تیراندازی به نخست‌وزیر اسلواکی؛ زنگ هشدار افزایش خشونت سیاسی در اروپا

16:34 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۹۳۸
تیراندازی به نخست‌وزیر اسلواکی؛ زنگ هشدار افزایش خشونت سیاسی در اروپا
تیراندازی به نخست‌وزیر اسلواکی نشانه‌ای تلخ از چندپارگی سیاسی و اجتماعی، خشونت و افراط‌گرایی در اروپا ارسال می‌کند.

خبرگزاری میزان - رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی، پس از یک جلسه دولتی خارج از خانه در منطقه ترنچین این کشور هدف اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد.

فیکو از عمل جراحی خارج شده و در وضعیت پایداری قرار دارد و رسانه‌های محلی فاش کردند که مظنون فردی ۷۱ ساله بوده است.

وزیر کشور اسلواکی، گفت: این تلاش برای ترور با انگیزه سیاسی بود و تصمیم عامل آن از نزدیک پس از انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد.

فیکو در اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲) پس از تبلیغات تبلیغاتی براساس یک پیام حامی روسیه و ضد آمریکایی، در انتخابات پارلمانی اسلواکی پیروز و چهارمین دوره نخست‌وزیری او آغاز شد.

 فیکو به‌طور مداوم از صلح بین روسیه و اوکراین حمایت کرده و قول داده که ارسال سلاح را به اوکراین متوقف کند، مانع از عضویت بالقوه کی‌یف در ناتو شود و با تحریم‌های روسیه مخالفت کند.

وی هنگام بحث در مورد وضعیت اوکراین تاکید کرد: ما با چین در مورد حل نشدن مناقشه اوکراین با ابزار نظامی هم نظر هستیم و از همه طرح‌های صلح معنادار که متوهمانه نبوده، بلکه براساس واقعیت هستند، حمایت می‌کنیم.

این موضع، نخست وزیر اسلواکی را خارج از جریان اصلی اروپا قرار داد و وی هدف انتقاد حزب مخالف و رسانه‌ها در این کشور قرار گرفته است.

در ویدیویی که به‌طور گسترده در رسانه‌های اسلواکی منتشر شد و ادعا می‌کرد که مظنون را نشان می‌دهد، این مرد با سیاست‌های دولت اسلواکی مخالفت کرده است، برخی از رسانه‌ها نیز بر این باورند که ریشه این حمله در «شکاف تلخ» در جامعه اسلواکی نهفته است.

با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش قدرت راست افراطی و جنگ اوکراین، تیراندازی به فیکو نه‌تنها هرج‌ومرج را در اسلواکی نشان می‌دهد، بلکه خشونت سیاسی و آشفتگی اجتماعی فزاینده را در سراسر اروپا نیز آشکار می‌کند.

به گزارش یک روزنامه آلمانی، با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اروپا و انتخابات چند ایالتی در آلمان، اقدام‌های خشونت‌آمیز اخیر عمدتا افراد فعال سیاسی را هدف قرار داده که به دنبال انتخاب یا انتخاب مجدد هستند.

نفرت و تحقیر سیاستمداران پدیده‌های حاشیه‌ای نیستند، بلکه به‌طور فزاینده‌ای در جامعه غرب نفوذ کرده‌اند؛ در سال ۲۰۲۳، پلیس آلمان ۲ هزار و ۷۹۰ حمله به سیاستمداران را ثبت کرد که دو برابر تعداد ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش گلوبال تایمز، در حال حاضر، بحران‌های سیاسی و اجتماعی در سراسر اروپا با تناقض‌ها در هم تنیده شده است؛ از نظر سیاسی، نارضایتی در میان مردم از دولت‌ها و احزاب حاکم در حال افزایش است و به نیرو‌های افراطی اجازه بروز می‌دهد و منجر به قطب‌بندی در اروپا می‌شود که با روند آشکار خشونت همراه است.

پس از تیراندازی به فیکو، بسیاری از سیاستمداران از این حادثه ابراز شگفتی کردند؛ اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفت: خشونت نباید جایی در سیاست اروپا داشته باشد.

این تیراندازی نشان می‌دهد که پرداختن به خشونت سیاسی به یک چالش بزرگ برای کل اروپا تبدیل شده و احساسات شدید اروپا را فرا گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *