گروه سیاسی ؛ کتاب «فتنه تغلّب؛ روایتهایی از متن و فرامتن فتنهی ۸۸» با گذشت حدود یک دهه از برگزاری حماسهی ۴۰ میلیونی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و رخدادهایی که به علت ایستادگی در برابر نتیجهی آراء و روندهای قانونی، کام مردم را تلخ کرد از سوی انتشارات مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.ترتیب این جلسه را من این جوری فکر کردم که هر کدام از مجموعههایی که در اینجا جمع شدهاید – چه مجموعههای مربوط به دستگاههای رسمی کشور مثل وزارت کشور و شورای نگهبان و چه مجموعههای مربوط به ستادهای نامزدهای مختلفی که در مسئلهی این انتخابات فعال بودهاید – از هر کدام از این مجموعههای چند گانه یک نفر حرف دلش و آن چیزی را که در اعماق روحش هست، همان را در دقایق کوتاهی بر زبان بیاورد. هیچ تقیّه و ملاحظهای هم نکنید؛ نه از من و نه از دیگر مجموعههایی که اینجا هستند. همان که در ذهنتان هست، آن را بیان کنید. منتها کوتاه. خواهش میکنم هر کدام از آقایان یا خانم کروبی که اینجا هستند، هر کدام صحبت میکنید، بیش از چهار پنج دقیقه نشود. حرفهایتان را همه بزنید. من هم چند جملهای بعد عرض خواهم کرد و قصد قربت هم بکنید. هر کدامتان در آنچه خواهید گفت، نیت کنید که برای خدا و به قصد جلب رضای الهی حرف میزنید. چون بالاخره شماها را ما اغلب میشناسیم؛ حالا من ممکن است بعضیها را در جمع به نام نشناسم لکن اغلب شماها را ما میشناسیم؛ با خیلیهایتان سالها کار کردهایم، در جاهای مختلف با هم بودهایم و میدانم که همهی شماها بچههای انقلابید و برای انقلاب سینه سپر کردهاید، زحمت کشیدهاید، کار کردهاید؛ حالا هم در یک مقطعی، در یک چهارراهی، دچار ترافیک و تصادم شدهاید. این اتفاق افتاده و تصادفاً این جوری از آب درآمده. در ترافیک هم آدم اعصابش خرد میشود و به جای اینکه در فکر علاج باشد، گاهی مشکل را بیشتر میکند؛ این سر آن داد میکشد، آن سر این داد میکشد. الان وضع این جوری شده است. حالا در این جلسه، من بیشتر اُذُن هستم، دوست دارم از شماها گوش کنم؛ هر کدامتان آنچه در ذهنتان هست مطرح کنید، منتها کوتاه. من خواهش میکنم یک نفر – وآن هم کوتاه- صحبت کند. بالاخره شنونده بایستی بفهمد حرف طرف مقابل را؛ میفهمیم حرفها را. خب حالا این مقدمهای بود که ما میخواستیم عرض کنیم.
حالا یکی یکی شروع کنید. به نظرم اول ستادهای نامزدهای چهارگانه صحبت کنند. یکی از ستادها بیفتند جلو، حرفشان را بزنند؛ بعد ستاد بعدی. من البته ترتیب خاصی هم مورد نظرم نیست؛ اگر مایل باشید به ترتیب سنی آقایان صحبت بکنید، یا به ترتیب حروف الفبا، هر جور که دوست دارید، مدیریت جلسه هم با خود من است و جلسه را خود من اداره میکنم و انشاءالله آنچه خواهید گفت، برای شما در نامهی عملتان پیش خدای متعال، حسنه باشد؛ یعنی سعیتان بر این باشد که آنچه را میگویید، پیش خدای متعال امانت بگذارید. بالاخره با نیت؛ ممکن است در این چهار مجموعهی متعارض و متزاحمی که اینجا وجود دارند، حرفها و عقاید مختلفی وجود داشته باشد؛ یعنی این چیزی را که شما فکر میکنید محض رضای خدا است، دیگری محض رضای خدا نداند. اما لابد خودتان که وارد شدهاید یک نیتی کردهاید و وارد شدهاید؛ یک فکری کردهاید و واردشدهاید؛ حرفتان را به حساب همان فکروهمان نیت بر زبان بیاورید و سعی کنید که ان شاءالله این را حسنه قرار بدهید پیش خدای متعال و انتظار داشته باشید که خدای متعال به شماها اجر بدهد.
***
رهبر انقلاب: خب، حالا اگر بخواهیم به لحاظ سن نامزدهای محترم به حساب بیاوریم، اول از [ستاد]آقای کروبی باید شروع کنیم که شیخ النّامزدان محسوب میشوند و پیرتر از همه هستند. یکیتان صحبت کنید. حالا هر کدام میخواهید صحبت کنید. (بلندگو را بگذارید جلویشان)
[سخنان نمایندهی ستاد آقای کروبی]
آقای مرتضی الویری: بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر انقلاب: ساعت آنجا است؛ ساعتتان را نگاه کنید.
آقای الویری: آقای نجفی هوای من را هم داشته باش. بله آنجا من نگاه میکنم.
آقای محمد علی نجفی: [با خنده]با آرنج میزنم به پهلویش.
رهبر انقلاب: [با خنده]بنا شد تعارض نباشد. [خندهی حضار] آقای الویری: حاج آقا من بنا نداشتم همهی حرفها را بزنم، ولی چون جنابعالی فرمودید که تقیّه نکنید.
رهبر انقلاب: همهی حرفها را بزنید.
آقای الویری: اولین مطلب عبارت از این است که خدمتتان عرض بکنم؛ من مرتضی الویری، همان مرتضی الویری هستم که شما قبل از انقلاب خطبهی عقد من را خواندید، با همان دیدگاه و همان عشق و علاقه به اسلام و ایران. هیچ تفاوتی به وجود نیامده، اما ...
رهبر انقلاب: مهریه هم که یادتان است که چقدر بود؟
آقای الویری: بله، یک جلد کلام الله مجید. عرضم به حضور شما مطلبی را که من خدمتتان میخواهم عرض بکنم، نگرانی عمیقی است که نسبت به انشقاق و شکاف در جامعه برای ما وجود دارد. بنده قبل از انقلاب در راهپیمایی زمستان ۵۷ مسئول صوترسانی به همان خیابان آزادی بودم و بنابراین جمعیت آن موقع را دقیقا در ذهن دارم. ولی اینجا من باید بیان بکنم راهپیمایی که دیروز انجام شد، بزرگترین راهپیماییای است که من در عمرم دیدم؛ قبل از انقلاب و بعد از انقلاب. بنابراین معلوم میشود که این نگرانی و تشویش در جامعهی ما به هر حال وجود دارد و بایستی رفع نگرانی بشود.
اشکالهایی را که به هر حال جمع دوستان آقای کروبی نسبت به این انتخابات دارند، در یک نامهای ما خلاصه کردیم، حالا خدمتتان نسخهای را تقدیم میکنم. فی الواقع چهار تا محور دارد. این چهار تا محور موجب این شده که به هر حال ما این انتخابات را مخدوش بدانیم و ابراز نگرانی بکنیم.
اولین مطلب در مورد صلاحیت خود نامزدی است که معرفی شده به عنوان نامزد رأی آورده. در اینجا با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی، ما وارد بحث بعضی از موارد – مثل رجل سیاسی بودن واینها- اصلا نمیشویم؛ برای اینکه این شاخصها فرق میکند. اما در واقع دو مورد [هست:] مسئلهی امانتداری و تقوا. الان آقای دکتر نجفی اینجا حضور دارند، آقای خباز هم سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، الان هستند. تخلفات اقتصادیای که این دولت انجام داده، یعنی در یک سال حدود دو هزار تخلف و عدول از بودجه، یکی ازمصادیقش است که در اینجا وجود دارد؛ یا آن یک میلیارد دلاری که یک مرجع مستقل – مثل دیوان محاسبات - بیان کرده؛ بنابراین از این زاویه، بحث امانت داری میتواند مخدوش باشد. در زمینهی تقوا به هر حال یکی از شاخصههای اساسی تقوا، صداقت و راست گویی است. چون پنج دقیقهی من میگذرد، نمیخواهم واردش بشوم، ولی مواردی را بنده میتوانم خدمت حضرتعالی ارائه بدهم که به هیچ وجه خدشه و تردیدی باقی نمیماند که متاسفانه مطالب خلاف واقع به مردم گفته شده است. این در مورد صلاحیت فردی.
محور دوم در مورد مسائل قبل ار روز رأی گیری است. تخلفات زیادی اتفاق افتاده است که بعضی از مواردش را ما رونوشت – بنده و آقای محتشمی که مسئول صیانت از آراء بودیم – منعکس کردیم. استفاده کردن از رسانههای جمعی و روزنامهها به نفع یک کاندیدای خاص؛ حتی دادن وقت اضافی و اختصاصی به کاندیدای خاص به وسیلهی صدا و سیما، هزینه کردن و پرداخت کردن پولهای کلان و بسیار زیاد که دقیقا میتواند مصداق خرید رأی تلقی بشود. در بسیاری از انتخاباتها برای پرداختهای جزئی، یک نامزد کاندیدای مجلس را رد صلاحیت میکردند، ولی در اینجا صدها میلیارد از بیت المال پرداخت شده، دقیقا در همین مدت زمانی، حدود ۷۵ درصد بودجهی کل سازمان تامین اجتماعی و کمیتهی امداد در همین مدت تخصیص داده شده. این هم باز یکی از موارد است. چون باز وقت کم است، از این سرفصل میگذرم. بنابر این تخطّیهای مختلف قبل از برگزاری انتخابات.
میآییم در مورد برگزاری انتخابات. این سومین محور است. در روز برگزاری انتخابات، ما را محروم کردند از ناظرینی که با تلاش زیاد سر صندوقهای رأی خواستیم بفرستیم. اولا تعداد زیادی از آنها را کارت بهشان ندادند. در تهران ما ۳۱۰۰ نیرو آماده کردیم؛ فقط ۶۷۰ نفر کارت داده شده؛ [به]بعضیهایشان هم صبح همان روز کارت داده شد؛ بسیاری از اینها اجازه پیدا نکردند در موقع پلمپ کردن صندوق حضور داشته باشند. از این بدتر، میبایستی از اینها ما گزارش دریافت میکردیم، و گفتند سیستم اس ام اس دایر است – صریح به ما گفتند هفتهی قبلش-، ولی در همان روز تنها شبکهی ارتباطی ما را قطع کردند با این نیروهایمان؛ بنابر این ابزار نظارتی ما را بکلّی فلج کردند. گزارشهای متعددی به وسیلهی تلفن به ما داده میشد که [در]زمان رأی گیری جمعیت زیادی پشت صندوقهای رأی جمع میشدند، ولی اجازه داده نشد که اینها حضور پیدا کنند، رأی بدهند. در بسیاری از حوزههای انتخابیه، گزارش به ما دادند که «گفتهاند تعرفهها تمام شده» و اینکه چرا تمام شده [نمیدانیم]، در حالی که چند میلیون تعرفهی اضافه چاپ شده بود؛ اینها محل تردید است. وقت من تمام شد.
آخرین مطلب در مورد نحوهی شمارش آراء است. چیز بسیار عجیب و غریب، آرایش دادن یا به عبارت دیگر حل کردن معادله از یک طرف است که لااقل تردیدهای جدی [ ایجاد کرده]. تردید البته برای ما نیست، یعنی این قدر شبهات قوی است که به نظر میآید دقیقا مهندسی شده. قرار بر این است که آقای کروبی سیصد هزار رأی بیشتر نداشته باشد؛ علی رغم اینکه دفعهی قبل پنج میلیون رأی را آورده و گزارشهای مختلفی ما داریم، یک نمونهاش من رودهن را خدمتتان عرض بکنم. فردی که از طرف یک کاندیدای دیگر ناظر بوده، گفت: آقای کروبی آنجا ۱۶۰۰ رأی داشته؛ در تجمیع تبدیل شده به صفر! باز من، چون وقت ندارم، از این موارد عبور میکنم. نحوهی آرایش به نحوی بود که به جای اینکه فرمهای ۲۲ با همدیگر جمع بشود، برود تبدیل به فرم ۲۸ بشود و نوسانات استانی با همدیگر فرق بکند، یک مرتبه آمدند بر مبنای یک عددی – که بایستی یک کاندیدای مورد نظر ۴ میلیون، یعنی یک مقداری بیشتر از آقای خاتمی [ در دورهی]قبل رأی بیاورد و آقای کروبی حتما به دلیل بیان یک سری دیدگاههای انتقادی باید بیشتر از سیصد هزار تا رأی نیاورد – این طوری مهندسی شد. بنا به این دلایل هست که به هر حال ما شبهات جدّیای داریم. ببخشید.
رهبر انقلاب: خیلی ممنون. آقای نجفی شما آن کار را دیر انجام ندادید؟
آقای نجفی: [با خنده]شما فرمودید نزنم به ایشان دیگر!
رهبر انقلاب: خیلی خوب، خیلی ممنون. خب، ستاد آقای مهندس موسوی؛ هر کدام از آقایان [میخواهند، بفرمایند].
[سخنان نمایندهی ستاد آقای موسوی]
آقای محمدرضا بهشتی: سلام علیکم.
رهبر انقلاب: سلام علیکم.
آقای بهشتی: جنابعالی فرمودید که اُذُن هستید و اشاره به آیهای کردید که در آنجا آمده پیامبر اُذنند و اُذن خیرند. حقیقتش این است که من میخواستم سخنی نگویم، اما فرمودید که سخن دل را در اینجا مطرح کنم. من به گمانم حاصل تلاشهای چندین دههی مردم عزیز ما در انقلاب، جمهوری اسلامی است؛ آن هم مفهومی که هر دو بخشش برای ما با ارزش است. هم جمهوریت و هم اسلامیّت؛ و به گمان من این دستاورد عظیم را هیچ چیزی نباید تحت الشعاع قرار بدهد. در این انتخابات اخیر به گمان من بخش اول یعنی جمهوریت ما در معرض سوال قرار گرفت. نحوهی عمل در انتخابات به گونهای بود که این سوال در ذهن بخش بزرگی از جامعهی ما مطرح هست که آیا این گونه نحوهی عمل با آنچه که از جمهوریت میفهمیدیم و آنچه که به عنوان سابقه پشت سر داریم، تا چه اندازه سازگار است. در این انتخابات آنچه که از همگان انتظار میرفت، برخورد صادقانه بود. آنچه که در مواردی شاهدش بودیم، برخورد هتاکانه و پرده درانه بود. اگر کل حرکتی که انجام میدهیم به تأسّی از پیامبر اکرم (ص) برای تتمیم مکارم اخلاق است، جاهای زیادی به نظر میرسد که باید از خودمان سوال کنیم که تا چه اندازه به یک چنین آرمانی نزدیک هستیم.
خوشبختانه دوستان قبل موارد زیادی را اشاره کردند؛ ما هم اعتقاد داریم که هم در مراحل قبل از انتخابات، هم در طیّ روز رأی گیری و هم در چند روز بعد از انتخابات، تخلفهای قابل ملاحظهای صورت گرفته؛ به نحوی که از دیدگاه ما این انتخابات با این نحوهی برگزاری که صورت گرفته بازگو کنندهی رأی واقعی مردم نیست. درخواست آقای مهندس میرحسین موسوی هم یک درخواست روشنی است؛ ایشان خواستار ابطال و تجدید انتخابات است؛ آن هم به دلایل متعددی که بخشی از آن در جلسهای که با شورای نگهبان بوده منعکس شده. هر چند، چند نفر از اعضای شورای نگهبان خودشان در شرایط قبل از انتخابات مشخصاً جانب داری از یک کاندید معین را کردند؛ هفت نفر؛ در سخنرانیها، در مجامع، در مطبوعات. آن هم جایی که علی القاعده از او انتظار میرفته که جانب بی طرفی را مراعات کند.
رهبر انقلاب: به ساعت هم نگاه کنید.
آقای بهشتی: دیگر عرضی ندارم اگر میفرمایید. همین طور در مورد رادیو و تلویزیون، در مورد امکانات فراوان دولتی که در اختیار نامزد حاکم قرار داشت. مجموعا میخواهم عرض بکنم نحوهی عمل به نحوی بود که این سوال، بسیار جدی برای بخش قابل ملاحظهای از جامعهی ما و مردم ما مطرح است که تا چه اندازه ما مراعات لوازم و ضوابط جمهوریت را داشتهایم. دیگر عرضی ندارم.
رهبر انقلاب: خیلی متشکر. خب، ستاد آقای احمدی نژاد؛ از لحاظ سنی نوبت شما است دیگر؟ آقای رضایی سنّاً [بالاترند]؟
یکی از حضار: یک سال! تفاوت سنی دارند.
رهبر انقلاب: یک سال! خیلی خب؛ [ ستاد]آقای رضایی، بگویید.
[سخنان نمایندهی ستاد آقای رضایی]
آقای داوود دانش جعفری: بسم الله الرحمن الرحیم.
در مجموع، من استنباطم این است که ویژگی کنونی فضای حاضر یک جوری هست که در واقع بی اعتمادی- بی اعتمادی مردم، نه حالا این جمعی که اینجا هستند – نسبت به مجموع اتفاقاتی که در کشور افتاده، به وجود آمده. اینکه حالا از کجا به وجود آمده شاید نیاز به تحقیق و بررسی است؛ ولی در مجموع یک احساسی هست که آن باوری که در خانوادهها و مردم وجود داشته، با نتیجهای که به دست آمده نمیخواند. حالا ممکن است که این، دلیل خاصی هم نداشته باشد، ولی این ذهنیت الان وجود دارد. اینکه چرا این اتفاقات افتاد، من تحلیل عرض میکنم، میگویم اصلا بحث خودمان نیست؛ یعنی در واقع شواهدی که منجر به یک تحلیل شده [را میگویم]شاید سه دلیل وجود داشته باشد که این فضای بی اعتمادی به وجود آمده.
اول اتفاقاتی است که قبل از انتخابات افتاد. به نوعی یک تلقی وجود داشت که بعضی از نیروهای نظامی به اصطلاح جانب دارانه کمک میکنند از یک نامزد خاص.
رهبر انقلاب: آن نامزد خاص، سابقهی نظامی ندارد؟ [خندهی حضار]
آقای دانشجعفری: نه، ندارد. بله، بعضی از اقدامات خوبی که دولت انجام میداد به نوعی بود که همه منتهی میشد به این چند روز آخر انتخابات؛ مثلا فرض کنید پرداخت حقوق که باید بر اساس قانون خدمات کشوری صورت میگرفت؛ سود سهام عدالت علی رغم اینکه شرکتها منابع کافی نداشتند؛ مجلس پنج میلیارد دلار در سال گذشته به صورت فوریتی تصویب کرده بود که در اختیار سرمازدگی و خشکسالی قرار بگیرد. تاکید هم داشتند که این قبل از پاییز سال گذشته توزیع بشود؛ و خیلی از این موارد نگه داشته شد، همین روزها توزیع شد. مثلا اقداماتی که در مورد باشگاه پرسپولیس و استقلال و ... انجام دادند. یک تلقی به وجود آمد که در واقع صدا و سیما اجبار دارد که در یک جهت خاصی حرکت بکند و به اصطلاح میتواند تأثیر بگذارد؛ یک تلقی به وجود آمد که از امکانات دولتی در جهت انتخابات استفاده میشود؛ مثلا [در مورد]بعضی از سفرها گفته میشد که [آقای احمدی نژاد]با هواپیمای دولت میرفت و اینکه بقیهی نامزدها چنین امکاناتی نداشتند. حتی مثلا آقای دکتر رضایی در یک مقطعی امکان تهیهی بلیط هواپیما برایش نبود؛ ولی خب، در واقع یک حالت نابرابری بود. تعدادی از وزرا که حق نداشتند در انتخابات حضور پیدا کنند، آمدند؛ مثلا وزیر محترم امور خارجه که به بعضی از استانها – مثل ایلام- سفر کردند و سخنرانی کردند. یک تلقّیای وجود داشت که شورای نگهبان در مجموع از یک نامزد خاص حمایت میکنند؛ شاید تعداد هفت نفر از آنها اسم برده میشد که فعال هستند در بحثها. البته معنیاش این نیست که نباید اعضای شورای نگهبان نظر داشته باشند، ولی این تلقی را به وجود میآورد که اینها که قرار هست داور باشند، در واقع خودشان موضع دارند. مثلا فرض کنید رئیس ستاد نظارت اصفهان در حمایت از آقای احمدی نژاد، صحبت کرد. حتی این تلقی وجود داشت که خود حضرتعالی هم شاید علاقمند نباشید که در جهت خلاف رأی به دولت اقدام بشود و صحبت کردستان حضرتعالی را یک مثالی میگرفتند که [به این دلیل]بیان شده بود.
حالا برگردم به دورهی انتخابات. در انتخابات یک سری اتفاقاتی افتاد. از جمله مواردی که ذکر شد [ این بود]که [ناظران طرف دار]نامزدها، تفسیری شورای نگهبان کرد که اینها فقط میتوانند در روز آخر حضور پیدا بکنند، در حالی که در بخشنامهای که خودشان قبلا اعلام کرده بودند، از اول خرداد یعنی از ۲۲ روز قبل [از برگزاری انتخابات]میتوانستند حضور پیدا بکنند، ولی این عمل نشد؛ تلقی شد که فقط روز آخر میتوانند. بعد کسانی که باید ناظر میبودند در صندوقها، یک مکانیزمی به کار برده شد که این ناظرها نتوانند در همهی صندوقها حضور پیدا کنند، مثلا گفتند برحسب حروف الفبا اینها توزیع بشوند؛ به تعدادی کارت ندادند؛ به تعدادی کارت ناقص دادند؛ در نهایت انجام نشد. این فرم ۲۲ که جمع بندی آراء صندوق است، با ابهام مواجه بود. فرم جمع بندی که اصطلاحا فرم ۲۸ است با ابهام روبرو بود. بحث تعرفه ندادن تبدیل شد به یک ابهام خیلی بزرگ. در بعضی از شهرستانها و حتی استانها الان تلقی این هست که علی رغم اینکه ساعات رأی محدود شده یا تعرفه به اندازهی کافی ندادند، تعداد کسانی که رأی دادند، بیشتر از واجدین شرایط است؛ لیستش را [هم]مشخص کردند.
در هر صورت توضیح مشخصی در مورد محدود کردن ساعت رأی داده نشد. قبل از اینکه صندوقها گذاشته بشود برای اینکه رأی واریز بشود، قاعدتاً باید با حضور [نمایندهی]نامزد میآمدند نشان میدادند؛ معمولا [صندوق را]برعکس میکنند که نماینده نامزد [ببیند]در آن چیزی نیست. در واقع پلمپ کردن بدون حضور نمایندهها- ناظرین- صورت گرفت و بحثهایی که وجود داشت، [مثل]اعلام جشن پیروزی قبل از اعلام نظر شورای نگهبان، امساک در اطلاع رسانی، مثلا آقای دکتر رضایی از چند روز قبل نامه دادند که ریز رأی من را بر اساس صندوقهایی که بوده بدهید. دیروز از صبح یک نفر [از طرف ما]در وزارت کشور بود ونهایتاً تا امروز هم ندادند؛ دیروز هم میگفتند تا پنج بعداز ظهر اگر ندهید- درواقع اگر شکایت ارائه نشود- دیگر حق پیگیری ندارید. در هر صورت حتی بین اطلاعاتی که وزارت کشوردارد و شورای نگهبان دارد، تفاوتهایی وجود دارد که اینها قابل رسیدگی است. به نظر من تخلفات بعد از انتخابات – حالا تخلف اسمش را نگذاریم- عواملی که باعث شد این فضا یک مقدار تشدید بشود، اینها است. شاید مثلا همایش میدان ولی عصر، در حالی که همه در بهت و حیرت هستند و احساس میکنند که راجع به نتایج [ انتخابات]ذهنیتشان [توجیه]نیست؛ بعد حرفهایی که در آنجا زده شد، تعابیری که به کسان دیگر تحت عنوان خار و خاشاک و اینها [نسبت داده]شد و در مجموع احساس میشد که [اوضاع]یک نوع یک طرفه هست. مثلا دیروز تظاهراتی که... .
رهبر انقلاب: به ساعت هم یک نگاهی بکنید.
آقای دانشجعفری: بله، این آخرش است. تظاهراتی که انجام شد، در واقع عنوان شد که غیر قانونی است؛ ولی مثلا حضور گروه مقابل را – که آقای سعید حدادیان رهبری میکرد - صدا و سیما مرتب تبلیغ میکرد. در مجموع، اینها موجب یک فضایی شده که مردم احساس بکنند که یک تفاوتی بین ذهنیت آنها وجود دارد. فکر میکنم اگر بخواهیم این موضوع را هم حل بکنیم، از همین دریچهی ورود به ذهنیت مردم باید وارد بشویم. حالا من طرحی دارم برای آن بحث، اگر خواستید تشکر میکنم.
رهبر انقلاب: خیلی خوب، ممنون. [از ستاد]آقای احمدی نژاد؛ یکیتان بگویید آقایان. [بلندگو را]بیاورید.
[سخنان نمایندهی ستاد آقای احمدینژاد]
آقای مجتبی ثمره هاشمی: بسم الله الرحمن الرحیم.
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه.
خدای را سپاسگزارم که این توفیق را عنایت فرمود، امروز خدمت حضرتعالی شرفیاب بشویم. تبریک عرض میکنم به مناسبت این پیروزی بزرگ و حضور و مشارکت فعال و کم سابقهی ملت ایران در این انتخابات. در واقع این حضور لبیکی بود به حضرتعالی که دعوت فرمودید از همه مشارکت جدی داشته باشند و حضور پیدا کنند. عظمت این واقعه یک عظمتی نیست که بشود آن را پوشاند؛ یک عظمت درخشنده است، ممتاز است. همهی دنیا متأثر شدند؛ یعنی مورد توجه قرار دادند این عظمت ملت ایران را؛ و ما از نحوهی موضع گیری دوستان و دشمنان انقلاب متوجه میشویم که چه واقعهی عظیمی در کشور اتفاق افتاده. حقیقتا موجب اقتدار و عزت ملی ملت ایران بود و در واقع نشانی از حیات بالندهی یک ملت بزرگ. این را صمیمانه خدمت حضرتعالی و همهی ملت ایران تبریک عرض میکنم.
مهم این است که این دستاورد، صیانت بشود. این دستاورد، در واقع هم توجه عمیق به جمهوریت نظام در بطن آن هست و هم به اسلامیت نظام. جمهوریت از حیث حضور و مشارکت کم سابقه و اسلامیت از این جهت که در واقع مردم لبیک گفتند به پیام حضرتعالی و مشارکت وسیع داشتند. آقایانی که اشاره میکنند به جمهوریت، سوال از آن طرفه هست؛ خب شما به رأی ملت احترام بگذارید؛ چرا به رأی ملت احترام نمیگذارید؟ بالاخره مردم آمدند مشارکت کردند؛ حدود ۸۴ درصد مشارکت کردند. این رقم کمی نیست؛ قابل قیاس با دورههای قبل است. در بعضی از استانها که اصلا پیش بینی نمیشد این مشارکت وجود داشته باشد، مشارکتهای بسیار بالا انجام شده و همه چیز مشخص و معلوم است، همه چیز روشن است، قابل بررسی است. اگر بالاخره آن چیزی اتفاق افتاده که مورد میل آقایان نبوده، مورد نظر آقایان نبوده، نباید اصلش را زیر سوال ببرند. خب اگر دلایلی دارند، دلایل را مطرح بکنند؛ قانون هست، از طریق قانون کار پیگیری بشود. اما اینکه یک شکوه و یک عظمت کم نظیر را این طور ما زیر سوال ببریم، به نظرم جفای به ملت است، جفای به آراء ملت است، جفای به نظام اسلامی است و نباید این جفاها صورت بپذیرد. آقایان باز برگشتند بعضی نکات را که در دورهی انتخابات مطرح شده بود مطرح کردند که به نظر من جای آن نبود اینجا مطرح بشود؛ مثل بحث اینکه – نمیدانم – دیوان محاسبات گفته دو هزار تخلف وجود دارد. من عذرخواهی میکنم؛ بالاخره سه نفر در مقابل یک نفر [هستند]، در مقابل سه نفر دارم پاسخ میدهم، وقت پنج دقیقه شاید خیلی کم باشد.
رهبر انقلاب: نه، همان پنج دقیقه است دیگر، دبّه در نیاورید!
آقای ثمرههاشمی: چشم. هر جور حضرتعالی بفرمایید، همان را عمل میکنیم. بله، اینکه باز اشاره کردند به اینکه در آن دوره یک پرداختهای انجام شده، بالاخره قانون خدمات کشوری دو سال قبل تصویب شد؛ خب بودجهی آن در مجلس پیش بینی نشده بود، در این دوره پیش بینی شده بود، اقدام کردند. یا آقایانی که میگویند که تأمین اجتماعی حقوقها را افزایش داد، [آیا]اصلا امکان پذیر هست که حقوقها یک مرتبه افزایش پیدا بکند؟ الا اینکه از قبل تمهیداتی انجام شده باشد، کارهای زیادی شده باشد، ماهها کار میبرد تا منابعش تامین بشود. چطور آقایان که خودشان در جریان کار هستند، این ایرادها را میگیرند؟ به نظرم منصفانه نیست.
بحث قانون گرایی را مطرح میکنند. خب بالاخره دراین دوره ما فهمیدیم قانون گرا کیست؛ همهی ملت ایران متوجه شدند که قانون گرا کیست. آیا این درست بود که قبل از اینکه نتیجه آراء مشخص بشود، جناب آقای موسوی بروند مصاحبه بکنند، خبرنگاران را جمع بکنند و اعلام پیروزی بکنند؟ این مشخص است. آقایانی که درشورای نگهبان هستند میتوانند بگویند که چه اتفاقاتی وقت شمردن آراء افتاد و چطور آقایان القا میکردند که زودتر پیروزی را اعلام بکنیم؛ خب این درست نیست و به نظرم نباید این اتفاق بزرگ و این شکوه بزرگ را و این شیرینی حضور را تلخ کرد با عصبانیت و ناراحتی. همان طور که حضرتعالی فرمودید قانون هست، از طریق قانون کار را میشود پیگیری کرد. چون فرمودید ما باید مقید به وقت باشیم، عذرخواهی میکنم. والسلام علیکم و رحمة الله.
رهبر انقلاب: خیلی متشکر. علیکم السلام. خب آقایان بیاناتشان را فرمودند. من یک جمعبندی کوتاه بکنم. بعد نوبت برسد به نمایندگان مسئولان، یعنی وزارت کشور وشورای محترم نگهبان. به نظر میرسد حتما بایستی به این شبهههایی که وجود دارد رسیدگی بشود؛ جمع بندی شدهتر از همه، همان چیزی بود که در اظهارات آقای الویری بود؛ یعنی آنچه که دوستان گفتند، تقریبا یک بیان دیگری بود از همان شکل جمع بندی شدهای که آقای الویری بیان کردند و خب اینها همه واقعا شبهه است و در ذهن کسانی وجود دارد و باید هم این شبهات را برطرف کرد. یعنی اگر چنانچه نگاه به مسائل دیگر هم نبود، بالاخره یک جمعی از دوستان و اهالی انقلاب نسبت به یک قضیهای اگر ابهام دارند، درستش این است که ما ترتیبی بدهیم، کاری بکنیم که این ابهام برطرف بشود [اما]راه دارد؛ راه قانونی دارد. البته شورای نگهبان معتقد است که برخی از این اشکالات، حلش متوجه به شورای نگهبان نیست؛ یعنی شورای نگهبان بعضی از این موارد را خودش متکفل است که پاسخگویی کند و رفع شبهه کند، بعضی چیزها را هم معتقدند که مربوط به شورای نگهبان نیست و مربوط به دستگاههای دیگر است که خب میشود مراجعه کرد. به هر حال از راههای قانونی بایستی دنبال بشود.
من فقط یک جملهای که خارج از مسائل بررسی قانونی و اینها است، در بیان آقای دانشجعفری بود بگویم که مطلقاً آن جور که شما تلقی کردید، نیست. من در کردستان حرفهای همیشگی خودم را زدم؛ آن چیزی که من دربارهی عزت اسلامی بیان کردم، اینها حرفهای امروز من که نیست؛ اینها حرفهای بیست و چند سال من است. شما مراجعه کنید به سابقهی سخنرانیهای من، اظهارات من، در مراحل مختلف؛ خب، در این بیست سال سه تا رئیس جمهور در این کشور بودند. شما مراجعه کنید، زمان آقای هاشمی، حرفهای من همینها است؛ حرفهایم فرق نکرده. [آنجا]حرفهای خودم را زدم؛ باز هم من همان حرفها را میزنم! یعنی تا وقتی که توان گفتن دارم، من همین حرفها را خواهم زد؛ همان مبانی، همان اصول، همان ارزشها؛ آن چیزهایی را که با آن حیات من شکل گرفته تکرار خواهم کرد. ممکن است منطبق بشود با بعضی، با بعضی منطبق نشود؛ یا بعضی با بعضی منطبق کنند، بعضی دیگر با بعضی دیگر منطبق کنند. من یک سخنرانی یکجا کرده بودم، آقای کروبی آمد گفت که من رفتم ایلام و گفتم این حرفهایی که فلانی زد، من را داشت میگفت؛ آن منم. خب تلقی آقای کروبی این است. آن چیزی که من گفتم که باید رئیس جمهور این جوری باشد، این جوری باشد، این جوری باشد، یک نامزدی تطبیق میکند به خودش، نامزد دیگری تطبیق میکند به خودش که این هم اتفاقا پیش آمد؛ البته غیر از آقای احمدی نژاد. یکی از آن دو نامزد محترم دیگر هم، همین را گفته بود که حرفهایی که فلانی زده، آنها با من تطبیق است. بنابر این به من کسی ایراد نگیرد که چرا شما آن حرف را زدید؛ من حرفهای خودم را گفتم. این مطالب و مبانی خود من است که من با این مبانی زندگی کرده ام و امیدوارم ان شاءالله تا آخر عمرم – حالا هر چند ساعت دیگر، یا چند روز دیگر، یا چند سال دیگر باشد- با همین مبانی زندگی بکنم.
خب، حالانوبت به آقایان رسید؛ آقایان وزارت کشور و شورای نگهبان؛ اول آقایان وزارت کشور اگر مطلبی دارند، [در]پنج دقیقه بفرمایید.
[سخنان نمایندهی وزارت کشور]
آقای کامران دانشجو: بسم الله الرحمن الرحیم. من هم از حضرتعالی تشکر میکنم، خدا را سپاسگزارم که خدمت شما هستم. اگر جنابعالی اجازه بفرمایید، بنده هیچ تحلیل نمیکنم، حرف دلم را هم اگر اجازه بفرمایید نمیزنم؛ اتهامات را میگذاریم برای اینکه واگذار بشود به خدا در روز آخرت و فقط گزارشی را خدمت شما سریع میخوانم: از ابتدای تیرماه ۸۷ تمهید مقدمات انتخابات دهمین دورهی ریاست جمهوری با ارزیابی انتخابات دورههای گذشته و جمع بندی نقاط قوت و کاستیها، شروع و برنامههایی در جهت رفع کاستیها - که عمدتاً در زمینهی آموزش مجریان بود- تدوین گردید. لوازم مورد نیاز انتخابات از قبیل: تعرفهها، مهرها و تعداد صندوقهای اخذ رأی با نظرخواهی از استانها برآورد و برای تهیهی آنها سفارش داده شد. در این دوره از انتخابات برای تعداد ۵۷ میلیون تعرفه بنا به درخواست و برآورد استانهای کشور با چاپخانهی بانک ملی عقد قرارداد شد و سپس با درخواست مجدد برخی استانها این تعداد به ۵۸۸۷۵۰۰۰ تعرفه افزایش یافت. تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال، وزارت اطلاعات و شورای نگهبان طی جلسات متعدد تعیین و رقم ۴۶۲۰۰۰۰۰ نفر به ستاد انتخابات اعلام گردید.
در ۲۶ اسفند ۸۷ با حکم وزیر محترم کشور، ستاد انتخابات کشور به صورت رسمی آغاز به کار نموده و کمیتههای شش گانهی ذیربط تشکیل شد. هیئتهای اجرایی در ۳۶۶ شهرستان و ۵۵۸ بخش از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۸۸ شروع به کار نمودند و با تصویب هیئتهای اجرایی شهرستانها، نهایتا تعداد ۴۵ هزار و ۷۱۳ صندوق اخذ رای در سراسر کشور مصوب شد که از این تعداد۳۱ هزار و ۴۵۵صندوق ثابت ثابت و ۱۴ هزار و ۲۵۸ صندوق سیار بودند. با توافق شورای محترم نگهبان برای هر شعبهی اخذ رأی دو عدد مهر آماده گردید.
اخذ رأی در روز انتخابات رأس ساعت ۸ صبح در کلیهی شعب شروع و با توجه به استقبال بیسابقهی مردم تعدادی از شهرستانها تقاضای تعرفهی جدید نمودند که تعداد دویست هزار تعرفهی جدید تحویل استان آذربایجان شرقی، همچنین تعداد صد هزار تعرفه به استان اصفهان و یک میلیون و صد هزار تعرفه به استان تهران و پنجاه هزار تعرفه به استان قم تحویل شد. در ساعت ۱۸ با توجه به اتمام مهلت قانونی اخذ رأی و حضور پرشور مردم در شعبهها، مهلت اخذ رأی به صورت ساعت به ساعت با مجوز وزیر محترم کشور تا ساعت ۲۲ تمدید گردید و پس از آن نیز تمامی افرادی که در صف بودند، به داخل شعب هدایت شده و تا پاسی از نیمه شب اخذ رأی در تعداد زیادی از شعب ادامه یافت. اخذ رأی در خارج از کشور نیز در ۱۳۰ نمایندگی و در ۳۰۴ شعبهی اخذ رأی انجام گردید و با توجه به استقبال گستردهی هموطنان خارج از کشور و با موافقت وزیر محترم کشور در ۵۵ نمایندگی مدت اخذ رأی دوساعت تمدید شد. از ابتدای روز رأی گیری، نمایندهی محترم شورای نگهبان در دفتر مرکزی ستاد انتخابات حضور یافت و امور انتخابات با ایشان هماهنگ شده و وی نیز با شورای نگهبان هماهنگی مینمود. اعلام نتایج انتخابات بر اساس فرمهای ۲۲، یعنی فرمهای تکمیل شده در هر یک از شعب که به صورت برخط و رایانهای از شعب اخذ رأی اصل میشد با توافق قبلی و به صورت تدریجی از ساعت ۱۲:۱۵ دقیقهی نیمه شب آغاز گردید و ساعت به ساعت تا ۱۰ صبح ادامه یافت. عمدتا این آمار مربوط به صندوقهای روستایی وشهرهای کوچک بود. از این ساعت به بعد با عنایت به اینکه سرعت اینترنت کاسته شده بود و همچنین آمارشهرهای پرجمعیت شروع میشد اطلاع رسانی به مدت بیش از دو ونیم ساعت متوقف گردید و درساعت ۱۲، چون فرمهای ۲۸، یعنی فرمهایی که بر اساس تمامی شعب اخذ رأی یک شهرستان تکمیل میشود و مشخص کنندهی رأی نامزدها در هر شهرستان میباشد واصل گردید از این ساعت اطلاع رسانی بر اساس فرمهای ۲۸، آغاز و تا ساعت ۱۳ و ۱۴ نیز ادامه یافت و نهایتا در ساعت ۱۶ نتیجهی نهایی انتخابات توسط وزیر محترم کشور اعلام گردید.
روز یکشنبه جلسهای با جناب آقای دکتر کدخدایی در شورای نگهبان برگزار و آمار نتایج انتخابات با ایشان مرور گردید و در یک بررسی اجمالی و اولیه مشخص شد که تفاوت قابل ملاحظهای بین آمار شورای نگهبان و ستاد انتخابات وجود ندارد که باعث دلگرمی بیشتر مسئولین ستاد انتخابات کشور گردیده و قرار شد که نتایج به صورت استانی و شهرستانی اعلام گردد. سپس جلسهای با جناب آقای مهندس ضرغامی... .
رهبر انقلاب: ساعت را هم نگاه کنید.
آقای دانشجو: برگزار و آمار مذکور از طریق صدا وسیما اعلام شد. با توجه به تبلیغات سوء و مغرضانه پیرامون سلامت انتخابات تصمیم گرفته شد که از روز دوشنبه مسئولین ستاد انتخابات و استان تهران در برنامههای تلویزیونی به این شبهات پاسخ گویند. درپایان به استضار میرساند که هیچ گونه اعتراض مستندی در روز برگزاری انتخابات و پس از آن تا تاریخ به ستاد انتخابات کشور واصل نشده است. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
رهبر انقلاب: و علیکم السلام و رحمة الله خب [ نمایندهی]شورای محترم نگهبان.
[سخنان نمایندهی شورای نگهبان]
آقای عباسعلی کدخدایی: بسم الله الرحمن الرحیم. تشکرمیکنم از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید که گزارش مختصری را خدمت حضرتعالی و بقیهی حضار عرض کنم. من مختصرا عرض بکنم وظایف شورای نگهبان بر اساس قانون - به هر حال آنچه که مقرر شده است – طبق قانون انجام شده است و دوستان ما در استانها و شهرستانهای مختلف وظایف نظارتیشان را به خوبی انجام دادند. ما حضور ناظرین را داشتیم سر صندوقها که بین سه نفر تا پنج نفر در واقع ناظر بودند و بر تمام مراحل نظارت میکردند. از قبل از آن هم هیئتهای نظارت ما حضور داشتند و در استانها و شهرستانها در جهت استقرار صندوقها، چاپ و توزیع تعرفهها و... .
علاوه بر اینها ما امسال دو اقدام دیگر هم یا شاید اقداماتی دیگر را در این جهت انجام دادیم که من خدمتتان عرض میکنم. اولین اقدام این بود که این تعرفههایی که در دورههای قبل بود و فقط یک محل مهر داشت، تحت عنوان مهر انتخابات، مهر نظارت را هم ما پیش بینی کردیم که اطمینان بیشتری در این جهت ایجاد بشود. بازرسین ویژهای را از تهران برای برخی از حوزهها، برای برخی از شهرستانها و استانها اعزام کردیم که در روز اخذ آراء حضور داشته باشند. همچنین دعوت کردیم از نمایندگان داوطلبین محترم که در شورای نگهبان هم حضور داشته باشند. اگر چه شورای نگهبان وظیفهی نظارتی دارد و در واقع نظارتی بر شورای نگهبان مقرر نشده است و ما تکلیف قانونی هم در این جهت نداریم، اما جهت اعتماد سازی و اطمینان بیشتر بزرگواران داوطلب، درخواست کردیم نمایندگانشان حضور داشته باشند؛ و حضور داشتند. گزارشهایی را به ما میدادند در روز اخذ آراء، آنها را ما بررسی میکردیم؛ البته نتیجهاش را بعدا در پایان رسیدگیها منتشر خواهیم کرد. بعد هم که شمارش آراء شروع شد، سایتی را در اختیارشان قرار دادیم که ناظر باشند بر تجمیع آراء.
تذکرات لازم هم داده شد به دوستانمان در وزارت کشور که همکاری خوبی هم داشتند. مثلا در خصوص همین کمبود تعرفهها که جناب آقای دکتر دانشجو اشاره کردند، ما هم در برخی از این استانها متوجه شدیم [در]همان ساعات اولیه و پیگیری کردیم، خوشبختانه اقدام شد. بعد از آن هم به هر حال در فرصت قانونیای که ما داریم، اعلام کردیم که شکایاتی اگر هست اعتراضهای اگر هست، مستدل برای ما ارسال بکنند، ما پیگیری میکنیم. فرصت سه روزهای را که داشتیم تا پایان وقت اداری دیروز، آقایان داوطلبین محترم، اعتراضهایشان را ارائه کردند. البته اعتراضها همان جوری که الان هم اشاره فرمودند: نمایندگان محترمشان بعضا کلی هست که شاید در صلاحیت شورای نگهبان نباشد که بخواهد بررسی بکند؛ اما آن مواردی را که مستند باشد، عینی باشد، ما خدمتشان عرض کردیم که آماده هستیم با حضور نمایندگان خود داوطلبین محترم بررسی بکنیم و اگر تخلفی هست با آن تخلف برخورد بکنیم. امروز هم دعوت کردیم از نمایندگان داوطلبین محترم تشریف آوردند در شورای نگهبان جلسهی خوبی داشتیم؛ مطالب – مفصلتر از این چیزی که الان خدمت حضرتعالی عرض شد- آنجا مطرح شد؛ ما هم نحوهی رسیدگی را، اختیاراتمان را مطرح کردیم و قرار شد که ماحصل جلسهی امروز، فردا در جلسهی عمومی شورای نگهبان مطرح بشود و نظر شورای نگهبان ان شاءالله اعلام بشود که چگونه این رسیدگیها را ادامه خواهد داد. متشکر هستمی از حضرتعالی.
رهبر انقلاب: ان شاءالله موفق باشید.
آقای الویری: حاج آقا اجازه میفرمایید یک پیشنهاد بکنیم؛ یا همین الان یا بعد از فرمایش جنابعالی، برای برون رفت از این وضعیت در حد نیم دقیقه هر کدام از آقایان پیشنهادی بدهند برای برون رفت از این وضعیت، بعد جنابعالی جمعبندی بفرمایید.
رهبر انقلاب: این را بگذارید برای وقت اضافی؛ بگذارید حالا بحثمان را بکنیم. انشاءالله اگر وقت اضافی ماند به آن هم میرسیم.