چند مشکل اصلی کادر درمان در دوران کرونا
عباس بهارمست در گفت‌وگو با میزان در خصوص مشکلات کادر درمان در زمان شیوع کرونا گفت: کرونا یک بیماری نوپیدا و نوپدید و تجربه‌ای بود که نه دانش پزشکان و نه تجارب علمی تا کنون با آن رو به رو نشده بود و این بیماری دنیا را غافلگیر کرد و شاید می‌توان گفت هر ۱۰۰ سال یک بار چنین اتفاقی رخ می‌دهد نظیر اپیدمی‌هایی همچون آنفولانزای ۱۹۸۶ در اسپانیا یا در ایران شیوع بیماری‌هایی نظیر طاعون و وبا. از این جهت که یک پدیده غیرقابل پیش بینی بود دنیا را شگفت زده کرد و به نوعی سیستم‌های درمانی هم در کشو رما و هم سراسر دنیا از این موضوع متاثر شدند.

وی اظهار کرد: از اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند سال ۹۸ که این موضوع ظهور پیدا کرد و شناخته شد، چون تجربه‌ای در سیستم درمانی نبود در ماه‌های اول بسیارسخت گذشت چرا که دانش کافی و تجربه نداشتیم و مدیریت بحران سخت بود، ولی خوشبختانه در اواخر نیمه دوم سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تجارب و دانش که به روز شد و همچنین یافته‌های علمی که منتشر شد به کنترل و درمان این بیماری بسیار کمک کرد.  

رییس بیمارستان عرفان ضمن اشاره به اینکه در ماه‌های اول اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در تهیه مواد ضدعفونی کننده و ماسک دچار مشکل بودیم، ادامه داد: در اواخر بهمن و اوایل اسفند ۹۸ بحران عجیبی در حوزه ماسک و تجهیزات پزشکی و وسایل ضدعفونی کننده وجود داشت و مراکز درمانی تحت فشار بودند و مجبور بودند با قیمت‌های عجیب و غریب از بازار ماسک تهیه کنند، برخی از شرکت‌های تولیدکننده سوء استفاده‌گر بودند و از این رو هم در زمینه ماسک و هم در زمینه محلول‌های ضدعفونی کننده و همچنین در زمینه لباس‌های محافظ برای پرسنل دچار مشکل بودیم.

بهار مست با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا آن زمان انسجام کافی را نداشت و دستورالعمل‌های متفاوت و متناقضی را در بحث رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت فردی صادر می‌کرد، افزود: ما در اوایل اپیدمی بیماری کووید ۱۹ واقعاً تحت فشار بودیم و بسیار به ما سخت گذشت و علیرغم نگاه بیرونی مردم عام جامعه که می‌گویند بیمارستان‌ها به در دوران شیوع کرونا بسیار شلوغ است و آن‌ها از این فرصت استفاده کردند چنین نگاهی درست نیست هم مدیریت بیمارستان و هم مدیریت درمان بیماران در این دوران دشوار بود.