تحولات اوکراین؛ وزیر خارجه آمریکا وارد کی‌یف شد

13:01 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۲۹۶
تحولات اوکراین؛ وزیر خارجه آمریکا وارد کی‌یف شد
وزیر خارجه آمریکا هم‌زمان با دور جدید عملیات نظامی ارتش روسیه برای تسلط بر منطفه خارکف، وارد کی‌یف شد.

خبرگزاری میزان - آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت در نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به اوکراین از زمان تصویب بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به این کشور در ماه گذشته، وارد کی‌یف شد.

هدف از این سفر که قبلاً فاش نشده بود، نشان دادن همبستگی آمریکا با اوکراین اعلام شده است.

یک مقام آمریکایی گفت: بلینکن امیدوار است یک سیگنال قوی از اطمینان خاطر به اوکراینی‌ها که آشکارا در لحظه بسیار سختی به‌سرمی‌برند ارسال کند.

پوتین به چین سفر می‌کند

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۱۶ و ۱۷ می (۲۷ و ۲۸ اردیبهشا) از چین بازدید خواهد کرد. پوتین از نخستین سفر خارجی دوره ۶ ساله جدید خود برای تاکید بر تعمیق مشارکت با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین استفاده خواهد کرد.

چین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲، چند روز پیش از آغاز جنگ اوکراین شراکت بدون محدودیت را اعلام کردند.

پوتین ۷۱ ساله و شی ۷۰ ساله در مراسم جشن ۷۵ سال از به رسمیت شناختن حزب حاکم چین از سوی اتحاد جماهیر شوروی که در سال ۱۹۴۹ اعلام شد، شرکت خواهند کرد. 

هفته‌های بحرانی در انتظار اوکراین

نشریه تایمز اذعان کرد که در پس‌زمینه حمله نیرو‌های مسلح روسیه به سمت خارکف، چند هفته آینده برای اوکراین بحرانی خواهد بود. 

این نشریه خاطرنشان می‌کند که فرماندهان اوکراینی باید تصمیم بگیرند که یا نیرو‌های خود را به نبرد در مرز روسیه اعزام کنند (جایی که با شکست مواجه خواهند شد) و یا نیرو‌ها را به امید حفظ دونباس به چاسوف‌یار اعزام کنند. 

در همین حال، بودانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین نگران است که روسیه به‌زودی حمله‌ای را در نزدیکی سومی آغاز کند. وضعیت منطقه سومی بحرانی بوده و برای نیرو‌های مسلح اوکراین هیچ ذخیره‌ای باقی نمانده است.

بودانوف در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: همه نیرو‌های ما اکنون یا اینجا هستند یا در چاسوف‌یار و من از هر امکاناتی که داریم، استفاده کردم.

انتصاب دستیاران ریاست‌جمهوری روسیه

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه الکسی دیومین، فرماندار منطقه تولا را به‌عنوان دستیار خود منصوب کرد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین نیکلای پاتروشف، دبیر سابق شورای امنیت روسیه را به‌عنوان دستیار خود منصوب کرد.

ولادیمیر مدینسکی که پیش از این نیز به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهور روسیه فعالیت می‌کرد در این سمت ابقا شد. وی در سال ۲۰۲۲ مسئولیت هیئت روسی را در مذاکره با اوکراین در استانبول برعهده داشت.

ولادیمیر پوتین، آنتون واینو را نیز به‌عنوان رئیس دفتر ریاست‌جمهوری در سمت خود ابقا کرد. 

دمیتری پسکوف نیز بار دیگر به‌عنوان سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه منصوب شد. 

آنتونوف: ممنوعیت ورود اورانیوم روسیه به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن قانونی را امضا کرده که واردات اورانیوم از روسیه به آمریکا را ممنوع می‌کند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در این رابطه گفت: ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه به آمریکا بیشتر از اقتصاد روسیه به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند. 

آنتونوف تاکید کرد که اکنون پروژه‌های سبز آمریکا ممکن است شکست بخورند و روسیه در واکنش به این ممنوعیت، اجرای پروژه‌ها را در کشور‌های دیگر تسریع خواهد کرد.

تلاش چین برای حل بحران اوکراین

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: کشور‌هایی که به‌الزگی لی هوی، نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا، به آن‌ها سفر کرده است، با موضع پکن در رابطه با حل مناقشه در اوکراین موافق هستند. 

تخلیه خارکف آغاز شد

هزاران نفر از اوکراینی‌ها در مواجهه با تهاجم مجدد روسیه و گشودن جبهه جدیدی در جنگ، از منطقه خارکف در شمال شرق اوکراین تخلیه شدند.

اوله سینیهوبوف، فرماندار خارکف گفت که بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ نفر تاکنون تخلیه شده‌اند.

ارتش روسیه دست‌کم ۹ شهرک و روستا را پس از عبور از مرز خارکف در ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) تصرف کردند. 

منطقه خارکف، محل دومین شهر بزرگ اوکراین، در طول جنگ با گلوله‌باران منظم روبرو بوده و بسیاری از ساکنان آن پیش از حمله اخیر از منطقه خارج شده بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *