شبکه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

- مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: در قرن ۲۱ با گسترش نرم‌افزار‌های پیام‌رسان اجتماعی در اینترنت و ایجاد بستر‌های اشتراک‌گذاری فیلم و عکس، مکالمات از تماس تلفنی ساده به اشتراک چندرسانه‌ای تغییر کرد.

شبکه‌های اجتماعی با آسان کردن تولید محتوا و انتشار آن توسط کاربران، تأثیر زیادی در انتقال پیام داشتند. واتس‌آپ، اینستاگرام و توییتر از نمونه‌های این شبکه‌ها هستند که با اضافه کردن امکانات جدید و جذابیت‌های خاص برای کاربران تا جایی پیش رفتند که تعداد کاربران ثبت‌نام شده در این شبکه‌ها از جمعیت فعلی دنیا بیشتر است.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3263773_441.mp4']

این رسانه‌ها با تأثیر مستقیم بر افکار عمومی، زندگی و فرهنگ مردم را به‌مرور زمان دستخوش تغییر کردند و کم‌کم مانند از بین رفتن حریم خصوصی، نمایشی شدن زندگی روزمره و تجمل‌گرایی شدند. بسیاری از مخاطبان فضای مجازی، مطالب اینترنتی را بدون اینکه بخوانند در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند که این کار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از باز ارسال اخباری که از صحتش اطمینان نداریم، خودداری کنیم و بدانیم که این کار نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل اخبار کذب و بی‌اساس دارد. ما می‌توانیم با افزایش دانش سواد رسانه‌ای، خود را از این چالش‌ها ایمن نگه‌داریم.