
به گزارش ، محمد رضا نعمت زاده در مراسم امضای تفاهم همکاری
برای تولید خودروی هیبریدی و الکتریکی اظهار کرد: با شکل گیری ارتباط صنعت و
دانشگاه دو نیروی علمی و صنعتی در کنار هم قرار می گیرند و باعث تقویت هر
دو بخش خواهد شد.
نعمت زاده گفت: ما معتقدیم تا ارتباط فکری و فیزیکی و کاری بین صنعت
و دانشگاه نباشد بقیه اش بخشنامه و .. است و از آن چیزی در نمی آید و 95
درصد کاراین است که با هم کار کنند.
وی اضافه کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه یک ضرورت است و اگر نباشد عقب می افتیم و بیش از دانشگاه این صنعت است که بهره مند می شود.
نعمت زاده افزود: یکی از مشکلات ما این است که دانشجویان جنبه های کار
آفرینی و اجرایی را کمتر می بینند در در حالی که دانشگاه می تواند در تمام
شوون و امور صنعت اعم از اجتماعی و صادرات و پژوهش، بازار یابی و محیط
زیست و ... وارد شود. با کمک دانشگاه خط تولید انبوه این دو نوع خودرو را افتتاح خواهیم کرد.
نعمت زاده بسته حمایتی و تشویقی و زیر ساخت ها را لازمه به تولید
انبوه رسیدن این خودرو ها برشمرد و گفت: این بسته را در کمیسیون زیر بنایی
و دولت مطرح کرده ایم و توجیه فنی و اقتصادی ارائه دادیم و امکانات زیر
بنایی باید به وجود بیاید و نیز قواعد و ضوابط و استانداردش باید باشد.
وی همچنین بهبود و ارتقای کیفیت را از برنامه های خودرو سازان عنوان کرد و
افزود: نرم هایی را هدفگذاری کرده ایم و واحدها ملزم شده اند طی سه سال در
ارتقای کیفیت و قطعات تلاش کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خودرو سازان و قطعه سازان در این چند
سال خیلی در جهت گرفتن تکنولوژی میل همکاری نداشتند و ما نوسازی را در
شاخه قطعه سازی شروع کرده ایم و امیدواریم بعد از این شرکت های خارجی رغبت
بیشتری را برای همکاری با قطعه سازان داشته باشند.
به گفته وی روزی 4 هزار خودرو تولید می شود و بنابراین باید تعداد تعمیرگاه های مجاز و با صلاحیت هم افزایش یابد.
نعمت زاده با اشاره به تولید 1.2 میلیون خودرو طی سال گذشته اضافه کرد: سال
گذشته 270 هزار خودرو فرسوده جایگزین شد ولی هنوز جایگزینی خودروهای فرسوده
را در برنامه ندیده ایم.
در ادامه مراسم محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تاکید
برارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت گفت: برنامه هایی مد نظر است که دوره های
پسا دکترا و فرصتهای مطالعاتی در صنعت داخل کشور خوب پیش رفته است و حد اقل
100 نفر برای امسال مد نظر هست.
فرهادی تصریح کرد: نسل سوم و کار آفرین دانشگاهی تربیت نمی شود مگر اینکه با صنعت مرتبط باشند.
وی افزود: در آینده باید دانشگاهی را برای یک صنعت تخصیص دهیم که هر
دانشگاهی با یکی دو صنعت مرتبط باشند و همه ابعادش و مساله مدیریتی و
اجتماعی و فرهنگی و مالی و بازاریابی را دنبال کنند و از طرف دیگر برنامه
های آموزشی باید به سمت و سوی آموزشی بروند.
در این مراسم همچنین محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: با ساخت
خودروهای برقی صرفه جویی و بحث های محیط زیستی پیش می آید و از طراحی تا
ساخت در داخل کشور صورت می گیرد و با اینکار بومی سازی دانش فنی اتفاق می
افتد.
سید احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر نیز اضافه کرد: با این تفاهم نامه مدل
خوبی در ارتباط صنعت و دانشگاه شکل می گیرد و با اینکه پروژه سنگین است اما
کار ملی و با مشارکت همه دانشگاهها شدنی است.
در این نشست همچنین هاشم یکه زارع گفت: با تاکید مقام معظم رهبری در
ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تصمیم گرفتیم که حرکت بزرگی را شکل دهیم و با
استفاده از مشاوران خارجی تولید خودروهای هیبرید و الکتیریکی را انجام دهیم
و با دانشگاههای دیگر هم این حرکت را ادامه می دهیم.