رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد بهره وری در سال 92 منفی بوده است/ بنگاه‌های غیربهره‌ور باید از چرخه خارج شوند

15:45 - 27 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۱۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به بهبود رقابت پذیری بنگاه ها در کشور، گفت: رشد بهره وری در سال 92 منفی بوده است.
رشد بهره وری در سال 92 منفی بوده است/ بنگاه‌های غیربهره‌ور باید از چرخه خارج شوندبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، رویا طباطبائی در افتتاح دهمین کنفرانس ملی کیفیت و بهره وری اظهار کرد: برای رشد بلند مدت اقتصادی کشور و افزایش استاندارد زندگی و خوب زیستی، بهره وری مهمترین نقش را ایفا می کند.

وی افزود: بهره وری از بدو خلقت بشر مورد نظر بوده به طوری که انسانها در آن دوران به دنبال استفاده بهتر از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ابزاراتی بودند که در زندگی روزمره استفاده می کردند.

رئیس سازمان ملی بهره وری اشاره کرد: بنابر تعریف امروزی بهره وری یک نگرش ذهنی است و مبنی بر این عقیده است که وظیفه و عملکرد هر فرد باید بهتر از قبل انجام بگیرد. در واقع ایمان راسخی درانسانها برای ترکیب کارایی و اثر بخشی باشد.

وی ادامه داد: اهمیت اثر بخشی از این جهت است که شاید ما بتوانیم کار خوب را پیدا کنیم اما انجام درست آن مسئله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بهره وری با نگرش توسعه پایدار در ترکیب چهار سرمایه انسانی، فیزیکی، اجتماعی و طبیعی است.

طباطبائی یادآور شد: کیفیت پیش نیاز بهره وری است که باید مورد توجه انسانها و سازمانها قرار بگیرد تا بتواند بستر بهره وری را فراهم کند ودراین راه باید به مسائلی مثل عملکرد، ویژگی عمل، قابلیت اعتماد، انطباق، قوام و زیبایی شناسی توجه کند.

وی افزود: سرمایه گذاری در کیفیت قطعاَ بهره وری را به دنبال دارد. مدیریت کیفیت فراگیر موثرترین عمل در پیشبرد اهداف بهره وری است چرا که کیفیت محصولات راه را برای ارتقاء بهره وری هموار کرده و سطح آن را پیش بینی می کند.

وی گفت: بهبود در کیفیت، اشتباه در تولید کالاهای معیوب و هزینه را کاهش می دهد به این ترتیب کارایی و بهره وری را به دنبال دارد.

رئیس سازمان ملی بهره وری اشاره کرد: مطالعه قدمت و طول عمر بنگاه ها در 70 الی 80 سال گذشته نشان می دهد عمر این بنگاه ها به شدت و به یک پنجم قبل کاهش یافته و به طور متوسط عمر بنگاه درحال حاضر 15 سال است.

بنگاه‌های غیربهره‌ور باید از چرخه خارج شوند
وی ادامه داد: بنگاه هایی که نتوانند بهره ور باشند باید از چرخه اقتصاد خارج شوند. استفاده از تکنولوژی و دانش بنیان بودن اقتصاد این بنگاه ها را در ارتقاء به سطوح بالای کیفیت کمک می کند.

طباطبائی اشاره کرد: تا فرهنگ پذیرش تکنولوژی و بهره وری نباشد نمی توان انتظار داشت بهره وری ارتقاء یابد و در این میان نمی توان از تأثیر نقش غیر قابل اغماض مدیریت گذشت. در حقیقت کیفیت و بهره وری ارتباط متقابل با رقابت دارد.

وی اشاره کرد: اگر بنگاهی بخواهد رقابتی باقی بماند باید به بهره وری توجه کند به طوری که این بهره وری دانش بنیان و انسان محور بوده و با رویکرد توسعه پایدار باشد.

رئیس سازمان ملی بهره وری بیان کرد: امروزه مفاهیم بهره وری و کیفیت در بحث تولید کالا به یکدیگر نزدیک شده با این حال درباره کیفیت در بخش خدمات مطالعات زیادی صورت نگرفته است.

طباطبائی ادامه داد: در قرن بیست و یکم دستیابی به بازارهای جهانی اقتصاد مستلزم رقابت پذیری و دانش بنیانی است که با بهره وری رابطه تنگاتنگی دارد.

وی بیان کرد: بنابر شاخص رقابت پذیری رتبه ایران در سال 2015 دربین 144 کشور با صعود نه پله ای از پله 83 به 74 رسیده است که این پیشرفت در کمتر کشوری دیده می شود.

رتبه 95 ایران در شاخص خوب زیستی
رئیس سازمان ملی بهره وری ادامه داد: در شاخص خوب زیستی سال 2014 رتبه ایران در بین 145 کشور 95 بود.

طباطبائی اشاره کرد: برای رسیدن به سطوح بالای بهره وری باید در بخش کیفیت آموزش و تحصیلات دانشگاهی سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: همچنین باید به منظور ارتقاء استاندار سازی و بهره وری باید بازار رسمی تقویت شود و نسبت آن که نسبت به مجموع بازار رسمی و غیر رسمی 55 درصد است افزایش یابد.

رئیس سازمان ملی بهره وری اشاره کرد: در سال 2013 نسبت بازار رسمی به ترکیب بازار رسمی و غیر رسمی در استرالیا 96 درصد و در آمریکا 94 درصد بوده است.

طباطبائی با اشاره به رشد بهره وری در صنعت برق، آب و گاز گفت: با وجود رشد منفی اقتصادی و رشد منفی بهره وری در سال 92 بهره وری در بخش آب، برق و گاز حدود 1.4  رشد کرده است و این رقم درحال حاضر 6.3 دهم درصد است.

گفتنی است، دهمین کنفرانس ملی کیفیت و بهره وری 27 آبان ماه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *