ترک‌ها و سعودی‌ها تروریست‌ها را آموزش می‌دهند/ریاست جمهوری اموال شخصی من نیست

8:45 - 28 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۲۴۷
خبرگزاری میزان-رئیس جمهور سوریه گفت: تروریست های داعش در سوریه جایگاهی ندارند اما تا زمانی که از حمایت کشورهای مختلف در غرب و خاورمیانه برخوردار هستند و با کمک ترکیه ، قطر و سعودی آموزش می بینند، ممکن است قوی باقی بمانند.
بشار اسد: تروریست های داعش با کمک عربستان، قطر و ترکیه قوی باقی می مانندبه گزارش سرویس بین الملل ، بشار اسد در گفت وگو با تلویزیون ایتالیا تصریح کرد: غرب مسئولیت اصلی را باید تحمل کند زیرا از تروریست هایی حمایت کرده که داعش و جبهه النصره را در سوریه تاسیس و برای گروه های تروریستی چتر حمایتی ایجاد کرده اند.

وی اظهارداشت: تروریست ها مانعی اصلی هرگونه پیشرفت سیاسی در سوریه هستند و هرگونه تعیین جدول زمانی برای حل سیاسی بحران قبل از نابودی و شکست تروریسم بی فایده خواهد بود.

رییس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: دوره انتقالی باید بعداز نابودی تروریست ها شروع شود و دست کم به دو سال زمان نیاز دارد.
متن کامل گفت وگوی بشار الاسد رییس جمهوری سوریه با تلویزیون ایتالیا به شرح زیر است:

**نباید احساسات را سیاسی کرد
خبرنگار: واکنش شما به حوادث اخیر پاریس چیست؟
بشار الاسد: جنایت هولناکی بود و انسان از شنیدن کشتار بدون دلیل و توجیه بی گناهان غمگین می شود ، ما در سوریه فقدان عزیزان خانواده ها و دوستان و هر شخصی را که می شناسیم در جریان این جنایات هولناک درک می کنیم. ما در سوریه از پنج سال قبل تاکنون با این جنایات هولناک مواجه هستیم و به همین دلیل احساسات فرانسوی ها را درک می کنیم همانطور که احساسات لبنانی ها و روس ها را درک می کنیم.

چند روز قبل از حوادث پاریس درلبنان و قبل از آن با سقوط هواپیمای روس در مصر تعدادی انسان بی گناه قربانی تروریسم شدند.
ما احساسات ملت یمن را هم درک می کنیم ، اما آیا جهان و به ویژه غربی ها احساسات همه مردم و یا فقط احساسات فرانسوی ها را درک می کنند، آیا احساست سوری ها را که از پنج سال قبل تاکنون از تروریسم رنج می برند ، درک می کنند؟
نباید احساسات را هم سیاسی کرد، احساسات متعلق به قومیت و به طور کلی انسانیت است.

** داعش در سوریه جایگاهی ندارد

خبرنگار: داعش در پشت این جنایت بوده است ، از منظر دمشق، قدرت داعش چه میزان است؟ به نظر شما راه مبارزه با ترویست ها چیست؟

بشار الاسد:اگر بخواهم از قدرت داعش سخن بگویم ، در درجه اول باید سئوال کنیم که آیا داعش دارای یک جایگاه حقیقی و واقعی در یک جامعه مشخص است؟ ، تا این لحظه می توانم ، بگویم که داعش هیچ جایگاه طبیعی و اجتماعی در سوریه ندارد.
این امری خوب و اطمینان بخش است ، اما همزمان اگر به یک مشکل مزمن تبدیل شود این ایدئولوژی می تواند چهره جامعه را تغییر دهد.

** ترک ها ، سعودی ها و قطری ها ، تروریست ها را آموزش می دهند

خبرنگار: برخی از تروریست ها در سوریه آموزش دیده اند در چند کیلومتری از اینجا (دمشق)، چه کسانی آنها را آموزش می دهد؟
بشار الاسد: آموزش تروریست ها با کمک ترک ها ، سعودی ها و قطری ها انجام می گیرد.

سیاست های غربی هم از ابتدای بحران در سوریه از تروریست ها به شکل های مختلف حمایت کرده است. اما موضوع این نیست.

اول: اگر جایگاهی وجود ندارد، پس نباید نگران بود.

دوم: تروریست ها تا زمانی می توانند قوی باشند که از حمایت کشورهای مختلف در خاورمیانه و یا غرب بهره ببرند.

** داعش تحت نظارت آمریکا در عراق بوجود آمده است

خبرنگار: برخی گمانه ها و حدس ها در غرب حاکی بود شما از طرف هایی هستید که از ابتدای بحران از داعش حمایت می کردید تا بین مخالفان جدایی بیاندازید، پاسخ شما چیست؟

بشار الاسد: در واقع و طبق آنچه برخی مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون گفته اند که آمریکایی ها با کمک مالی و ایدئولوژیک سعودی های وهابی ، القاعده را ایجاد کرده اند و دیگر مقامات آمریکایی بارها گفته اند که داعش و النصره از شاخه های القاعده هستند.
داعش در سال 2006 میلادی در عراق ایجاد شد و فرمانده آن الزرقاوی بود که نیروهای آمریکایی او را کشتند.
البته این گروه تحت نظارت آمریکا در عراق ایجاد شده بود.

رهبر داعش که امروز ابوبکر البغدادی خوانده می شود، ابتدا در زندان های آمریکا در عراق و در نیویورک بود و سپس او را آزاد کردند، بنابر این سوریه هیچ ارتباطی با آن ندارد.

این گروه در سوریه ایجاد نشده بلکه درعراق بوده و قبل از آن طبق اظهارات اخیر تونی بلر در افغانستان فعال بوده است. جنگ علیه عراق به ظهور داعش کمک کرد و اعتراف های آنها بهترین و مهمترین پاسخ به سئوال شما است.

** تروریست ها بیشتر بر مناطق خالی از سکنه سیطره دارند

خبرنگار:هنگامی که انسان به نقشه سوریه نگاه می کند، به نظر می رسد که مرزهای سوریه و عراق دیگر وجود ندارد، بر کدام بخش آن اکنون سوریه سیطره دارد؟

بشار الاسد: اگر منظور از لحاظ جغرافیا است، از این منظر هر روز تغییر می کند، اما موضوع بسیار مهم تعداد اهالی است که در مناطق مرزی تحت سیطره حکومت سوریه زندگی می کنند. در واقع بخش بزرگی از منطقه که تروریست ها بر آنجا سیطره دارند، از ساکنانش خالی شده یا توسط خود تروریست ها و یا این که مردم به مناطق دیگر فرار کرده اند که تحت سیطره حکومت سوریه است.اما از نظر نظامی، برخی مناطق ممکن است تحت سیطره ارتش باشد و برخی مناطق را از دست داده باشد ، در هر صورت ارتش نمی تواند در هر نقطه ای حاضر باشدو از نظر نقشه ای که توصیف کردید، گاه گاهی در رسانه های غربی مشاهده می کنیم که می گویند دولت سوریه بر 50 درصد و یا کمتر از آن بر خاک کشور سیطره دارد. واقعیت این است که در 50 و یا 60 درصد از خاک سوریه مردم زندگی نمی کنند و فارغ از سکنه است و تروریست ها بر این مناطق که هیچ انسانی زندگی نمی کند، سیطره دارند.

** ترکیه و اردن از تروریست ها حمایت می کنند

خبرنگار: سوال من از مرزهای بین سوریه و عراق بود.

بشار الاسد: منطقه واقع بعداز دمشق به سوی عراق ، به طور کامل یک منطقه خالی از سکنه است بنابر نمی توان از سیطره بر آن سخن گفت.

اما درباره مرزها، این موضوع به تروریست ها و دولت هایی که از آنها حمایت می کنند و به طور اساسی ترکیه و اردن برمی گردد.
این دو دولت از تروریست های حمایت می کنند و به این دلیل در مرزها مشکل وجود دارد زیرا برای محافظت از مرزها باید دولت های ترکیه و اردن و سوریه با هم همکاری کنند و یک طرف به تنهایی نمی تواند.


** یک قدرت و یا کشوری غربی نمی تواند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد

خبرنگار: درهفته گذشته در دو اجلاس مهم وین و آنتالیا اوضاع سوریه مورد بررسی قرار گرفت، بیشتر دولت ها از روند انتقالی در سوریه سخن گفتند و مواضع مختلفی وجود داشت ، اما به طور اساسی بیشتر کشورها بر ایده اجرای انتخابات بعداز 12 ماه اتفاق نظر داشتند اما همزمان می گویند که شما باید در این مدت کناره گیری کنید، موضع شما چیست؟

بشار الاسد: در بیانیه نشست وین هیچ اشاره ای به سرنوشت رییس جمهوری سوریه نشده است، بخش اصلی بیانیه نشت وین می گوید که آنچه به روند سیاسی مربوط می باشد مشروط به توافق سوری ها است.

بنابر این، مهمترین عبارت این بیانیه به قانون اساسی سوریه ارتباط دارد و رییس جمهوری سوریه باید به کار خود ادامه دهد و یا این منصب را ترک کند طبق اقداماتی که قانون اساسی مشخص کرده است نه براساس آنچه که یک قدرت و یا کشورغربی اراده می کند و می خواهد.
همواره سخن از توافق سوری ها است ،غیراز آنچه که بیانیه وین می گوید از جمله جدول زمانی را باید فراموش کنیم.
باید به آنچه که سوری ها بر روی آن توافق می کنند، اعتماد کرد .

آگر ما در خلال هجده ماه به توافق نرسیم، اهمیت آن چیست، معتقدم که بسیاری موضوعات غیرمهم و غیراصلی وجود دارد درحالی که مهمترین موضوع این است ما سوری ها باید با هم بنشینیم و در باره جدول زمانی و برنامه هایی که مناسب سوریه هستند، گفت وگو کنیم و به توافق برسیم.

** انتخابات پارلمانی در سوریه به طور حتم برگزار می شود

خبرنگار:این را می فهمم ، اما با احتمال کنار رفتن شما از قدرت ، گزینه ممکن چیست؟ منظورم این است که آیا انتخابات بدون مشارکت شما برگزار خواهد شد؟

بشار اسد: منظور شما انتخابات پارلمانی است و یا ریاست جمهوری ؟

خبرنگار: منظورم انتخابات پارلمانی است.

بشار الاسد: انتخابات پارلمانی به طور حتم برگزار می شود، زیرا با برگزاری این انتخابات وزن سیاسی هر گروه سیاسی و پایگاه آن در بین مردم سوریه آشکار می شود.

الان هر کسی می تواند بگوید که من نماینده مخالفان هستم ، چگونه می توان این ادعا را ترجمه و ثابت کرد، انتخابات پارلمانی و مشخص شدن تعداد کرسی های هر گروه سیاسی بهترین راه است.

در این صورت می توان سهم هر گروه سیاسی را در دولت آینده سوریه مشخص کرد.

البته این انتخابات بعداز تصویب قانون اساسی جدید برگزار می شود و به طور مثال من اکنون یک پیشنهادی را مطرح می کنم اما آنچه را بر روی آن توافق می شود، مشخص نمی کنم.

** هیچ خط قرمزی برای انتخابات رییس جمهوری وجود ندارد

خبرنگار حال در باره انتخابات ریاست جمهوری بگویید.

بشار الاسد: اگر سوری ها در جریان گفت وگوها خواستار برگزار انتخابات ریاست جمهوری شوند، هیچ خطر قرمزی در این باره وجود ندارد، تصمیم آن با من نیست ، سوری ها باید در این رابطه توافق کنند.

** انتخاب رییس جمهوری یک قضیه ملی است

خبرنگار: آیا ممکن است به جای خودتان به شخص دیگری برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری اعتماد و اطمینان کنید؟
بشار الاسد:به شخص دیگری اعتماد کنم، منظور چیست؟

خبرنگار: منظورم این است که شخص دیگری رییس جمهوری آینده سوریه شود

بشار الاسد: ریاست جمهوری از اموال شخصی و خصوصی من نیست که بخواهم شخصی را به جای خودم انتخاب کنم،
این یک قضیه ملی است و تنها سوری ها حق دارند شخصی را که به او اعتماد و اطمینان دارند، به عنوان رییس جمهوری انتخاب کنند.
اصلا مهم نیست که من به شخصی اعتماد و اطمینان داشته باشم و یا نه ، هر شخصی را که سوری ها به او اعتماد و اطمینان کنند، رییس جمهوری سوریه خواهد بود.

** تعیین جدول زمانی قبل از نابودی تروریسم فایده ای ندارد
خبرنگار: اجازه بدهید ، آنچه را که گفتید بخوبی فهمیدم، اما یک جدول زمانی واقعی ... چه جدول زمانی را برای خروج سوریه از بحران مناسب می دانید؟
بشار الاسد: اگر بخواهیم از جدول زمانی سخن بگوییم، این جدول زمانی از بعداز شکست و نابودی تروریسم شروع می شود و قبل از آن مشخص کردن جدول زمانی فایده ای ندارد.

زیرا در زمانی که تروریست ها بر برخی مناطق سوریه سیطره دارند، نمی توان پیشرفتی سیاسی را محقق کرد.
تروریست ها به طور کالی مانع اصلی هرگونه پیشرفت سیاسی هستند.

اگر سخن در خصوص بعداز شکست تروریست ها است، یک سال و نیم تا دو سال فرصتی کافی برای مرحله انتقالی خواهد بود.
منظورم این است که ابتدا باید قانون اساسی جدید تصویب و سپس همه پرسی برگزار شود.

بعداز آن انتخابات پارلمانی و دیگر اقدامات مانند انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و این ها بیش از دو سال وقت لازم ندارد.

** مخالفت در انتخابات بروز پیدا می کند

خبرنگار: در خصوص مخالفان، در سال های گذشته همواره گفته اید، هر طرفی را که سلاح حمل می کند و می کشد، از مخالفان نمی دانید، آیا این نظر شما تغییر کرده است؟

بشار الاسد: این نظر می تواند در کشور شما هم جاری باشد، نمی پذیرید هر مخالفی در کشور شما سلاح حمل کند و این نظر در هر کشوری جاری می باشد.هر کسی که سلاح حمل می کند، مردم را می ترساند، اموال خصوصی و عمومی را نابود می کند، بی گناهان را می کشد، نمی توان مخالف دانست.مخالفت یک تعبیر سیاسی است، نمی توان مخالفت را منظر خاصی تعریف کرد، مخالفت باید در انتخابات و از طریق صندوق رای گیری اعلام شود.

** سوری ها باید مخالفان را مشخص کنند

خبرنگار:اما برخی طرف ها افراد مسلح را بخشی از مخالفان در زمان کنونی می دانند.

بشار الاسد : می توانید از سوری ها سئوال کنید، کدام طرف را مخالف می دانند، اگر او را انتخاب کردند، مخالف حقیقی است. برای این گفتم که بعداز انتخابات می توانیم مخالف را تعریف کنیم.

مخالف، آن طرف هایی هستند که دارای پایگاه و جایگاه مردمی و وابسته به کشور هستند. نمی توان مخالف بود به عنوان یک شخص و یا رژیم در حالی که او را وزارتخانه ها و یا سازمان های امنیت دیگر کشورها سازماندهی کرده اند.
مخالف باید فقط سوری باشد، یک فرد خون ریز، مزدور و اجیر نمی تواند مخالف باشد.

** تروریست ها و تحریم غربی دلایل اصلی آوارگی سوری ها است

خبرنگار: اکنون در اروپا ، در ایتالیا تعدادی از آوارگان سوری هستند، به این افراد که از کشورشان فرار کرده اند، چه می گویید؟
بشار الاسد:به طور طبیعی می گویم ، هر فردی که کشور را ترک کند، خسارتی برای سوریه است و این را تاکید می کنم و احساس حزن و اندوه داریم، نسبت به رنج هایی که می کشند.

هر آواره و پناهجوی سوری ، حکایت خاص خودش را از رنج های در داخل سوریه دارد و ما باید به آن اهتمام ورزیم. باید این سئوال را مطرح کنیم که چرا کشورشان را ترک کرده اند.

سوری ها به چند دلیل کشورشان را ترک می کنند و دلیل نخست تهدیدی است که از سوی تروریست های متوجه آنان است و دلیل دوم تاثیر اقدامات تروریست ها است که بخشی از زیرساخت ها را ویران کرده و این تاثیری منفی بر زندگی مردم گذاشته است.

دلیل سوم که در سطح اهمیت اقدامات تروریست ها می باشد، محاصره و تحریم سوریه از سوی غرب است.

اگراز بسیاری از پناهجویان سئوال کنید، می گویند که به بازگشت به سوریه تمایل دارند.

اما در زمانی که تاثیر اقدامات تروریست ها و تحریم غربی را بر اصول و پایه های حیات و زندگیش به طور ریشه ای می بیند، چگونه می تواند به سوریه برگردد.
به این دلایل نمی توانند در سوریه باقی بمانند، محاصره غربی واقدامات تروریست ها ، سوری ها را در موقعیت انتخاب سخت بین شیطان و دریای آبی عمیق قرار داده است.

** همواره برای مبارزه با تروریسم و حمایت از گفت وگو تلاش کرده ایم

خبرنگار: آیا احساس نمی کنید به نوعی در قبال آنچه برای مردم شما رخ داده است، مسئول هستید؟
بشارالاسد: منظور شما ، شخص من است.

خبرنگار: بله

بشار الاسد: از ابتدای بحران تنها کاری که ما انجام دادیم، مبارزه با تروریسم و حمایت از گفت وگو بوده است. غیر از این نمی توانستیم انجام دهیم، آیا کسی با گفت وگو و مبارزه با تروریسم مخالف است.

اگر می خواید از جزئیات و پروپاگاندای غربی سخن بگویید تنها باید وقت خود را هدر دهیم، زیرا مشکل از ابتدای بحران به غربی ها ارتباط دارد ، آنها رییس جمهوری را نمی خواهند، آنها خواستار سوریه فروپاشیده و ناتوان هستند تا بتوانند هر تغییری را ایجاد کنند.
این را همه می دانند که بازی غربی ها به تغییر نظام ها ارتباط دارد بدون در نظر گرفتن این که منظورشان از نظام چیست.
ما دارای نظام نیستیم، بلکه ما یک کشور و دولت هستیم، من از مفهوم و اصول آنها سخن می گویم.
مسئولیت اصلی مشکلات بر عهده غربی ها است زیرا از تروریست هایی حمایت می کنند که داعش و جبهه النصره را در سوریه ایجاد و چتر حمایتی از گروه های تروریستی ایجاد کرده اند.

** همه سوری ها باید مسئولیت خود را تحمل کنند

خبرنگار: شما مسئولیتی را برعهده نمی گیرید؟

بشار الاسد: به عنوان یک سوری، نمی گویم که ما مرتکب اشتباه نشدیم، اشتباهاتی در سطح تاکتیکی هر روز در کارها رخ می دهد اما راهبردهایی وجود دارد که آنها را بوجود آورده ایم.

هر فرد سوری مسئول آنچه رخ می دهد، می باشد.

سوری هایی که به تروریست ها اجازه می دهند وارد خاک سوریه شوند ، آنها دارای همین اندیشه هستند پس مسئول می باشند.
برخی سوری ها که می پذیرید عروسک دست کشورهای خلیجی و غربی باشند، مسئول هستند.

ما هم به طور طبیعی باید مسئولیت خود را تحمل کنیم اما اگر بخواهم در باره مسئولیت شخصی خودم سخن بگویم باید به جزئیات اشاره کنم و الان سخت است که در باره آن قضاوت شود.

** سفر به مسکو سازنده و ثمر بخش بود
خبرنگار:دوست دارم از شما در باره چگونگی سفرتان به مسکو سئوال کنم
بشار الاسد: هدف سفرم بررسی اوضاع نظامی بود و دو هفته قبل از شروع حملات هوایی نیروهای روسیه صورت گرفت.

این سفر همین طور برای بررسی روند سیاسی و چند روز قبل از برگزاری نشست وین یک صورت گرفت.
این سفر بسیار سازنده و ثمربخش بود زیرا روس ها منطقه ما را بسیار خوب می شناسند و دلیل آن روابط تاریخی است که ما را به هم ربط می دهد.
آنها دارای سفارتخانه ها و دارای همه گونه روابط و امکانات و ابزار ضروری هستند که نقش آفرینی آنها را میسر می سازد.
می توانم این سفر را ثمربخش توصیف کنم.

** جنگ سوریه، جنگ دینی نیست
خبرنگار: پاپ گفت که کشتن با نام خدا ، نوعی کفر است، آیا این جنگ در واقعیت یک جنگ دینی و مذهبی است؟
بشار الاسد: در واقعیت، نه جنگ دینی نیست، این جنگ توسط کسانی شروع شده که از دین واقعی و به طور اساسی از اسلام منحرف شده و به تندروی که بخشی از دین نیست، گرایش پیدا کرده اند.

این یک جنگ بین مسلمانان واقعی و اکثریت معتدل آنها از یک سو و تندروها از سوی دیگر است، این جوهر و اصل جنگ امروز است.
آنها بر این جنگ اسامی دیگری را می گذارند ، جنگ ضد مسیحی ها یا جنگ بین طوایف دیگر، تندروها از این عنوان ها برای ترویج جنگ شان استفاده می کنند.
خبرنگار: اما آنها به نام خدا می جنگند و هنگام کشتن، الله اکبر می گویند.
بشار الاسد : این شیوه ای است که آنها می توانند جنگشان را ترویج کنند، آنها از این الفاظ و عبارات مقدس برای قانع کردن انسان های ساده در منطقه و برای این که بگویند در راه خدا می جنگند، استفاده می کنند در حالی که این به هیچ وجه درست نیست.
برخی هم از این عبارات مقدس به دلیل این که نادان هستند و معتقدند این جنگ در راه خداست، استفاده می کنند، آنها منحرف هستند ، از اسلام واقعی آگاهانه و یا ناآگاهانه منحرف شده اند.

** آینده مسیحی ها از آینده سوریه جدا نیست
خبرنگار: نظر شما در باره آینده مسیحیان در سوریه ، کشورشما چیست؟
بشار الاسد: در واقعیت، معتقدم که ایتالیایی ها و بیشتر غربی ها می دانند که این منطقه و جامعه ما به خصوص سوریه از لحاظ سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی معتدل است.
دلیل واقعی این اعتدال، وجود تنوع طایفه ای و نژادی است.
یکی از مهمترین مولفه ها درتاریخ سوریه ، مولفه مسیحی است به ویژه بعداز این که اسلام قبل از 14 قرن به این منطقه آمد.
بدون مسیحی ها این منطقه به سوی تندروی بیشتر می رود و بنابر این آینده آنها مهم است اما نمی توانید آینده مسیحی ها را از آینده سوری ها جدا کنید.
منظورم این است که اگر آینده سوری ها خوب باشد، همانا آینده همه ارکان جامعه ما خوب خواهد بود و عکس آن هم صحیح است.

** تنها مسیحیان هدف تروریست ها نیستند
خبرنگار: بسیار خوب، شما معتقد به آینده ای برای مسیحیان در سوریه هستید، اما به نظر می رسد آنها هدف هستند.

بشارالاسد: خیر این درست نیست. در واقع تعداد مسلمانانی که در سوریه کشته شده اند بسیار بیشتر از تعداد مسیحیان است، بنابراین نمی توانیم بگوییم که آنها به طور خاص هدف هستند.

تندروها بارها برای این که جنگ خود را ترویج و توجیه کنند و بگویند که ضد ملحدان هستند و در راه خدا می جنگند، از این حربه استفاده می کنند در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

** من آینده سوریه را بر هرگزینه دیگری ترجیح می دهم
خبرنگار: در پایان این مصاحبه می خواهم سئوالی دیگر مطرح کنم ، آینده خود را چگونه می بینید، کدام برای شما مهمتر است، آینده سوریه و یا باقی ماندن خودتان در قدرت؟
بشار الاسد: بدیهی است که آینده سوریه برای من از همه چیز مهمتر است. منظورم این است که آینده من به عنوان یک شهروند، نمی تواند از آینده سوریه جدا باشد.

اگر کشور من امن نباشد، من در امنیت نخواهم بود، اگر کشور من خوب نباشد ، آینده من هم خوب نخواهد بود و این ها بدیهی است.
گویا می خواهید دو گزینه را در ترازو بگذارید، می خواهید بگویید که اگر بشار الاسد ریییس جمهوری بماند ، آینده سوریه بد است و اگر بشار الاسد کنار برود، آینده سوریه خوب خواهد بود.

این بخشی از پروپاگاندای غربی است و این زبان حال سوریه نیست ، در داخل برخی رییس جمهوری را تایید می کنند و برخی تایید نمی کند. بنابر این اگر ملت سوریه بخواهند که من رییس جمهوری باشم، آینده من برای سوریه خوب خواهد بود.
اگر مردم سوریه نخواهند و من بخواهم در قدرت باقی بمانم، در این صورت یک رییس جمهوری بد برای سوریه خواهم بود و درک این امر بسیار ساده است.

در هر صورت، ما نباید دنباله رو پروپاگاندای غربی باشیم زیرا از واقعیت سوریه بسیار دور است و باید طبق واقعیت های سوریه سخن بگوییم و پاسخ بدهیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *