رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد ۳۰ درصدی قتل زنان در استرالیا

11:13 - 12 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۹۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد ۳۰ درصدی قتل زنان در استرالیا
خشونت خانگی علیه زنان در استرالیا به‌عنوان یک بحران ملی از کنترل خارج شده است و به شکل مهارناپذیری قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – افزایش حدود ۳۰ درصدی نرخ قتل زنان در استرالیا در سال ۲۰۲۳ زنگ هشدار درباره بحران خشونت علیه زنان در این کشور را به صدا درآورد؛ جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهند که به‌طور متوسط هر چهار روز یک زن در استرالیا به قتل می‌رسد.

بحران خشونت علیه زنان در استرالیا

استرالیا در سال ۲۰۲۳ شاهد ثبت بدترین آمار قتل زنان بود و شاهد شکسته شدن رکورد خشونت‌های خانگی در تعطیلات کریسمس بود.

این کشور از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱ حدود ۲ هزار و ۱۲ مورد قتل شریک زندگی را ثبت کرده که از هر چهار قربانی این آمار سه نفر زن هستند؛ فقط در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۰ زن استرالیایی قربانی پدیده قتل زنان شدند.

در عین حال، یک سازمان فعال حقوق زنان در استرالیا شمار زنان قربانی پدیده قتل زنان در این کشور را در سال گذشته ۷۴ نفر اعلام کرد.

یک محقق استرالیایی درباره دلایل رشد روند خشونت خانگی در استرالیا و مرگ‌بار شدن آن، اظهار کرد: دلایل مختلفی در این امر نقش دارند، اما بحران هزینه‌های زندگی، افزایش مصرف الکل و مواد مخدر نقش مهمی در افزایش آمار خشونت خانگی در استرالیا دارند.

براساس آمارها، از هر ۶ زن استرالیایی یک نفر از سن ۱۵ سالگی خشونت فیزیکی و یا جنسی را از سوی همسر فعلی یا همسر سابق را تجربه کردند؛ از هر ۵ زن استرالیایی یک نفر از سن ۱۵ سالگی خشونت جنسی را تجربه کرده است؛ ۱۱.۳ درصد معادل ۲.۲ میلیون استرالیایی از طرف همسر فعلی یا سابق خود خشونت را تجربه کردند؛ ۷ درصد معادل ۱.۴ میلیون استرالیایی خشونت را از جانب اعضای خانواده تجربه کردند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود ۳.۸ میلیون بزرگسال استرالیایی معادل ۲۰ درصد جمعیت این کشور از سن ۱۵ سالگی خشونت فیزیکی و یا جنسی خانوادگی یا خانگی را تجربه کرده‌اند.

 

رشد ۳۰ درصدی قتل زنان در استرالیا

رشد ۳۰ درصدی قتل زنان استرالیایی بر اثر خشونت خانگی

به گزارش گاردین، داده‌های جدید منتشر شده از سوی موسسه جرم‌شناسی استرالیا نشان می‌دهد که تعداد زنان کشته شده بر اثر خشونت خانگی در سال ۲۳-۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته است.

گزارش یاد شده نشان می‌دهد که در سال ۲۳-۲۰۲۲ در استرالیا ۳۴ زن به دست همسران فعلی یا سابق خود کشته شدند؛ مرگ‌های ثبت شده از ۰.۲۵ در ۲۲-۲۰۲۱ به ۰.۳۲ نفر در ۲۳-۲۰۲۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید.

در عین حال، این گزارش اعلام کرد که قربانیان پدیده قتل زنان در این کشور نسبت به دوره ۱۲ ماهه پیشین منتهی به ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، حدود ۳۱ درصد رشد داشته است.

این داده‌ها در حالی منتشر شد که نخست‌وزیر استرالیا پس از قتل ۲۶ زن در چارچوب پدیده قتل زنان در چهار ماه نخست سال، خشونت علیه زنان را در این کشور یک بحران ملی اعلام کرد.

یکی از یافته‌های مهم گزارش یاد شده این است که همان‌طور که بومیان استرالیا سهم نامتناسبی از قربانیان قتل‌ها دارند (۷ برابر بیشتر از افراد غیربومی)، ۶۳ درصد از زنان قربانی قتل در استرالیا به دست شریک زندگی خود زنان بومی بودند؛ این نرخ در میان زنان غیر بومی ۵۲ درصد بود.

رئیس یک سازمان پیشگیری از خشونت خانگی در این باره گفت: قتل‌های ناشی از خشونت خانگی فقط نوک کوه یخ است و ده‌ها هزار زن در در شرایط مرگ‌بار خشونت خانگی زندگی می‌کنند.

درخواست کمک نخست‌وزیر استرالیا برای مبارزه با بحران ملی خشونت مرگ‌بار علیه زنان

به گزارش اِی‌بی‌سی، آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به گزارش جدید درباره قتل زنان، ضمن تکرار این موضوع که خشونت‌های خانگی علیه زنان در استرالیا به یک بحران ملی تبدیل شده است، از همه دستگاه‌های دولتی این کشور خواست که در مسیر جلوگیری از این نوع خشونت‌ها اقدام‌های لازم را انجام دهند.

وی همچنین وعده داد که بودجه‌ای را برای مقابله هرزه نگاری‌های خشونت‌آمیز آنلاین و محتوای زن ستیزانه که کودکان و نوجوانان را نیز هدف قرار می‌دهد، اختصاص دهد.

از آغاز سال جاری تاکنون دست‌کم ۲۸ زن در استرالیا به دلایل مرتبط با خشونت‌های خانگی کشته شدند.

در تعطیلات آخر هفته گذشته ده‌ها هزار استرالیایی در شهر‌های سراسر این کشور در اعتراض به بی‌توجهی دولت این کشور به بحران قتل زنان بر اثر خشونت‌های خانگی تظاهرات کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *