فرمانده نیروی دریایی ارتش: توجه به اقتصاد دریا از الزامات ضروری است

13:49 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۵۱۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده نیروی دریایی ارتش: توجه به اقتصاد دریا از الزامات ضروری است
امیر دریادار ایرانی در همایش اقتصاد و قدرت دریامحور، گفت: ما امروز با توجه به اقدامات علمی انجام گرفته شده توسط نخبگان بومی کشورمان، می‌توانیم بگوییم که چطور می‌توان از هر اقیانوس عبور کرد و با افتخار اعلام می‌کنیم که به نحوه عبور از اقیانوس‌ها اشراف داریم.

خبرگزاری میزان - به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در همایش «اقتصاد و قدرت دریامحور» که در مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد، ضمن تبریک به‌مناسبت فرارسیدن دهه کرامت گفت: نقش ما در حوزه اقتصاد دریامحور از زمان دفاع مقدس آغاز شده و امروز هم در پهنه‌های اقیانوسی جهان ادامه دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: عملیات مروارید در سال‌های دفاع مقدس در شمال خلیج فارس رخ داد که به دنبال آن توان نظامی و شاهرگ اقتصادی دشمن بعثی قطع شد؛ اما به دنبال آن شاهرگ اقتصادی ما تا به امروز فعال بوده است.

امیر دریادار ایرانی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس در بندر امام (ره) انجام می‌شد و در این محدوده اسکورت از کشتی‌های تجاری صورت می‌گرفت، گفت: در سال ۸۶ حفاظت و حراست از محدوده خلیج فارس به دلایلی همچون آغاز دزدی دریایی و تروریسم دریایی به نیروی دریایی ارتش واگذار شد.

وی در ادامه با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) مبنی بر اینکه منافع دریا برای همه است و باید نیرو‌های مسلح کشور ما با اقتدار از منافع دریایی بهره‌مند شوند، تاکید کرد: خداوند را شاکرم که توانستیم ماموریت ناوگروه ۸۶ را به سرانجام برسانیم، بعد از جلسه با رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، ۱۱ ماه جلسات مختلف برای انجام این ماموریت داشته ایم.

امیر دریادار ایرانی بیان کرد: در سالی که اوج توطئه‌های دشمن در کشور در حال وقوع بود، ما اقدامات عملی این عملیات را آغاز کردیم و توانستیم توسط نخبگان کشوری خودمان و با انجام اقدامات علمی، مسیر‌های حرکتی را مشخص کنیم.

وی اظهار کرد: ما امروز با توجه به اقدامات علمی انجام گرفته شده توسط نخبگان بومی‌مان می‌توانیم بگوییم که چطور می‌توان از هر اقیانوس عبور کرد و با افتخار اعلام می‌کنیم که به نحوه عبور از اقیانوس‌ها اشراف داریم.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه دو نوع دریانوردی در دنیا وجود دارد، گفت: یکی از انواع دریانوردی‌ها تکیه به ساحل بوده و در نوع دیگر ساحلی وجود ندارد که ما در ماموریت ناو گروه ۸۶ توانستیم با ناوشکن دنا از اقیانوس آرام که ساحل ندارد عبور کردیم.

امیر دریادار ایرانی با اشاره به انواع نبوغی که در ماموریت ناوگروه ۸۶ رخ داد، گفت: نبوغ آماد و پشتیبانی، نبوغ مدیریتی و نظامی ما در این ماموریت ایجاد شد که امروز می‌توانیم بگویم ما در تمامی حوزه‌ها به نبوغ کامل در ناوگروه ۸۶ دست یافته‌ایم.

وی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان در طول ماموریت ناوگروه ۸۶ گفت: ما تمامی تجهیزات بهداشتی و درمانی را در ناوگروه ۸۶ در اختیار داشتیم؛ بگونه‌ای که تیم درمانی ما در این مأموریت، ۳ مورد عمل جراحی و یک نوع عمل احیا را هم صورت داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: در مأموریت ناوگروه ۸۶ در بندر جاکارتا با وجود تبلیغات سوء و منفی که از ایران شده بوده، اما با یک استقبال رسمی از سوی آن‌ها روبه‌رو شدیم، همچنین ما تا جاکارتا بار‌ها و بار‌ها دریانوردی کرده بودیم؛ اما بعد از آن، ورود به اقیانوس آرام را برای نخستین بار در برنامه داشته‌ایم.

امیر دریادار ایرانی ادامه داد: در حین مأموریت متوجه غرق یک ناوشکن ساخته شده به دست آمریکایی‌ها در اقیانوس آرام شدیم، اما دریادلان ایران به سلامت توانستند با ناوشکن تمام ایرانی دنا از این اقیانوس عبور کردند.

وی با تاکید بر اینکه امروز امینت دریایی به طور کامل برقرار است، اظهار داشت: در میانه اقیانوس آرام تمامی اقتدارات سیاسی، حقوقی، نظامی، مدیریتی، علمی و... ما صورت گرفت.

 فرمانده نیروی دریایی با اشاره به وجوه فرهنگی این ماموریت گفت: در حوزه فرهنگی با وجود حضور نیرو‌های ما در کشور‌های مختلف از جمله برزیل و...، دریادلان ایرانی ما در اجرای تمامی موازین اسلامی‌شان لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند که این موضوع بسیار موجب تعجب و حیرت کشور‌های میزبان ما شده بود.

امیر دریادار ایرانی افزود: در حوزه وحدت میان مسلمانان شیعه و سنی، در کشور آفریقای جنوبی ما در برنامه محفل انس با قرآن اهل تسنن این کشور شرکت کردیم.

وی با بیان اینکه در مأموریت ناوگروه ۸۶ در تمامی حوزه‌ها از جمله بهداشت و درمان، امداد و پشتیبانی، آموزش و... اقتدار ما اثبات شد، گفت: در این عملیات ما در حوزه ارتباطات یک ثانیه قطعی هم نداشتیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، وجه بین المللی جمهوری اسلامی در دنیا قوت گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه روزی تمام تجهیزات دریایی ما ساخت دیگران بود، اما امروز به خودکفایی رسیده‌ایم و ناوشکن تمام ایرانی دنا یکی از نمونه‌های آن است، گفت: ناوشکن دنا بعد از بازگشت از ماموریت ناوگروه ۸۶، در ماموریت کمربند دریایی نیز شرکت کردکه باوجود ناوشکن‌های سنگین کشور‌های دیگر، اما این ناوشکن دنا بود که در ابتدا عبور کرد و سپس ناوشکن‌های کشور‌های دیگر عبور کردند که این هم خود نشانه اقتدار و عزت ایران اسلامی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که اقتصاد دریا محور به حرکت درآید و ما به این امر مهم توجه داشته باشیم می‌توانیم در تمامی حوزه‌ها موفق شویم، بنابراین ما فاصله بسیاری با آنچه که باید باشیم داریم که باید این فاصله با توجه به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) کاهش یابد.

در پایان این همایش همچنین از کتاب آموزه‌های استراتژیک مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش رونمایی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *