توافقنامه بلند مدت جامع راهبردی ایران و روسیه در عرصه سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و به ویژه در عرصه اقتصادی است
سفیر ایران در روسیه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور مستقلی است که در سیاست خارجی خود نیز کاملا استقلال دارد افزود: در اینکه در گذشته در روابط دو کشور خلأهایی وجود دارد شکی نیست، اما چطور میشود که همین افراد در یک موضع دیگر، از روابط با آمریکا و انگلیس دفاع میکنند؛ مگر آمریکا و انگلیس نسبت به ما جنایت نکردند؟
جلالی ادامه داد: ما امروز میتوانیم یک قطب از کشورهای تحریمی تشکیل دهیم، چراکه ایران، روسیه و چین تحریم هستند و بلوک شرق امروز در حال شکلگیری است و افرادی که امروز با پول آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنند باید بدانند که قدرت آینده در عرصه جهانی، چین است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون ایده باشگاه تحریمیها با روسها مطرح شده گفت: تا کنون چند بار آن را مطرح کردیم و آن هم موافقت کردند البته موافقت به این معنا که در حال تلاش هستیم؛ در حوزههایی هم پیام رسانهای داخلی دو کشور، کارکردن با ارز ملی و وصل کردن بخشی از بانکها با نظام شتاب بتوانیم به شکل مشترک کار کنیم و پیشرفتهای بسیار خوبی هم داشتیم که در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.
۴۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ارز دو جانبه است
سفیر ایران در روسیه اعلام کرد: ۴۰ درصد از حجم مبادلات ایران و روسیه با ارز دو جانبه است و در تلاش هستیم که این میزان را افزایش دهیم، البته در بخش همکاریهای بانک مرکزی دو کشور، پیام رسانها، سوئیت مشترک و مبادلات تجاری با ارزهای ملی، کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
جلالی درباره ظرفیتهای موجود در اوراسیا هم گفت: جمهوری اسلامی ایران با مذاکرات بسیار خوبی که انجام شد در آبان ماه ۱۳۹۸، موافقتنامه تعرفه ترجیحی را با اوراسیا در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم و اجرایی هم شد.
وی افزود: الان ما به سمت موافقتنامه تجارت آزاد پیش میرویم و مذاکرات در حال انجام است و دولت جدید هم باید هوشمندانه عمل کند تا با سرعت این کار را پیش ببریم.
سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: خیلیها معتقد بودند که اگر به سمت اوراسیا برویم بیشتر وارداتی میشویم در حالی که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران بیشترین حجم صادرات به آنها را دارد و میزان واردات ما از اوراسیا متناسب با صادرات به اوراسیا نیست.
جلالی ادامه داد: از آنجا که این سازمان یک سازمان بین المللی منطقهای است فرصت بسیار خوبی است که کالاهای مان را استاندارد سازی و گمرکاتمان را هماهنگ کنیم؛ ضمن اینکه ما در ظرفیت یک سال و نیم خود خوب عمل کردیم، اما ظرفیتهای بسیار بالایی وجود دارد که باید استفاده کنیم.
وی افزود: در موضوع روسیه تمام تلاش ما در وزارت امور خارجه و در سفارت جمهوری اسلامی ایران، رویکرد اقتصادی است.
سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه ما سه مسیر هوایی، زمینی و دریایی برای دستیابی به بازار روسیه داریم اظهار داشت: ما از ارمنستان و گرجستان میتوانیم به سمت اروپا برویم، اما در مقطع کنونی نمیتوانیم از این مسیر به سمت روسیه برویم، چون روسها و گرجیها با هم اختلاف دارند و حتی سفارت هم ندارند لذا این مسیر، مسیر بستهای است.
جلالی افزود: در رابطه با آذربایجان هم علی رغم اینکه این کشور همسایه و دوست ماست در بخشهایی مانند حوزه صادرات محصولات کشاورزی به بازار روسیه با هم رقابت داریم که اینجا میتواند مشکلاتی به وجود آورد.
وی عنوان کرد: اگر مسیر را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کنیم، از بخش شرقی غافل ماندیم چراکه از خط ترانزیت و راه آهن به ترکمنستان و قزاقستان در قسمت شرقی روسیه حدود ۷۰ میلیون نفر جمعیت زندگی میکنند و ما در بازار میوه و ترهبار، صیفیجات و سبزیجات با ترکیه و آذربایجان رقیب هستیم. البته در اینجا برای آنها خیلی اقتصادی نسبت که ورود کنند لذا اگر ما در این بخش یک برنامهریزی داشته باشیم کاملا میتوانیم به این بازار ورود کنیم و باید ورود پیدا کنیم، کمااینکه در این بخش رقابت زیاد است و موانعی هم برای رفتن به روسیه وجود دارد.
سفیر ایران در روسیه ادامه داد: در مسیر دریایی، مزیت ذاتی ما و روسیه این است که همسایه دریایی هستیم و باید بخش دریایی را تقویت کنیم، در این بخش ما در بنادر خوب کار کردیم، ظرفیت کشتیرانی در داخل دریای خزر حداکثر ۸ تنی است، اما متوسط آن ۳ تا ۵ هزار تن است که باید ظرفیت کشتیها افزایش پیدا کند و متناسب با پهلوگیری در بنادر شود.
جلالی اظهار داشت: در بخش غلات، ما غلات مورد نیاز خود را از کشورهای آمریکای لاتین تهیه میکنیم در صورتیکه بزرگترین تولید کننده غلات، روسیه و قزاقستان هستند؛ در سال گذشته تولید غلات در روسیه ۱۲۷ تن بود که ۸۰ میلیون تن مصرف داخلی دارند و ۵۰ میلیون تن امکان صادرات وجود دارد؛ ظرفیت مورد استفاده آسیابانی در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است که میتوانیم ضمن اینکه بهترین مسیر ترانزیت غلات روسیه و قزاقستان باشیم این محصول را هم فرآوری کنیم لذا باید رویکردمان را نسبت به آرد اصلاح کنیم.
وی درباره مسیر ریلی ایران و روسیه هم اظهار داشت: در سال ۲۰۰۰ تعدادی از کشورها مسیر کریدور شمال به جنوب را تصویب کردند که اگر ریلی به آن نگاه کنیم، مثلا از سن پترزبورگ یا فنلاند به چابهار یا بندر عباس برسد، اگر این کریدور به بندر عباس برسد قطعه ژست به آستارا خالی است و اگر به چابهار نگاه کنیم دو قطعه آستارا به رشت و چابهار به زاهدان خالی است، البته چابهار به زاهدان با منابع داخلی در حال تکمیل است، ولی رشت با آستارا متوقف است و چهار سال است که باید یکی از همسایگان ما ۵۰۰ میلیون دلار فاینانس کند که این اتفاق نیفتاده در حالی که امروز مفهوم توسعه با مفهوم امنیت گره خورده است.
سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: امروز هند و روسیه خواهان این هستند که کالا از این طریق به هند برود که با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اولین کالا از این مسیر را دو هفته پیش به بمبئی منتقل کردیم.