گفت‌وگو|

وضعیت وخیم انسانی در رفح؛ قصد رژیم صهیونیستی برای تشدید فشار بر فلسطینی‌ها

8:00 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۸۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت وخیم انسانی در رفح؛ قصد رژیم صهیونیستی برای تشدید فشار بر فلسطینی‌ها
کارشناس مطالعات منطقه غرب آسیا با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با اشغال گذرگاه‌ها و حمله به رفح قصد دارد سیاست گرسنگی ایجاد قحطی در نوار غزه را تشدید کند، گفت که فلسطینی‌ها در بدترین شرایط هم حاضر به ترک سرزمین خود نمی‌شوند.

خبرگزاری میزان - منابع فلسطینی می‌گویند هیچ کمکی در روز‌های گذشته وارد غزه نشده و اقلام ضروری مانند سوخت، غذا و آب به‌طرز خطرناکی با کمبود مواجه شده است. 

حمله رژیم صهیونیستی به رفح و تصرف گذرگاه آن در ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، یک نقطه ورودی کلیدی به غزه را به‌خطر می‌اندازد. این اقدام اشغالگران ذخایر سوخت، غذا، دارو و آب را به‌طور خطرناکی کاهش می‌دهد.

وضعیت وخیم انسانی 

کمبود سوخت پیامد‌های حیاتی را بر عملیات بشردوستانه از جمله توزیع آب خواهد داشت؛ کارخانه‌های نمک‌زدایی نمی‌توانند بدون تامین انرژی ژنراتورهایشان، فعالیت کنند. همچنین عملکرد بیمارستان‌هایی که تنها چند روز ذخایر دارند، تحت تاثیر قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی تحت مسئولیت خود به‌عنوان یک نیروی اشغال‌گر، یا باید برق را تامین کند یا اطمینان حاصل کند که سوخت به مقدار کافی در دسترس است. این موضوع به معنای الزام باز شدن نقاط مرزی است. 

دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) در ۲ نوبت جداگانه به رژیم صهیونیستی دستور داده تا از ورود بدون مانع کمک‌ها به غزه اطمینان حاصل کند. بدون ورود کمک‌ها افراد بیشتری در این بحران انسانی جان خود را از دست خواهند داد.

تا زمانی که مرز رفح بسته است، هیچ گزینه‌ای برای کمک‌های بشردوستانه یا ورود یا خروج مردم در جنوب نوار غزه وجود ندارد. در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیون نفر در این شهر پناه گرفته‌اند.

فرار ده‌ها هزار فلسطینی از رفح

در حال حاضر، بیش از ده‌ها هزار فلسطینی پس از هشدار‌های رژیم صهیونیستی برای تخلیه از رفح، جنوبی‌ترین شهر نوار غزه گریختند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که حمله نظامی به رفح مرحله خونین جدیدی از جنگ ۷ ماهه را باز خواهد کرد.

جاده‌های منتهی به رفح شاهد ستون‌های طویل از افراد پیر و جوان، بیمار و سالم، سوار بر وانت‌های مملو و گاری‌ها و چرخ دستی‌ها است.

از زمانی که نظامیان اشغال‌گر دستور تخلیه محله‌های شرقی رفح را صادر کردند، هر روز افراد بیشتری از این شهر گریختند.

به گفته آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، بسیاری از کسانی که با دستور تخلیه نظامی رژیم صهیونیستی در شرق رفح مواجه شدند، کسانی بودند که پیش‌تر از سایر مناطق غزه آواره شده بودند. 

آنروا اعلام کرده بود که تخمین زده می‌شود بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر به‌تازگی پناهگاه‌های خود را در رفح ترک کردند و برخی از خانواده‌ها به پناهگاه‌های این آژانس در تل‌سلطان و همچنین المواسی در غرب نزدیک شده‌اند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: افراد به اجبار بار دیگر، گاهی برای چهارمین، پنجمین یا ششمین بار به مکان‌هایی که امن نیستند منتقل می‌شوند؛ رفح آخرین پناهگاه بیش از یک میلیون فلسطینی است که به دلیل حملات بی‌امان اسرائیل در دیگر مناطق غزه مجبور به نقل مکان شده‌اند.

اشغالگران قصد دارند فشار‌ها را بر مقاومت و مردم غزه بیشتر کنند

در همین رابطه محمدعلی مهتدی، کارشناس مطالعات غرب آسیا در گفت‌وگو با میزان درباره دلیل پافشاری رژیم صهیونیستی بر حمله به رفح، با وجود وضعیت وخیم انسانی در این منطقه، گفت: رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش شکست نیست و به همین دلیل توافق آتش‌بس را رد کرد؛ این رژیم همچنین قصد دارد فشار‌ها را بر مقاومت و مردم غزه بیشتر کند. 

مهتدی همچنین درباره اهداف رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح، اظهار کرد: یکی از اهداف رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح این است که خود را به مرز نوار غزه و مصر برساند و این مرز را در اختیار بگیرد. 

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه محوری به نام نوار فیلادلفیا وجود دارد که رژیم صهیونیستی آن را اشغال کرده است، اضافه کرد: این محور براساس توافق کمپ دیوید باید در اختیار مصر باشد؛ بنابراین در حال حاضر تمام راه‌های کمک‌رسانی به نوار غزه بسته شده است؛ از این پس هر کمکی که از صحرای سینا در مصر برای غره فرستاده شود، باید از پست بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی عبور کند. 

وی ادامه داد: اشغالگران قصد دارند که سیاست گرسنگی دادن و ایجاد قحطی در نوار غزه را تشدید کنند چراکه آن‌ها می‌خواهند با این کار مردم فلسطینی را از گرسنگی بکشند تا در نهایت فلسطینی‌ها را مجبور به تسلیم شدن کنند.

مهتدی همچنین با اشاره به اینکه هدف دیگر رژیم صهیونیستی، با توجه به اینکه در حال حاضر تمام مناطق تحت کنترل آن‌هاست، کشف تونل‌های مقاومت است، عنوان کرد: آن‌ها قصد دارند تا با کشف تونل‌ها مقاومت را از بین ببرند اما در طرف مقابل، مقاومت نیز دارای برنامه است و تله‌های انفجاری را در این تونل‌ها قرار می‌دهد. 

مهتدی، افزود: استراتژی مقاومت غزه این است که به صهیونیست‌ها تلفات نظامی بسیاری وارد کند؛ مقاومت هر روزه با هدف قرار دادن تانک‌ها و محل تجمع نظامیان صهیونیست، ضربات سختی را به آن‌ها وارد می‌کند؛ پیش‌بینی می‌شود که رژیم صهیونیستی در این عملیات نیز نمی‌تواند موفق شود. 

مردم فلسطین حاضر به ترک سرزمین خود نیستند

وی درباره موضوع کوچ دادن اجباری ساکنان نوار غزه از این باریکه، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی تمایل دارد تا فلسطینی‌ها را از نوار غزه به‌صورت اجباری کوچ دهد؛ این رژیم در حال حاضر مناطق شرقی رفح را تخلیه و مردم را به سمت غرب کوچ داده است؛ از طرفی دیگر، مصر نیز راه‌ها را بسته و امکانی برای فلسطینی‌ها که وارد صحرای سینا شوند وجود ندارد. 

کارشناس مطالعات منطقه در پایان گفت: مردم فلسطین در بدترین شرایط نیز حاضر به ترک سرزمین خود نیستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *