عباسی: نباید عرصه ادبیات را به میزان فالوورهای یک سلبریتی بفروشیم!

شهریار عباسی در گفت‌وگو با پیرامون حضور سلبریتی‌ها در حوزه کتاب گفت: برخی ناشران برای کسب سود و منفعت کوتاه‌مدت خود اقدام به چاپ و نشر کتاب برخی از سلبریتی‌ها می‌کنند که آنان بر این باورند که وجود فالوور‌های زیاد برای برخی از هنرمندان و سلبریتی‌ها امکان خرید کتاب و بازگشت سرمایه برای ناشران را بسیار راحت‌تر فراهم می‌کند به همین منظور اقدام به چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها می‌کنند.

وی عواقب چاپ کتاب برخی از سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار داد و افزود: البته هستند سلبریتی‌هایی که پتانسیل نگارش کتاب دارند و در این زمینه موفق عمل کردنده اند، اما تعداد دیگری از سلبریتی‌ها هستند که کتاب‌های با کیفیتی ندارند و کتاب‌های آنان به چاپ دوم و سوم هم رسیده است انتشار این کتاب‌ها در درازمدت تبعات بسیاری را به همراه دارد و سبب می‌شود که مخاطبان حتی به ناشران خوش نامی که دست به چاپ این اثر‌ها می‌زنند بدبین شوند.

عباسی فضای مجازی را مهم‌ترین عامل شکل گیری این نوع کتاب‌ها دانست و افزود: وجود فضای مجازی و طرفداران سلبریتی‌ها که هر روز به فالوور‌های آنان اضافه می‌شود زمینه را برای چاپ این نوع کتاب‌ها فراهم می‌کند.

وی پیرامون حوزه ادبیات ابراز کرد: ادبیات حوزه‌ای است بسیار جدی و در عین حال تخصصی همچنین تجربه تحصیلات و استعداد نویسند‌ها نیز از مهمترین عوامل و شاخص‌های اصلی یک نویسنده محسوب می‌شود طی طریقی که باید یک نویسنده بپیماید تا بتواند کتابی ارزشمند تولید و تهیه کنند بسیار طولانی است همچنین تخصص، تحصیلات و کسب تجربه همگی در درازمدت و با سعی و تلاش و کوشش فراوان یک فرد را به نویسنده تبدیل می‌کند، اما تعدادی از افراد سلبریتی که فکر می‌کنند نویسنده هستند از راه رسیده و اقدام به چاپ کتاب می‌کنند در حالی که حوزه ادبیات یک عرصه بسیار تخصصی محسوب می‌شود.

این نویسنده کتاب تاکید کرد: برخی از سلبریتی‌ها با پرداخت پول به ناشران کتاب‌های مورد نظر خود را منتشر کرده و به چاپ دوم و سوم نیز می‌رسانند البته این امر به خاطر فضایی به ظاهر ساکت و آرام به حوزه ادبیات شکل می‌گیرد و حوزه ادبیات به خاطر ویژگی خاص و در عین حال منحصر به فردش جذابیت ویژه‌ای برای سلبریتی‌ها با خود به همراه دارد.

عباسی ویژگی و خاصیت حوزه ادبیات را مورد بررسی قرار داد و افزود: حوزه ادبیات حوزه‌ه بسیار خاص و ویژه‌ای است از این رو هر کسی نمی‌تواند پا به عرصه ادبیات و چاپ‌کتاب ادبی بگذارد، اما از آنجا که ساز و کار‌های مشخص و لازم این عرصه هنوز پشتوانه محکمی برای انتخاب نویسند و چاپ کتاب مختص این حوزه به اجرا در نیامده است ناشران نیز بسیاری از قوانین نانوشته حوزه ادبیات را نادیده گرفته و برای درآمد کوتاه‌مدت اقدام به چاپ کتاب سلبریتی‌ها می‌کنند، از سوی دیگر ادبیات حوزه‌ای است که چنانچه در آن کتاب‌های نامناسب و بی کیفیت تولید شود خود را در دراز مدت نشان می‌دهد این رشته شغلی عواقب محتوا‌های بی کیفیت و آسیب‌های وارد شده را سریعا نشان نمی‌دهد لذا باید افراد متخصص دراین زمینه به فعالیت بپردازند.

وی اظهار کرد: به طور کلی؛ هنر گرایشی بسیار ساده به نظر می‌آید، اما بخش‌هایی مانند ادبیات کاملا پیچیده مشکل هستند و برای دست یافتن به رشد و تعالی در این حوزه‌ها نیاز به ممارست و تحصیل خصوصاً تحقیق بسیار ضروری هستیم البته چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها عموماً از سوی ناشران عمومی شکل می‌گیرد و ناشران خصوصی هرگز اقدام به چاپ و نشر چنین کتاب‌های نخواهند کرد، زیرا در آینده‌ای نه چندان دور باعث بدنامی و یا بدبینی مخاطبان خود می‌شود.

این نویسنده کتاب ابراز کرد: چاپ کتاب‌های بی محتوا مانند جنس‌های تقلبی است که به ناگهان در بازار عرضه می‌شود و با رنگ و لعابی جذاب زیبا خصوصاً با پشتیبانی نام برخی از سلبریتی‌ها وارد عرصه کتاب می‌شود، اما این کتاب‌ها عمر کوتاهی دارند و خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند.

وی نقش شهرت را برای سلبریتی‌ها مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر می‌بینیم بسیاری از سلبریتی‌ها برای کسب شهرت بهتر و وجهه ادبی عمدتاً وارد عرصه ادبیات می‌شوند تلاش دارند خود را به یک حوزه و هنر مهم‌تر و اساسی‌تر گره بزنند لذا خود را نویسنده ادبیات معرفی می‌کنند این امر در درازمدت دلزدگی نویسنده مخاطب را به همراه دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: ناشران باید توجه داشته باشند که نویسندگانی که عمرشان را پای برخی از کتاب‌های ارزشمند گذاشته‌اند تا چه حد تلاش بی‌پایان داشته و در این زمینه تحقیق و پژوهش کردند و نباید جایگاه این فرزانگان عالم فرهنگ را با سلبریتی‌ها جابجا کرد این دو مقوله متفاوت هستند هنر جایگاه خود را دارد و ادبیات نیز جایگاه ویژه و خاص خود را پس نمی‌توان یک کتاب بی‌کیفیت صرف وجود فالوور‌های فراوان یک سلبریتی به چاپ رساند.