معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق مصوبات مقرر شد تا ۱۰ درصد نوسازی ناوگان باری از این طریق رخ دهد که با توجه به قراردادهای منعقد شده با تولید کنندگان داخلی بیش از ۶ هزار دستگاه را از این طریق نوسازی خواهیم کرد.
امانی در توضیح آخرین وضعیت کامیونهای وارداتی گفت: سازمان راهداری باید به عنوان متولی کامیونداران به این مساله ورود کند تا وارد کنندگان به هر قیمتی که میخواهند کامیون را وارد نکنند و سازمان راهداری به این مساله ورود کرده و مشکلاتی که در این زمینه حل شده حاصل ورود سازمان راهداری به این موضوع بوده است.
وی تاکید کرد: بسیاری از کارهای انجام شده در حیطه وظایف سازمان راهداری نیست، اما با توجه به اینکه متولی کامیونداران و رانندگان است برای تسهیل فرآیند به این مسائل ورود کرده است و تمام تلاشمان این است تا کامیونهای وارداتی ترخیص شود و اگر در صورت ایجاد مشکل و بدقولی وارد کنندگان با آنها برخورد خواهیم کرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه گفت: تلاش این بود که با پیگیریهای سازمان راهداری ثبت سفارش کامیونها در زمان کمتری انجام شود؛ در این زمینه محیط زیست، سازمان استاندارد، وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک حضور دارند به همین دلیل اصلاح فرآیندها در این زمینه طولانی است.
امانی در توضیح تغییرات قیمت بلیت اتوبوس از اخبتدای آذرماه با حذف فاصله اجتماعی گفت: در ایام کرونا قیمت بلیت اتوبوس افزایش چندانی نداشته است از طرفی ۳ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از کرونا به بخش خصوص در ناوگان اتوبوسی رخ داد و چند ماه سفرها تعطیل شد.
وی افزود: بعد از سرگیری سفرها پروتکلهای بهداشتی اعمال شد و پذیرش مسافر در هر دستگاه اتوبوس مینیبوس و کرایه سواری براساس پروتکلها محدود شد؛ در این شرایط جابجایی مسافر برای شرکتهای حمل و نقل صرفه اقتصادی نداشت، اما تمام شرکتها به وظایف و مسئولیتهای خود متعهد بودند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جابه جایی سالانه ۲۴۰ میلیون مسافر طریق حمل و نقل عمومی جادهای گفت: سهم ناوگان عمومی در مقایسه با دیگر بخشها حدود ۳ درصد است که رقم کمی است.امانی با بیان افزایش قیمت قیر در بورس گفت: امروز با مشکل افزایش قیمت قیر مواجهیم به صورتی که قیمت قیر در بورس به بیش از ۱۲ میلیون تومان هم رسیده و تخصیص قیر کفاف نیاز سازمان راهداری را نمیدهد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: طبق مصوبهای در قانون بودجه، تخصیص قیر در ۶ ماه دوم سال عملیاتی میشود، اما ۶ دوم سال فصل مناسبی برای اجرای پروژههای عمرانی نیست و تنها در چند استان گرمسیر میتوان پروژههای عمرانی را اجرا کرد.
وی با بیان اینکه سهم وزارت راه و شهرسازی از قیر رایگان هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است گفت: سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از این میزان دو هزار میلیارد تومان است و مجلس به این موضوع ورود کرده تا هر چه سریعتر قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی تخصیص یابد و در حال حاضر حوالهها صادر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که امروز قیمت قیر ۱۲ میلیون تومان است با ورود مجلس مقرر شد قیر با قیمت ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی تخصیص یابد.
امانی در ادامه گفت: میزان قیر تخصیص یافته بسیار کم است و سازمان راهداری به ۲ میلیون تن قیر در سال نیاز دارد.
وی با بیان اینکه هر گونه تهاتر درخصوص قیر ممنوع است گفت: هیچ تهاتری در این زمینه نداریم و تمام عملیات مربوط به قیر در سامانه مربوطه گزارش گیری میشود و روند مصرف قیر شفاف است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ایی در توضیح مشکل فنی برخی از دوربینهای راهداری در محورهای مواصلاتی گفت: براساس آمارها ۲۰ درصد از دوربینهای ما در جادهها دچار نقص فنی است که با اضافه شدن ۴۰۰ دستگاه دوربین جدید طی یک ماهه آینده این عدد به ۱۰ درصد کاهش مییابد.