دانشگاه تهران میراث‌دار سابقه تمدنی ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی شده است

11:09 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۲۴۸
دانشگاه تهران میراث‌دار سابقه تمدنی ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی شده است
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه مصوبه‌ای مبنی بر شناخته شدن دانشگاه جندی شاپور با عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان از سوی یونسکو در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است گفت: دانشگاه تهران با فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان دانشگاه ایران و میراث‌دار افتخار تمدن شناخته و سابقه ۱۷۵۷ ساله ضمیمه‌ این دانشگاه شده است.

خبرگزاری میزان - سید محمد مقیمی، امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مراسم روز بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی گفت: این رویداد برای تمدن ایرانی اسلامی مایه مباهات است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه خود در سال ۱۴۰۳ پیرو پیشنهادی که دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ به این شورا ارائه کرده بود مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه دانشگاه جندی شاپور با قدمت ۱۷۵۷ ساله با عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان از سوی یونسکو شناخته شود و بر آن مهر تایید بخورد.

مقیمی گفت: پس از تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور، دانشگاه تهران با فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان دانشگاه ایران و میراث‌دار افتخار تمدن شناخته و این سابقه ۱۷۵۷ ساله ضمیمه‌ دانشگاه تهران شد. علاوه بر این شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران ارائه داد که محوریت مباحث دانشگاه تمدن‌ساز باشد و قرار است ۹۰ رویداد در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار شود.

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور به عنوان افتخار بزرگ بین‌المللی متعلق به ایرانیان است، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این افتخار جهانی بهره ببریم، همچنین در زمینه‌های دیگر هم کم و کاستی‌هایی داریم. برخی از کشور‌ها مولفه‌های فرهنگی را به نام خود ثبت می‌کنند؛ دانشگاه تهران در این زمینه ماموریت ویژه‌ای دارد اما با نگاه سازمانی جلو نخواهد رفت، وزیر علوم بر پیشگامی دانشگاه تهران تاکید دارد که اگر به خوبی پیش رود نتایج فوق العاده‌ای را برای آینده ایران رقم می‌زند، در غیر اینصورت با مشکلاتی مواجهه می‌شویم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر تجارب گذشته جهت درخشش در آینده علمی ایران تاکید دارند، دانشگاه تهران هم وظایف خود را در این راستا انجام خواهد داد. سیمرغ تمدن ایرانی اسلامی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از خواب بیدار شده و در حال پرواز است و به زودی اوج می‌گیرد و دانشگاه تهران هم باید نقش محوری و اصلی را ایفا کند؛ بنابراین نوع نگاه ما در این نکوداشت این است که بتوانیم راهکار‌ها را بر اساس شاخص‌های جایگاه تبیین شده ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: معتقد هستیم برای نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی حتما مشارکت فعالانه‌ای را پیش بگیریم، ۱۳۹۸ پیشنهاد به دبیرخانه برای پیشبرد بهتر ماموریت‌های دانشگاه تهران جهت دانشگاه تمدن ساز ارائه شده و دوستان خوش بین هستند که این پیشنهاد‌ها به ۱۷۵۷ عدد نیز برسد.

در ادامه این مراسم از پوستر تونل زمان سنت دانشگاهی توسط هئیت رئیسه دانشگاه رونمایی شد.

دانشگاه تهران میراث‌دار سابقه تمدنی ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی شده است

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *