کنید.

کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: از 8 میلیاردی که از آن سخن می شد 4 میلیارد مربوط به قرارداد با تأمین اجتماعی بود و مابقی هم پیامی از بانک FIIB به کنت ارسال می شود و مبلغ 472 میلیارد ین ژاپن را در قالب وام به کنت می دهد. کل پیام های سوئیفت را بررسی کردیم و عملا این پیام در قالب سوئیفت نبوده است.

وی به موضوع ارسال ایمیل زنجانی به یکی از کارمندانش اشاره و تصریح کرد: زنجانی در ایمیلی برای خانم (د) می خواهد در تاریخ پیام های تغییر ایجاد کند و اعلام می کند پرونده مربوط به ایران تاریخ قبلی باشد و بر این  اساس انتقال پول ساختگی را نشان دهد.
 وی در خصوص انتقال پول ساختگی با پیام سوئیفتی واقعی که در پرونده به آن اشاره شد، گفت: در خصوص اینکه پول ساختگی در چارچوب با بانک اف آی آی بی موجودیت یافته این بانک با ارسال پیام سوئیفتی واقعی حواله به بانک مسکن مبلغ 442 میلیارد ین ژاپن به این  حساب واریز می شود.

کارشناس بانک مرکزی افزود: بر اساس صحبت های مسئولان بانک مسکن از همان ابتدا در موجودیت این مبلغ و واریز آن به حساب تردید ایجاد می شود و مدیران میانی این بانک نسبت به واریز تردید داشتند و معتقد بودند به سبب تحریم ها جا به جایی با رقم های اینچنین توصیه نمی شود و خواستار ریجیکت حواله بودند.

وی ادامه داد: پس از مدتی طولانی سکوت در مورد حواله های جا به جا شده در تاریخ 8/1/92 دو پیام  حواله از بانک FIIB به بانکی در ژاپن توسط (م . م) ساخته می شود و مبلغ 30 میلیارد ین ژاپن به درخواست اس سی تی به نفع شرکت (ن) واریز می شود و این درحالی است که این پیام نیز ساختگی بوده است.

کارشناس بانک مرکزی با اشاره به موضوع نشان دادن توان مالی بانک FIIB گفت: برای نشان دادن این توان در پیامی ساختگی اظهار می کند که 60 میلیارد یورو نزد بانک ژاپنی دارد و بانک ژاپنی در این پیام به بانک FIIB مدت 60 روز فرصت برای برداشت این مبلغ می دهد.
نجفی نماینده دادستان در ادامه و با سوال از متهم از وی در مورد کارگزاران بانک FIIB سوال کرد و گفت: متهم مدعی شده است بانک مرکزی تاجیکستان، عرب ترک و اکتیو بانک جزو آنها هستند.

وی با اشاره به اعلام مانده حساب بانک فرست نزد بانک های خارجی گفت: در تاریخ 4/8/94 و حسب دستور بازپرس پرونده این مانده حسابها استعلام شدند و لازم است بگویم مانده حساب عرب ترک، اسلام مالزی، صفر بوده است. ای لاف بانک عراق 287 میلیون یورو و 386 هزار درهم مانده حسب و بانک کنت 993 هزار روبل ، 26 هزار یورو و بیش از 2 هزار دلار مانده حساب و بانک تاجیک صادرات مانده حساب داشته است و بر اساس اعلام مجموعه خود متهم مانده حساب کارگزاران به شرح فوق اخذ شد.

بنا بر اعلام قاضی صلواتی،جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی فردا ساعت 8:30در شعبه 15دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار می شود.


نامه بازپرس پرونده به دادگاه



ارائه اطلاعات قطره چکانی بابک زنجانی از «شیخ حشر» در دهمین جلسه دادگاه

مشروح نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی + گزارش تصویری

مشروح هشتمین جلسه دادگاه بابک زنجانی + گزارش تصویری

 هیچکدام از خواهران بابک زنجانی دیشب بازداشت نشدند




















ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *