-طبق اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست اعضای شورای معاونان اداره کل و ارتباط مجازی با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان با اشاره به ویژگیهای یک مدیر موفق گفت: یکی از مهمترین شاخصهای یک مدیر موفق "تحقق هدف" است، ما گاهی در مواجهه با هدف دچار یک خطای راهبردی میشویم هرچند برای اهدافمان در نظام تعلیم و تربیت فرایندهایی تعریف کرده ایم، اما همه مدیران باید مراقب باشند راه به درستی انتخاب شود، اگر راه، درست انتخاب نشود هر چقدر هم خوب حرکت کنیم به مقصد نمیرسیم، بنابراین دغدغه اول دغدغه "پایش اهداف" است.
وی گفت: شاخص دوم ما این است که به عنوان مدیر باید "توانایی حل مساله" را داشته باشیم ما به عنوان مدیر یک مجموعه در تاریخی منصوب میشویم و زمانی مسئولیت را ترک میکنیم، باید ببینیم آیا در این دوره توانسته ایم مسالهای را حل کنیم یا خیر؟ اگر مهارت حل مساله نداشته باشیم معلوم نیست که مدیریت ما موثر بوده یا خیر؟ هر مدیری که مسئولیتی را میپذیرد باید بتواند مسالهای را به صورت پایدار و نه موقت، حل کند.
وزیر آموزش و پرورش سومین شاخص یک مدیر موفق را "توانایی مدیریت بحران" دانست و افزود: ما برای شرایط متعارف همیشه آماده ایم، اما در زمان بحران مهم است که مدیریت چگونه باشد، در شرایط بحران است که توانایی مدیران مشخص میشود، در این سال کرونایی مدیر خلاق و توانمند در آموزش و پرورش کسی است که با قدرت مدعی شود حتی یک دانش آموز در منطقه یا شهرستانش بازمانده از تحصیل و آموزش نیست، مدیر باید تضمین کند همه دانش آموزان به یک آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند.
حاجی میرزایی با بیان این که خلاقیت به معنی توانایی پیدا کردن راههای متفاوت است، گفت: اگر گوشهای خوبی برای شنیدن و چشمهای خوبی برای دیدن داشته باشیم دنیایی از آموزش و تجربه در همین دوره کرونا میتوانیم داشته باشیم.
وی اظهارکرد: نابترین دانش، دانش ناشی از تجربیات است، برای همه پزشکان رویارویی با کرونا یک تجربه جدید مبتنی بر یادگیری بود، در کنار همه مسائل تلخ کرونا این فرصت در اختیار ما هست که بیشتر فکر کنیم و از این فرصت طلایی بیاموزیم، این دوره باید دوره یادگیری سرشار از آموزههای ناب باشد، این فرصت طلایی را برای ارائه خدمت باکیفیت مغتنم بدانیم، اگر برداشتهای ما از این دوره عمیق و دقیق نباشد همه ما خسارت دیده ایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که هیچ عرصهای از عرصههای دانش بشری عمق و پیچیدگی آموزش و پرورش را ندارد، گفت: همه دانشها در برابر دانشهایی که در حوزه تعاملات انسانی شکل میگیرند ساده هستند، قواعد همه علوم به مراتب سادهتر از قواعد ارتباط با انسانها است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر هر هفته مدیران با معلمان ارتباط نداشته باشند یا دانش آموزان با معلمان در پیوند نباشند، باید در انتخاب مدیر، تجدید نظر کرد.
وی با اشاره به این که به روشهای متعارف قبلی نباید اعتماد کنیم، گفت: روشهای قبلی برای امروز ما کارساز نیستند، در خصوص سامانه سناد و حل مشکلاتش کارهای زیادی انجام شده و در حال یکپارچه سازی سامانهها هستیم که برنامه ریزی کرده ایم تا دهه فجر امسال عملی شود، در زمینه نیروی انسانی هم با یک آشفتگی و نابسامانی مواجهیم که باید ساماندهی شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با تصمیم شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان به آموزش و پرورش داده شده، هر چند ۸۴ درصد این کودکان در خانهها تربیت میشوند و در آغوش مادرانشان هستند، اما ما باید چهارچوب تربیتی ارائه کنیم.
حاجی میرزایی درخصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: لایحه این طرح تنظیم و تقدیم دولت شده و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، بودجه اش را هم پیش بینی کرده ایم، به امید خدا سال آینده شرایط فرهنگیان بهتر از امسال است.
وی ارزشیابی از آموزشها را بسیار مهم دانست و گفت: ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم، طرحهای زیادی در مرکز سنجش وزارت در دستور کار است که همه ما باید بر اساس این ارزشیابیها راهنمای عمل داشته باشیم، اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم جفا کرده ایم.