به گزارش گروه اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه «در انتهای الوند» در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات انجام گرفته از سوی این مجموعه در مبارزه با کرونا اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، مهمترین وظیفهای که وزارت راه و شهرسازی برعهده داشت، این بود که پروتکلهای بهداشتی را براساس خطوط راهنمای وزارت بهداشت تدوین و در تمامی فضاهای مربوط به حمل و نقل عمومی مستقر و پیاده سازی کند.
وی افزود: این موارد شامل غربالگری مسافران ورودی و خروجی، ضدعفونی وسیلههای حمل و نقل، فضای کار کارکنان، وسایل به کار گرفته شده در فرودگاه ها، ایستگاههای راه آهن، بنادر و همچنین حمل و نقل جادهای بود که این مجموعه اقدامات از نیمه بهمن آغاز شد.
وی تصریح کرد: این اقدامات از همان زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در ووهان چین در ۲۲ پایانه مرزی بین الملی زمینی، بنادر کشور، فرودگاهها و ایستگاههای راه آهنی که تردد بین المللی در آنها انجام میشود، این موارد اجرا شد.
اسلامی ادامه داد: هم اکنون مسئولیت کمیته حمل و نقل ستاد ملی مبارزه با کرونا بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقدام ملی تولید مسکن و تفاوت این طرح با مسکن مهر، گفت: مسکن مهر و طرح اقدام ملی همه ریشه در یک تکلیف قانونی دارند که به موجب آن وظیفه دولت و وزات راه و شهرسازی، فراهم کردن زمینه خانه دار شدن مردم است. در این طرحها اولویت با قشر متوسط و اقشار کم درآمد است و دولتها در هر دورهای یک طرح را مطرح میکنند.
وی افزود: در این دولت با توجه به تجربهای که از مسکن مهر وجود داشت، سعی شد طرحی دنبال شود که موتور متحرک آن خود مردم باشند. به شکلی که با حداقل مداخله، حداکثر تسهیل گری انجام شود تا خود مردم در این طرح فعال باشند. این ویژگی وجه تمایز نخست طرح اقدام ملی با مسکن مهر است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: این موضوع و تفکر یکسری اقتضائات دارد که یکی از آنها انتخاب زمین در نقاطی است که امکانات و قابلیت زندگی داشته و درون محدوده و بافت شهری باشد. این مورد هم یکی دیگر از وجوه تمایز طرح اقدام ملی با مسکن مهر است.
وی افزود: در طرح مسکن مهر، هر جایی که توانستند زمین تهیه کردند حتی زمینهایی در خارج از محدوده شهر در نظر گرفتند و ساخت و ساز انجام دادند. همین مساله باعث شد تا تعدادی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی بماند، زیرا در جاهایی ساخته شده که به کار مردم نمیآید و فاقد امکانات اولیه است. اما خوشبختانه این مساله در طرح اقدام ملی اتفاق نیفتاد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه برای ثبت نام در طرح اقدام ملی محدودیتها همان ۵ مورد ذکر شده در دستورالعمل ثبت نام در این طرح است، اظهار داشت: بازپرداخت اقساط ساخت خانه در این طرح بستگی به پروژه و قراردادها دارد. در خیلی از شهرها زمین آماده و به صورت گروهی به خود مردم واگذار شد. به شکلی که با نظارت نظام مهندسی و طراحی آنها هر ۶ یا ۸ نفر با دریافت تسهیلات از بانک کار را پیش میبرند.
وی افزود: در برخی موارد هم که محدودیت زمین وجود داشت، پروژههای بزرگتر طراحی شد و براین اساس سازنندگان بزرگ را دعوت کردیم که کار ساخت را انجام دهند. در این پروژهها مردم به سازندگان معرفی میشوند.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص قانون وضع مالیات بر خانههای خالی و بدون ساکن و این که آیا این طرح درست است، گفت: قانون مالیاتهای مستقیم، در حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی نیست که درخصوص آن اظهارنظر کند. در بسیاری از کشورها مالیات بر خانههای خالی وضع شده و اخذ میشود. این قانون برای این است که سرمایهها راکد نماند و داراییها مولد شوند.
وی افزود: در همین خصوص یک تکلیف برعهده وزارتخانه بود که سامانه جامع املاک و اسکان را طراحی و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. سال گذشته این کار انجام گرفت و اطلاعاتی با هدف راستی آزمایی در اختیار این سازمان قرار داده شد تا موجب تحرک بخش مسکن شود. به این معنی که خانههای خالی فروخته یا اجاره داده شوند.
محمد اسلامی در ادامه این برنامه درخصوص آخرین وضعیت جادههای کشور و مجموعه اقدامات برای کاهش حوادث جادهای با تاکید بر اینکه یکی ازموارد مهم در این زمینه رعایت قوانین است، گفت: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی یکی از مسائل مهم این است که جادههای استاندارد داشته باشیم تا رانندگان به راحتی و اعتماد کامل در آنها حرکت کنند.
وی افزود: در کنار این موارد، این مساله یکسری مقررات دارد که اگر رعایت شود حداکثر امنیت را خواهیم داشت و عدم رعایت آن منجر به حادثه میشود. هم اکنون براساس گزارشهای ثبت شده بیش از ۸۵ درصد حوادث جادهای ما متاثر از خستگی، خواب آلودگی و عدم رعایت مقررات رانندگی است و ۱۵ درصد مابقی به سایر عوامل بستگی دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق اعلام پلیس حدود ۲۴۰ نقطه حادثه خیز در جادهها وجود داشت که ۲۰۰ مورد آن که نیازی به تامین منابع مالی نداشت در سال ۹۸ رفع شد، مابقی نواقص هم که نیاز به منابع مالی دارند، در صورت تحقق رفع خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: به همین دلیل تاکنون گزارشی از سوی پلیس مبنی بر عدم رفع نواقص جادهها به دست ما نرسیده است. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که جادههای اصلی که ظرفیت عبور و مرور آنها از ظرفیت مجاز بالاتر است، به بزرگراه تبدیل شوند.
وی افزود: سال گذشته در این خصوص ۷۳۲ کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه شد که این یک رکورد به حساب میآید. قطعا اگر امسال هم منابع اجازه دهد به همین میزان بزرگراه به بزرگراههای کشور اضافه خواهیم کرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با توجه به شرایط موجود در بخشهای جاده ای، هوایی، ریلی و بنادر اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون کلیه بنادر کشور مملو از کالا بوده و هم اکنون کامیونها و قطارهای برای حمل بار در صف هستند.
وی افزود: در سال جاری یکی از برنامههای مهم ما شتابدهی به پروژه مسکن در طرح اقدام ملی است. در این طرح کسانی که در مرحله نخست ثبت نام کردند در برخی شهرها حدود ۶۵ درصد واجد شرایط نبودند و آنهایی که پرونده شان ناقص بود یا اعتراضی داشتند در حال بررسی است.
وی ادامه داد: با این حال در معدل کشوری ریزشی نزدیک به ۵۰ درصد را در مرحله نخست ثبت نام داشتیم. ثبت نام مرحله دوم هم که با کرونا توأم شد با این حال برای جلوگیری از شیوع کرونا امکان ثبت نام پیامکی هم مهیا شد. واجدین شرایط مرحله دوم تا پایان اردیبهشت ماه بررسی و مشخص میشوند، زیرا یکی از مهمترین برنامههای ما در حوزه مسکن در سال ۹۹ شتاب دهی به طرح اقدام ملی است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: بعد از مسکن دیگر برنامههای مهم وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۹ بحث پروژههای زیرساختی در راه و ریل است. در بحث راه آهن کاری که در دولت تدبیر و امید محقق شد اتصال ۵ استان کشور در ۲ سال گذشته به ریل بود. قطعا تا پایان دولت چندین پروژه مهم ریلی را در برنامه خواهیم داشت که بیشترین حجم آن در سال ۹۹ محقق خواهد شد.
وی افزود: همچنین ۵۸۰ کیلومتر به آزادراههای کشور اضافه خواهد شد و در کنار آن نوسازی ناوگان برای کامیون و اتوبوسها که چندین سال است متوقف شده با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور یکی دیگر از برنامهها در سال ۹۹ است که آن را دنبال خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی در مورد ساخت راه و روستایی در سال ۹۸ اظهار داشت: در مرداد سال گذشته در جلسهای با حضور رییس جمهور درباره اقدامات زیرساختی و توسعهای در روستاها مباحتی مطرح شد. در آن جلسه به رئیس جمهور قول دادیم تا پایان سال ۹۸ به میزان ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت راههای روستایی کشور اضافه شود که تا شب عید هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت ساخته شد.
وی افزود: مابقی هم انجام شده، اما به شرایط فصلی رسیدیم که بارندگیها و برفهای سنگین اجازه ادامه کار آسفالت را نداد. تقریبا آن برنامه موفق بوده و کار در حال انجام است.
اسلامی در ادامه درخصوص سیل و آسیبهای وارد شده، گفت: سیل همیشه آسیب میزند و هم کانون هم بارشهایی که در کشور داریم، بارشهای سهمیگن است. به همین خاطر در بستر رودخانهها آبی روان میشود که ظرفیت آن را ندارند.
وی افزود: پلهایی هم که از ۵۰ سال گذشته طراحی شده بودند، تحمل یک سوم این حجم آب را داشته و وقتی آب از ظرفیت رودخانه بالاتر میرود، به اولین چیزی که آسیب زده و از سر راه بر میدارد، پل است.
وی گفت: در این زمینه با ثبت اطلاعات جدیدی که از حجم روان آبها در اختیار داریم، استحکام ابنیه فنی تغییر خواهد کرد تا این آسیب پذیریها دوباره تکرار نشود.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ۹۹ در این مجموعه تصریح کرد: جهش تولید ناخودآگاه فکر و ذهن را معطوف به سمت صنعت و تولید محصولات صنعتی میکند.
وی ادامه داد: در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته بود که توانست حدود ۷۷۸ واگن باری و مسافری ساخت داخل را به شرکتهای حمل و نقل ریلی تحویل دهد. دوازدهم فروردین جلسهای با آقای نوبخت در خصوص «جهش تولید» داشتیم و قصد داریم این عدد را به ۲هزار واگن برسانیم.
وی افزود: برای محقق شدن این خواسته شرایط به این شکل است که بخشی از منابع از طریق بخش خصوصی، بخشی از منابع از صندوق توسعه ملی که در تبصره ۱۸ پیش بینی شده و بخشی هم از مساعدهای وزارت راه و شهرسازی تامین میشود. به شکلی که بتوانیم قراردادهای ۱۶ شرکت حمل و نقل ریلی بار و مسافر را با ۱۱ شرکت ساخت لکوموتیو و واگن حمایت کرده تا این ۲هزار واگن ساخته شود.
وی افزود: شرکت واگن پارس شرکتی بود که همیشه مشکل داشت، در جلسه سال گذشته اعلام کرد که در سال ۹۸ رکورد ۲۰ سال تولید این مجموعه شکست شده است و سعی داریم این روند حفظ و افزایش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره دوباره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بحث کرونا تصریح کرد: همان طور که اعلام شد یکی از موارد مهم برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی در موضوع کرونا، بحث اجرای پروتکلهای اعلام شده در حمل و نقل عمومی، پایانه ها، ترمینال ها، هواپیماها، کشتی ها، قطار و اتوبوسها بود تا مردم در یک محیط پاک تردد داشته باشند.
وی افزود: حتی وسایل شخصی و چمدانهای مسافران ضدعفونی میشد تا وسایل آلوده را با خودشان جابه جا نکنند.
وی تصریح کرد: همچنین در این مدت کالاهایی که نیاز مبرم و فوری وزارت بهداشت بود از اروپا و کشورهای آسیایی با پروازهای اختصاصی در حداقل زمان به تهران منتقل شد. نزدیک به ۴۷ پرواز خاص برای بحث کرونا انجام گرفت که بخشی از آنها هواپیماییهایی بودند که خالی اعزام شدند تا هموطنان مان را از سایر کشورها به ایران بازگردانند.