کرونا می‌توانست فرصتی برای ترویج دوچرخه‌سواری در تهران باشد
_سید آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در دویست و نود و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با تبریک و گرامی داشتن سالروز دوم خرداد و آزادسازی خرمشهر گفت: استفاده از دوچرخه سال‌ها است که در بسیاری از کلانشهر‌های جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط زیستی روبه‌رو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.

وی افزود: مدیریت‌های شهری نیز در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی به‌کار گرفته‌اند، به گونه‌ای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مد‌های حمل و نقلی در بسیاری از شهر‌های اروپایی و آسیایی مطرح است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه در زمانی نه چندان دور در ایران، همواره جزو مد‌های حمل و نقلی درون شهری بوده است، اظهار کرد: توپوگرافی برخی از شهر‌های ایران به گونه‌ای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است، اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.

وی ادامه داد: تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرد و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافت. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کار‌های روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.

میلانی با اشاره به خطرات خودرومحوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسان‌محوری به خودرو‌محوری، سلامت شهروندان را با خطر روبه‌رو ساخته است، زیرا منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راه‌بندان‌های شدید و ملال‌آور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبه‌رو می‌سازد.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه میلیون‌ها خودرو اعم از اتومبیل و موتورسیکلت در تهران عبور و مرور می‌کنند که بخش قابل اعتنایی از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر را مختص خود ساخته‌اند، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساخت‌های حمل و نقل‌های خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.

حسینی میلانی با بیان اینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کم‌هزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفر‌هایی کمتر از ۱۰ کیلومتر می‌تواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد، ابراز کرد: درگیر کردن شهروندان با دوچرخه می‌تواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه می‌تواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری باشد.

وی در تشریح وضعیت دوچرخه در تهران بیان کرد: در سال ۱۳۹۷، ۵۸ هزار نفر-سفر از دوچرخه برای تردد استفاده شده، اما اکنون این میزان در سال ۹۹ به ۱۸۰ هزار نفر-سفر رسیده و انتظار می‌رود که میزان استفاده از دوچرخه امسال به ۲۴۶٫۶ هزار نفر-سفر برسد.

به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، سهم دوچرخه در کل سفر‌های روزانه شهروندان تهرانی از سه دهم درصد در سال ۹۷، به ۹ دهم درصد در سال ۹۹ رسیده و این میزان امسال به ۱٫۲ درصد براساس پیش‌بینی‌ها می‌رسد. طول سفر‌هایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفر‌ها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی گفت: در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد سفر‌ها با دوچرخه از طریق دوچرخه‌های اشتراکی بوده یعنی ۳۶ هزار نفر-سفر از طریق دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کردند که احتمالا سهم استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی امسال به ۳۰ درصد برسد. هم‌اکنون نیز ۴۳ هزار نفر در اپلیکشن‌های دوچرخه‌های اشتراکی ثبت‌نام کرده‌اند.