رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: حکمرانی قضایی داده‌محور سبب پیشتازی دستگاه قضایی در کشور خواهد شد/ رونمایی از بانک معسرین در آینده‌ای نزدیک

8:09 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۹۵۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: حکمرانی قضایی داده‌محور سبب پیشتازی دستگاه قضایی در کشور خواهد شد/ رونمایی از بانک معسرین در آینده‌ای نزدیک
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به حکمرانی قضایی داده‌محور اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در اتخاذ تصمیمات قضایی سبب ایجاد شفافیت بیشتر در فرایند رسیدگی خواهد شد.

محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان در مورد تکالیف مرکز آمار و فناوری در سند تحول قضایی گفت: ۴۰ درصد از تکالیف این سند در حوزه فناوری است؛ پایه و اساس سند تحول قضایی بر مبنای هوشمند‌سازی و بهره‌مندی از فناوری نوین است.

احصای ۹۰ تکلیف در سند تحول قضایی برای مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه

وی با بیان اینکه مرکز آمار و فناوری در بسیاری از تکالیف سند تحول قضایی یا مجری است و یا همکار، گفت: در سند تحول قضایی حدود ۹۰ تکلیف برای مرکز آمار احصا شده است که در آن مجری یا همکار هستیم. مرکز آمار یکی از واحد‌هایی بود که در سند تحول سابق با درصد بالایی به تکالیف خود عمل کرد و اینک نیز همین عزم را دارد.

کاظمی فرد با بیان اینکه به برخی از تکالیف کوتاه‌مدت در سند تحول قضایی عمل کرده‌ایم که هنوز از آن رونمایی نشده است، گفت: در همین مدت کوتاه به برخی از تکالیف محوله در سند عمل کرده‌ایم و به زودی از آن‌ها رونمایی می‌شود.

رونمایی از بانک معسرین در آینده‌ای نزدیک

کاظمی فرد در ادامه گفت: یکی از سامانه‌های مهم و در دست انجام ایجاد بانک مُعسرین است که در مراحل پایانی استفاده در بانک مرکزی قرار دارد تا مطابق با قانون چک، محدودیت‌هایی برای این افراد در نظر گرفته شود که در آینده‌ای نزدیک از آن رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از محور‌های فناوری‌های نوین، فناوری اطلاعات است، گفت: به دنبال رویکرد‌های جدیدی هستیم، هوش مصنوعی یکی از ابزار‌هایی است که می‌توانیم به مدد آن تمام حوزه‌ها را آنچنان که در سند تحول آمده تغییر دهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: یکی از سیاست‌های تحول آفرین در مرکز آمار توسعه هوشمند‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در اتخاذ تصمیمات قضایی است تا پیش از این از فناوری برای ارائه خدمات استفاده می‌کردیم، اما اکنون این فناوری می‌تواند برای ایجاد شفافیت بیشتر در فرایند رسیدگی مورد استفاده باشد و سبب روان‌سازی کار‌ها شود.

کاظمی فرد به استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: دو حسن هوش مصنوعی این است که تنوع بالایی برای ارائه خدمات و محصولات داشته و سبب می‌شود خدمات راحت‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

حکمرانی قضایی داده محور سبب پیشتازی دستگاه قضایی در کل کشور خواهد شد

وی به کلید واژه‌های ارتقای حکمرانی قضایی داده‌محور، نظارت هوشمند و کاهش سهم تصمیم‌گیری و نظارت سنتی اشاره کرد و گفت: حکمرانی قضایی داده‌محور سبب پیشتازی دستگاه قضایی در کل کشور خواهد شد. در این مدل به جای آنکه بیاییم و مدل‌های فیزیکی درست کنیم با داده‌های سال‌های گذشته و روز قوه قضاییه به سمت حکمرانی مطلوب قضایی حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: حکمرانی قضایی داده‌محور در لایه‌های مختلف هم امکان ارزیابی به مدیران ارشد می‌دهد و هم نظارت و اتخاذ تصمیم را حرفه‌ای‌تر می‌کند و در نهایت کیفیت را به‌همراه خواهد داشت.

وی افزود: مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه برای تحقق بخشیدن به حکمرانی قضایی داده‌محور امکانی را ایجاد کرده است که در آن وضع موجود قوه قضاییه و سال‌های گذشته در آن قابل مقایسه و ارزیابی است، همه داده‌ها بر اساس موضوع، زمان و مکان قابل ملاحظه است. این ابزار حرفه‌ای در دسترس مدیران ارشد قضایی است. به‌عنوان مثال قبل انجام سفرهای استانی، مدیران می‌توانند وضعیت و تغییرات را آن استان مشاهده کنند و این موضوع از جمله سیاست‌های تحول‌آفرین است.

کاظمی فرد با بیان اینکه تحول باید کمک کند تا ساختار‌های سنتی تغییر و ساختار‌های جدید جایگزین شود، گفت: استفاده از فناوری همواره با مقاومت همراه بوده است، اما اگر مردم و مسئولان از مزایا و خیرات آن مطلع شوند، پیگیر آموزش می‌شوند و در این زمینه اطلاع‌رسانی و تکرار بسیار موثری است.

وی به گام‌های مرکز آمار و فناوری در راستای مردمی شدن قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: ابزار‌هایی ایجاد کرده‌ایم که به مردم کمک کند و برخی از فعالیت‌هایی که آن‌ها می‌تواند خودشان انجام دهند را به خودشان واگذار کنیم. به مدد فناوری ارائه برخی خدمات دیگر به حضور فیزیکی افراد در مجتمع‌های قضایی محدود نشده است.

سامانه اعتبار معاملاتی برای کمک به کسب و کار‌ها است

وی به یکی دیگر از تکالیف مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در سند تحول قضایی اشاره کرد و گفت: در حوزه به کارگیری فناوری‌های نوین در فرایند پیشگیری از وقوع جرم که در سند تحول قضایی نیز به آن اشاره شده است یکی از اقدامات فاخری که در سال گذشته ارائه شد، سامانه اعتبار معاملاتی بود و ارائه این خدمت در پلتفرم‌های بزرگ قرار گرفت. از طریق این سامانه می‌توان ۱۱ وضعیت را قبل از معامله، استعلام و از مواردی که سبب بطلان معامله می‌شود اطلاع پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

چگونه متوجه شویم که ممنوع‌المعامله شده‌ایم؟

وی به برخی از خدمات ارائه شده از سوی مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه برای کاهش حضور مردم در مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: صدور ابلاغ‌های الکترونیک، ارسال لایحه، دریافت خدمات سوء‌پیشینه از جمله خدمات پر متقاضی مرکز آمار است که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نیز در این زمینه وجود داشته است، در سال گذشته ۵۰ درصد از صدور گواهی‌های سوء‌پیشینه به صورت غیر حضوری بود.

کاظمی فرد گفت: با تسهیل دسترسی به خدمات حقوقی و توسعه نرم‌افزار‌ها نزدیک به ۳۰ مورد از خدمات را در درگاه خدمات الکترونیک قضایی قرار داده‌ایم تا مردم بتوانند از منزل و در هر ناحیه جغرافیایی بدون محدودیت زمانی برخی خدمات را دریافت کنند. اگرچه همچنان بسیاری از شهروندان برای ارائه خدمات به صورت حضوری مراجعه می‌کنند که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و توسعه زیر ساخت‌ها دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *