ضرورت بررسی آثار برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌ها در جامعه

18:00 - 27 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۱۶۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان- رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بر لزوم توسعه برنامه های آینده نگر با بهره گیری از شیوه‌های نوین علمی و با اولویت حقوق شهروندی زندانیان تاکید کرد.
به گزارش به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، دکتر جهانگیر در نشست تخصصی مدیران سازمان زندان ها که از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت کشوری برگزار شد؛ بر لزوم توسعه برنامه های آینده نگر با بهره گیری از شیوه های نوین علمی و با اولویت حقوق شهروندی زندانیان تاکید کرد.

وی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در بحث توسعه مدیریت باید به طور علمی در دستور کار قرار گیرد آینده پژوهی و پیش بینی موقعیت های مختلف برای تنظیم راهبرد های مدیریتی است.
 وی تاکید کرد: شناخت جامع از محیط و ساختارهای مختلف آن اقدام لازمی است که منجر به دستیابی حداکثری به اهداف ما در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خواهد شد.

جهانگیر با تاکید بر اهمیت اقدامات فرهنگی در زندان ها و لزوم توسعه کمی و کیفی آن گفت : در حوزه اقدامات فرهنگی می بایست تاثیرگذاری برنامه ها به ویژه پس از آزادی زندانی بررسی و اثر سنجی شود تا بتوان با استفاده از نتایج آن در ترمیم و اصلاح برنامه ها اقدام لازم را صورت داد.

وی در ادامه به ضرورت بررسی آثار و پیامدهای برنامه های اصلاحی و تربیتی تاکید کرد و گفت : در بررسی آثار و نتایج برنامه ها نباید صرفاٌ به بررسی و مطالعه رفتار زندانیان در داخل زندان ها بسنده نمود بلکه باید مطالعات علمی و جامع در رفتار زندانی پس از آزادی و در محیط جامعه انجام شود.

مشاور رئیس دستگاه قضا با تحلیل تبعات زندان بر رفتار و شخصیت زندانیان گفت : مطالعات رفتاری در تمامی مراکز تامینی و تربیتی اقدامی است که باید بطور مستمر انجام شود تا رفتارهای گوناگون زندانیان و زندانبان ها آسیب شناسی شود.

این مقام ارشد قضایی با تاکید بر بکار گیری شیوه های نوین در توسعه رفتارهای مناسب فردی و اجتماعی در زندان ها گفت: مدیران زندان‌ها باید در تمام حوزه ها اطلاعات لازم را از طرق مختلف جمع آوری نمایند و با توجه به دستاوردهای آماری و اطلاعاتی، برای برنامه ریزی مناسب و بر اساس طرح های هدفمند و با ترسیم نقشه راه مشخص اقدام نمایند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با بررسی وضعیت بودجه سازمان زندان ها طی سال های اخیر گفت : علیرغم همه کمبودها در حوزه نیروی انسانی و اعتبارات مالی، پیشبرد اهداف و ماموریت های سازمان یک اصل است و نباید در این زمینه کمبود اعتبارات مانع شود چرا که رسالت ما یک رسالت ارزش محور است و با توجه به ضرورت ها باید با تدابیر مدیریتی اهداف سازمان را پیگیری نماییم.

 جهانگیر با تاکید مجدد بر اینکه نوع محکومیت افراد در زندان ها در ارائه خدمات تاثیری ندارد گفت : ما بر اساس قانون صرفا مکلف به محدود نمودن آزادی افراد هستیم و به هیچ بهانه حق نداریم سایر شئون انسانی و شهروندی افراد را محدود و یا نادیده بگیریم.

رئیس سازمان زندان ها همچنین گفت : در تعامل با زندانیان رفتار ما باید مبتنی بر دغدغه های انسانی باشد چرا که آموزه‌های دینی ما نیز تاکید جدی بر دستگیری و کمک به همه انسان ها دارد و نباید خدای ناکرده نسبت به آلام و مشکلات زندانیان بی تفاوت باشیم.

 شایان ذکر است در ادامه این نشست تخصصی رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به طرح موضوعات در دو محور اقتصادی و امنیتی در زندان ها پرداخت و مدیران ستادی و استانی دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *