ساعت 15:15: محمد دهقان نقندر در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:ما برای احساسات جریحه دار شده کشور این کار نظارتی را انجام دادیم و بنای صحبت در جلسه استیضاح نداشتم، اسنادی به دست ما رسید تا به عنوان نماینده از منظر ملی به این موضوع ورود کنم و این اسناد را مطالعه کردم.
نماینده مردم شاندیز و طرقبه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان با ما جلساتی گذاشتند که این جلسات در حدود 13 ساعت به طول انجامید، بیان کرد:آقایان سعیدی،فرهنگی و قاضی پور نیز در برخی جلسات حضور داشتند و درنهایت به این نتیجه رسیدم که درجلسه استیضاح برای اصلاح امور برخی از موضوعات را مطرح کنم.
عضوکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:اگر آقای آخوندی رأی بیاورد،من به هیچ عنوان ناراحت نمی شوم، بلکه به دنبال این هستم که بگویم در وزارتخانه چه اقداماتی انجام شده است و من بدون سند این موضوعات را مطرح نمی کنم.
وی با بیان اینکه سندی در دست من است که بین آقای "محمدمهدی احمد آخوندی" با شرکت راه آهن قراردادی را منعقد کرده است، افزود: در این قرارداد مقرر شده تا ایشان پزشک قطارها را تامین کند و در قبال آن 5 میلیارد و 800 میلیون تومان دریافت کند.در ادامه این ماجرا پزشکان اعتراض کردند و ایراداتی را به رئیس راه آهن وارد کردند که چرا این کار را به این شخص داده اید، زیرا کار را بلد نیست.
دهقانی متذکر شد:عدم نظارت شرکت رجا بر حُسن انجام کار،پیمانکار پزشک به علت ارتباط نسبی وزیر راه با پیمانکار پزشک به طوری که این قرارداد 58 میلیاردریالی بدون انجام مناقصه و ترک تشریفات به اطرافیان نزدیک وزیر راه و شهرسازی واگذار شده که هیچ سابقه ای درکار اعزام پزشک قطار نداشته است.
این نماینده مردم درمجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد:در این سه ماهه ای که شروع به کار کرده است، بیش از 200 مسیر بدون حضور پزشک قطارها اعزام شده و متاسفانه اخیراً در قطار اهواز به تهران که پزشک حضور نداشته، یک نفر از هموطنان عزیزمان فوت کردند.
دهقانی تصریح کرد: موضوع دیگری که سند آن هم در دست من موجود است، مربوط به فردی است که در راه آهن فعال بوده ، البته مدتی ترک کار می کند و می رود، این فرد قراردادی را با راه آهن به قیمت 5 میلیارد و 707 میلیون تومان منعقد می کند و ایشان به دلیل منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده اش از بازرسی به دادگاه ارجاع داده می شود.
وی گفت: 8 مورد دیگر نیز از قراردادهای این افرد موجود می باشد که اگر شما در مورد آقای سعید نژاد به مباحث مطرح شده، پاسخ می دادید من دوباره آنها را مطرح نمی کردم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از اقدامات انجام شده در وزارت راه متشکریم، گفت: البته باید هم کار کرد و هم باید سالم کار کرد. همچنین باید به اطرافیان توجه داشته باشیم تا مشکلی را ایجاد نکنند.
نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای "سعید نژاد" همزمان مدیرعامل بنادر،رئیس هیات مدیره شرکت خصوصی صندوق توسعه صنایع دریایی هم هست که آقای قاضی پور نسبت به سفرهای خارجی و پول های ایشان توضیحاتی را ارائه داد.
24 نفر مدیر راه آهن دوشغله هستند
دهقانی تصریح کرد:یکی از اقداماتی که ایشان انجام داده قرارداد 50 میلیارد تومانی برای لایروبی بنادر است که پرونده ای در این زمینه مطرح و به دادگاه رفته است.
وی بیان کرد:وقتی که 24 مدیر راه آهن دوشغله هستند، این اتفاقات نیز در زیرمجموعه آنها رخ می دهد. 14 نفر از مدیران یک شرکت دیگر نیز دوشغله هستند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: مطالبی را از اطرافیان شما به من دادند که به وزارتخانه آمدند، ولی الان نیستند. 36 شرکت را شناسایی کردم که اطرافیان شما در آنها حضور دارند و البته آقای قاضی پور تعداد این شرکت ها را 121 شرکت می داند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای محمدهادی 6 شرکت تاسیس کرده که تاریخ تاسیس آنها را نیز دارم. ایشان به عنوان رئیس حراست وزارتخانه فعالیت می کنند که به دلیل اینکه بازنشسته نیروی انتظامی هستند، دوشغله محسوب می شوند که علاوه بر اینها عضو هیات مدیره سرمایه گذاری ساختمان ایران بوده است.
وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: نباید اجازه بدهید که اطرافیان شما و وزارتخانه را ببرند، اگر رأی آوردید این موضوعات را اصلاح کنید، در سال 1337 قانونی وضع کردند که مداخله کارکنان دولتی در معاملات دولتی منع شده و نقض این قانون سبب بی آبرویی می شود.
وزیر راه و شهرسازی در حادثه سمنان قاصر و مقصر است
ساعت 14:55: "محمدحسین فرهنگی" در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات حادثه قطار سمنان گفت: بنده در حادثه ریلی 5 آذر 1395 که به پرپر شدن و سوختن 48 نفر از زائران امام رضا (ع) منجر شد، وزیر راه و شهرسازی را قاصر و بعضا مقصر می دانم و خلاصه دلایل و توضیح مشروح استدلال خود برای موافقت با استیضاح را عنوان می کنم.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه از نظر اینجانب وزیرمتهم است،افزود:در شرکت راه آهن هیات مدیره ای از سوی وزیر منصوب شده که اکثریت آن ها به دلیل غیرراه آهنی بودن فاقد صلاحیت قانونی بوده و این حادثه در تحت مسئولیت آن ها رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد:برخلاف قانون،مسئول کمیسیون سوانح هیات مدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیرقانونی بودن به طورطبیعی در پیشگیری در مواردی که مشابه آن درگذشته اتفاق افتاده بی توجه بوده است.
فرهنگی ادامه داد:ضعف نظارت کمی و کیفی در قطارهای مسافربری،آماده نبودن آن ها برای حمل و نقل ریلی،تکرار خرابی های همیشگی در مسیرها، به روز نبودن تعمیر،نگهداری که یکی از علل اصلی حادثه بوده و ضعف مستمر است به حوزه مدیریت وزیر متوجه است.
این نماینده مجلس افزود:همچنین ضدحریق نبودن واگن ها،مجهزنبودن قطار به امکانات ایمنی مانند امکان اطفای حریق،آموزش نداشتن پرسنل قطار در این زمینه کاملا به ضعف مدیریت برمی گردد.
فرهنگی با بیان اینکه درحوزه مدیریت وزیر سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل ونقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است،تصریح کرد: اتفاقا در این مورد درست عمل کرده اما تکرار عدیده خطاها نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است؛درحالی که وزیر پیش از این گزارش کارایی سیستم را ارائه کرده و مسئولیت کارکرد بدون خطای آن را پذیرفته است.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن ATC قطارها پیش بینی نشده است.
وی افزود:ماده 14 قانون اساسنامه شرکت راه آهن که مصوب مجلس شورای اسلامی است ؛چنین می گوید که حداقل 3 نفر از اعضای هیات مدیره باید از کادر رسمی و با سابقه راه آهن باشند در حالی که سوابق 5 نفر از اعضای این هیات مدیره به این شرح است:
نفر اول عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت که راه آهنی نبوده و در حال حاضر به سازمان متبوع خود بازگشته است.نفر دوم نیروی بازخریدی سال 87 بوده و عضو هیات مدیره شرکت پیمانکاری است که وی نیز کادر رسمی راه آهن محسوب نمی شود.
همچنین نفر سوم دارای شغل آزاد بوده و سرپرستی کارگاه را به عهده داشته است.
وی ادامه داد:نفر دیگر پرسنل بیمه بوده و پنجمین نفر نیز دارای شغل آزاد است و یکی از اعضا که در اواخر دوره تغییر کرده است و راه آهنی بوده در کمیسیون عالی سوانح مسئولیت داشته که آن نیز غیرقانونی است.
وی تصریح کرد:در اصلاح ماده 5 آئین نامه اجرایی کمیسیون ها،جلوگیری از سوانح ریلی وزارت راه و شهرسازی مصوب شده که افراد مذکور یعنی افرادی که درکمیسیون عالی سوانح مسئولیت دارند؛در زمان عضویت دراین کمیسیون نباید مسئولیتی در راه آهن داشته باشند،اینکه مسئولیت دارند اثر آن کجا ظاهر می شود در تبصره همان ماده آمده است،هرماه باید بازدید و ثبت ایرادها دردفتر مخصوص ایستگاه به طورمنظم انجام شود و دبیر کمیسیون باید از رفع نواقص در بازدید بعدی مطمئن شود،درحالی که در حدود 3 سال اخیر این اتفاق نیفتاده است و به نظر می رسد که آقایان مشغله های بسیار دیگری داشته اند.
فرهنگی افزود:همکاران و حقوقدانان محترم مواد 533 و 526 قانون مجازات اسلامی جدید که مصوب سال 1392 است برتقسیم تقصیر استوار است؛در حالی که درگذشته اینگونه نبود و تقدم علت اخیر یا سبب آخر ملاک بود.
وی ادامه داد:براساس رابطه علیت و نظر کارشناس تمام عوامل به صورت خطی تحت تعقیب قرارمی گیرند ازجمله تسهیل کننده،دستوردهنده، مسئول اجرایی درصورت تقصیر محکوم می شوند.همچنین درماده 510 این قانون عدم رعایت مقررات قانونی،انتصاب غیرقانونی به استناد ماده 145 و بی مبالاتی تحت عنوان تقصیر قرارمی گیرد؛نه تحت عنوان قصور و کوتاهی بنابراین طبق دوماده ای که قرائت شد کسی که درانتصاب افرادی که در حوزه آن ها اتفاق می افتد،مستقیما مسئولیت دارد و تحقق جرائم غیرعمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در تبصره ماده 145 قانون مجازات اسلامی آمده است؛تقصیر اعم از بی احتیاطی و بی مبالاتی،مسامحه،عدم مهارت، غفلت، عدم رعایت نظامات دولتی که یکی از مصادیق بارز آن انتصاب هایی است که در راه آهن اتفاق افتاده حسب مورد از مصادیق بی احتیاطی یا بی مبالاتی محسوب می شود و باید طبق این احکام باید فرد تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.
ساعت 11:40: "عباس آخوندی" در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.
وزیر راه و شهرسازی با قرائت آیه "وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ" گفت:در 3 ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه "هفت خوان" دامغان که جان 49 نفر از هموطنان مان را گرفت و همچنین حادثه غم انگیز و تاسفبار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن 4 هموطن و شهادت 16 تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار "مهندس طلوعی مقدم" بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه "مبارک آباد" به افتخار شهادت نائل شد.
ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی نیازمند بازاندیشی است
آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.
وی ادامه داد:در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.از طرف دیگر ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می کنم.همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه،از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند،نیز تقدیر و تشکر می کنم.
استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است
آخوندی تصریح کرد:به طور حتم استیضاح حق نمایندگان است، من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.
نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم
وی ادامه داد: قطعاً توجه به پسوند دینی در حوزه مردم سالاری دارای اهمیت است که قاعدتاً باید ساختار و محتوای آن را از بقیه دموکراسی ها جدا کنیم. آیاتی که خوانده شده ما را متوجه این معنی می سازد که ما نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم و از خداوند درخواست دارم که تا پایان به عمل به آنها موفقیت بدارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران به اجرا می گذاریم که صفت ویژه و ممتاز آن رعایت ادب است به طوری که حافظ در این رابطه می فرماید:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی، من 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم به طوری که یک بار در روز رأی اعتماد و 3 باز نیز نمایندگان مجلس علنی از پاسخ به سوالات قانع شدند و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس گذشته توانستم اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنم. از این رو من این موفقیت ها را ناشی از سیاستگذاری درست،مدیریت،سختکوشی، پرکاری، صداقت و همکاران و خودم می دانم و امیدوارم که برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه ایران است، برای شما نمایندگان این دوره نیز قانع کننده باشد.
آخوندی افزود: شاید برای شما جالب باشد که معمولاً استیضاح وقتی به جریان می افتد که پاسخ به سوالات در نوبت های پیشین قانع کننده نباشد، حال نکته قابل توجه این است که چه در دوره قبل و چه دوره جدید من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم، ولی در این عرصه شِکوه و اعتراضی نیست، از این رو هر وقت استیضاحی در یک وزارتخانه مطرح می شود معمولا توجه کارمندان و پرسنل به این مسئله معطوف می شود، از این رو در شرایط کنونی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه آن حدود 67 هزار کارمند مشغول فعالیت هستند و ما با ده ها مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم، از این رو وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، بخشی از فعالیت های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می گیرد،اما با این وجود تا آنجا که توان داشتم، تلاش کردم که موضوعاتی مانند بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرد.
300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد به هیأت دولت تقدیم شد
آخوندی با اشاره به وضعیت جوی و برف و بوران در هفته اخیر گفت: بنده با توجه به جریان استیضاح سعی کردم که از وظایف در وزارتخانه غفلت نکنم و وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. در هفتهای که گذشت 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد و برای اجرا به هیأت دولت تقدیم شد و طرح آزادراه تبریز – مرند برای مشارکت ابلاغ شد.
تقدیم مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیأت دولت
وی افزود:توسعه آزادراه شمال غرب کشور تا مرز بازرگان ابلاغ عمومی شد و فعالیت کارگاهها با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی بیشتر میشود و همچنین در هفته گذشته مصوبه مسکن اجتماعی به هیأت دولت تقدیم شد.
آخوندی با اشاره به دو سفیر اخیرش به استانهای کرمانشاه و زنجان گفت: نمایندگان استان زنجان مشاهده کردند که پروژه زنجان – قزوین در 4 قطعه فعال است و همچنین در جریان سفر به کرمانشاه از راهآهن کرمانشاه به مرز خسروی بازدید شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت فراکسیون امید و مستقلان ولایی از ادامه فعالیت آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از این دو فراکسیون که حمایت خود را از ادامه فعالیت بنده اعلام کرده اند تشکر میکنم.
آخوندی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه زیرساختهای حمل و نقل،مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل است، افزود: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل، تغییر انگاره در این بخش است برای اینکه بتوان دید و تصویری وسیع نسبت به توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم.
170 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژههای در دست اقدام نیاز است
وی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژههای موجود در دست اقدام 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،ادامه داد:این میزان اعتبار مورد نیاز درحالی مطرح میشود که نمایندگان به حق خواستار فعالیت پروژههای زیربنایی دیگر که برای پیشرفت ایران اسلامی مورد نیاز است، هستند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه 190 هزار میلیارد تومان است؛یعنی باید سالی 40 هزارمیلیارد تومان هزینه شود تا به اهداف برنامه ششم توسعه دست یافت،اما نکته مهم این است که در برابر این ارقام چه تدبیری باید اتخاذ شود که به اهداف برنامه ریزی شده در 1404 دست یابیم.
آخوندی با بیان اینکه 575 هزار میلیاردتومان ظرف مدت 8 سال باید برای توسعه زیرساختها سرمایهگذاری شود،افزود:مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دوماه گذشته فقط 80میلیارد تومان بوده است؛یعنی رقمی شبیه صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد که هزار و 300 میلیارد تومان شد.همچنین دوهزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه صادر شد.
باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود
وی ادامه داد: با این وضعیت اعتبارات چگونه باید وزارتخانه اداره شود؟ باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود، تمام اعتبار طرحهای عمرانی که در بودجه 96 پیش بینی شده 40 هزار میلیارد تومان است و کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است؛یعنی به تدریج حجم طرحهای عمرانی در بودجه حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است که این وضع نشاندهنده این است که نمیتوان با بودجه توسعه زیرساختها را انجام داد. مگر چه تصوری از درآمد نفتی وجود دارد؟ درآمد نفت چه میزان بیش از پیشبینی در بودجه 96 میشود؟
امکان سرمایهگذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جادهای، هوایی و دریایی وجود ندارد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرمایهگذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جادهای،هوایی،دریایی وجود ندارد،اظهارداشت:باید گفتمان جدید اقتصادی در ایران وارد شود؛البته این ارقام برای ناامیدی اظهارنمیشود بلکه گفته میشود تا با گفتمان جدید به اهداف دست یافت.
آخوندی افزود:برای دستیابی به تمام اهداف برنامه 5 ساله ششم توسعه و چشم انداز1404 باید با انگاره جدید اقتصادی وارد شد،البته تکیه بنده به درآمدهای نفتی و بودجه کاهش یافته و به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آوردهام و در 3 سال اخیر 13 هزارمیلیارد تومان دربخش زیرساختها سرمایه گذاری غیردولتی جذب کردم که در تاریخ وزارتخانه چنین رقمی بی سابقه است.
آخوندی با بیان اینکه 25 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده ام،گفت:این رقم را شما می توانید با رقم دوره دولت های پیشین در زمان پر پولی مقایسه کنید؛آیا فکر می کنید داستان به صورت اتفاقی رخ داده است اینکه در واقع در شرایط بی پولی 25 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی، بودجه و 13 هزار میلیارد تومان جلب سرمایه بخش خصوصی، 38 هزار میلیارد تومان هزینه شده است،پس بدیهی است این امر اتفاقی نیست.
وی ادامه داد:این موضوعات نشان از تدبیر،ایجاد عزم و توجه به اقتصاد مقاومتی دارد؛زیرا اقتصاد مقاومتی شعار نیست اقتصاد مقاومتی یک عمل است.
در3 سال مسولیتم 5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد
آخوندی با بیان اینکه در سه سالی که بنده مسئولیت داشتم با سه سال پیش از آن که در دوران پرپولی دولت بوده است مقایسه می کنم، تصریح کرد: در همین سه سال 5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد در حالی که در سه سال قبل 4700 کیلومتر بوده است.
وی ادامه داد: حدود 7 هزار کیلومتر ما روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشته ایم و این رقم در سه سال قبل 4600 کیلومتر بوده است ما فقط در این سه سال 6500 کیلومتر روکش آزادراه های اصلی را داشته ایم؛این رقم در سه سال قبل 5500 کیلومتر بوده است،این آمارها نشان می دهد اتفاقات بزرگی در این وزارتخانه در حال رخ دادن است.
آخوندی افزود:ما با 7 وسیله و 7 راه برای تأمین منابع مالی غیرازمنابع دولت به کار گرفتیم و بنده به طور یقین عرض می کنم،این روش درهیچ وزارتخانه ای و در هیچ دوره ای وجود نداشته است و برای 318 هزار میلیارد تومان در همین دو سال گذشته اقدامات صورت گرفته که ممکن است گفته شود؛این مذاکره است و همچنین در این عرصه 204 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کرده ام و بازممکن است گفته شود؛این یادداشت تفاهم است ولی این رقم قرارداد قطعی بوده است.
وی گفت:همچنین حدود 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده و شما کی سراغ دارید در همین 38 سال گذشته ظرف 3 سال برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی از منابع غیر دولتی،بدون تضمین دولت،بدون تضمین بانک مرکزی امضا شده باشد.
در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران قرارداد بستم
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:بنده همواره به عظمت ایران و به اقتدار ایران در منطقه و جهان و به اعتبار و موقعیت جمهوری اسلامی ایران ایمان و اعتقاد داشتم؛لذا زمانی که می خواستم مذاکره کنم برای 4 عدد لنج کوچک و برای چند عدد هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم و مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران،در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران بوده است و مذاکره ای انجام دادم که ملت ایران مفتخر باشد نه مذاکره ای که در واقع برای کارهای بسیار حقیر و کوچک باشد.
تغییر انگاره اقتصادی و خروج از دست کردن در جیب دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و بازار کار سختی است
وی ادامه داد:ما درحال حاضر در تمام زمینه ها امکان بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی به اقتصاد منطقه ای را به تدریج به دست می آوریم و صحنه سازندگی، صحنه هوای سیاسی نیست و صحنه سازندگی، صحنه تلاش و دقت و مذاکرات دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است و برای اینکه ما موفق شویم نیاز به یک اجماع داریم. اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه و باور کنید؛تغییر انگاره و جهت اقتصادی ،خروج از دست کردن در جیب دولت و خزانه و رفتن به سمت بخش خصوصی و بازار را اقتصادی کردن کار سختی است.
یارانه باری بود که به بودجه عمومی کشور تحمیل شد
آخوندی ادامه داد: همه برای طولانی مدت از بودجه دولت استفاده کرده ایم و تغییر در این زمینه با مقاومت همراه است،همه می دانیم که برگرداندن هزینه در کشور سخت است،یارانه باری بود که به بودجه عمومی کشور تحمیل شد و دولت و مجلس تلاش کردند تا این هزینه ها بازگردانده شود اما این کار با مشکل مواجه شد.
وی افزود:در مسکن مهر چندین هزارمیلیارد تومان به این مملکت هزینه تحمیل شد ولی من به عنوان وزیر تمام خدمات زیر بنایی و رو بنایی مسکن مهر را پیگیری می کنم و در تلاش هستم تا باری را از روی دوش دولت بردارم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث ریلی و حمل و نقل اظهارداشت: برخی از نمایندگان معتقد بودند که من به این حوزه بی توجه هستم اما باید توجه داشت که در چند روز گذشته تمامی انجمن های تخصصی حمل ونقل، مسکن و ساختمان از عملکرد وزارت راه و شهرسازی دفاع کردند که این دفاع براساس عملکرد وزارتخانه بود وگرنه بدون دلیل این دفاع را انجام نمی دادیم.
وی افزود:اتصال ریلی ایران به تمام مرزها جزء اولویت های ما بود که از جمله این اقدامات مرز اینچه برون و همچنین اتصال ریلی آستارا به سمت خط آهن آذربایجان است.
آخوندی با بیان اینکه اتصال ریلی به بنادر نیز جزء برنامه های ما بود، گفت: در جریان بازدید مقام معظم رهبری از مپنا ایشان تاکید کرده بودند که به آخوندی بگویید این بارها از روی کامیون ها به ریل منتقل شود، در ابتدا 5 درصد از بارهای بنادر به حوزه ریلی انتقال می یافت که در افزایش سه برابری این میزان به 15 درصد رسید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر خطوط ریلی ما قدیمی و تک ریلی هستند،که دراین زمینه احداث 2 هزارکیلومتر خط دوم آغاز شده است،گفت: 800 کیلومتر از این خطوط ریلی یا افتتاح شده اند یا تا پایان دولت قابل بهره برداری می شوند.
آخوندی افزود: 500 کیلومتر از این خطوط بین یزد و اصفهان است که در نیمه سال آینده افتتاح می شود،همچنین خط ریلی بین اندیمشک و بندرامام افتتاح شده است و خطوط ریلی بین اندیمشک و اهواز نیز به زودی افتتاح می شود.
وی افزود: تلاش ما این است که تمامی باری که از کارخانه های فولاد تولید می شود به سمت ریل برود و با کاهش بار در جاده ها و انتقال آن به ریل وضع جاده ها آرام شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:احداث خط 2 قزوین به زنجان درحال اجرا است و تا سال آینده افتتاح می شود، 200 کیلومتر ریل نیز در زاگرس در حال احداث است که دوستان زاگرس نشین می دانند که عبور از این مناطق چقدر سخت است.
آخوندی با بیان اینکه احداث 700 کیلومتر قطار حومه ای در حال اجرا است، گفت:از نمایندگان تشکر می کنیم که در برنامه ششم،شکل گیری قطارهای حومه ای نتایج مثبتی را به دنبال دارد.
وی افزود: یک میلیون و 200 هزار خودرو از حومه ها وارد تهران می شوند که سبب آلودگی را ایجاد می کنند، با ایجاد قطارهای حومه ای این حمل ونقل به سمت ریل می رود که نتایج خوبی مانند آسایش و کاهش آلودگی را به دنبال دارد که البته ما منتظر نماندیم و در 3 سال گذشته این اقدامات را انجام داده ایم و حمل و نقل حومه ای در سال به 7 میلیون رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 5 استان دیگر به شبکه ریلی کشور متصل می شوند،گفت:استان های کرمانشاه،همدان، رشت، ارومیه و سنندج از جمله این استان ها هستند که به خط ریلی متصل شده اند و پیشرفت خوبی داشته است، همچنین راه آهن تبریز -میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است و خط ریلی میانه تا بستان آباد نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود
آخوندی گفت:پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین 8 شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است.
وی افزود:یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت 55 قطار وجود داشت که درحال حاضربه 200 قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، 27 نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم.
وی با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی گفت:دراین مدت 700 واگن باری و 200 واگن مسافربری را وارد سیستم کرده ایم.
4900واگن با تامین مالی خارجی درکارخانه های داخلی طبق قرارداد با وزارت صنعت ساخته می شود
آخوندی با بیان اینکه دراین زمینه با "نعمت زاده "وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگ هستیم،گفت:به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی را نهایی کرده ایم که 4900 واگن با تامین مالی 100 درصد خارجی در کارخانه های داخلی ساخته می شود،همچنین با وزارت نفت به توافق رسیده ایم 7.5 میلیارد دلار بابت صرفه جویی انرژی به نهادهای موثر در کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.
وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه ساخت کامیون با 5 شرکت ایرانی به توافق رسیده ایم، گفت: 16 میلیون و 740 هزار کامیون ساخته می شود که این تعداد با استفاده از تمام ظرفیت های کامیون ساز استاندارد ساخته می شود.
وی افزود:حجم نوسازی ناوگان ریلی 28 هزار میلیارد دلار است و ما اولویت را بر روی ریل قرار داده ایم،ال سی قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان باز شده است که براساس تکنولوژی جدید می باشد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:برای اولین بار در ایران از سرمایهگذاری بخش خصوصی برای توسعه حوزه ریلی استفاده شد همان گونه که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری شد در واقع حجم اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح های قبل نیست.
آخوندی به اقدامات انجام شده در حوزه راه ها اشاره کرد و گفت: در حوزه راهها تمام کشور به 10 کریدور تقسیم شد تا نقطه خالی از توسعه باقی نماند؛ برای 10 کریدور مذکور نیز 10 توسعه آزادراهی طراحی و به کمیسیون عمران مجلس نیز عرضه شد،همان گونه که گزارشهایی درخصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و جاده به این کمیسیون ارائه شده بود.
وی با بیان اینکه حجم فعالیتها درحوزه راهها به شکل گسترده دنبال شده است،افزود: آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود که با افزایش سرعت کارها هم اکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛در واقع در نخستین سال فعالیت دولت این آزادراه بعد از 17 سال تنها 17 درصد پیشرفت داشت اما هم اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول هر 300 کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده در واقع 80 کارگاه فعال سبب پیشرفت 81 درصدی این آزادراه شده است که این اقدامات اتفاقی نبوده ،بلکه ماحصل تلاش و مدیریت و تأمین منابع بوده است.
وزیر راه و شهرسازی تکمیل و پیگیری فعالیت آزادراههای دیگری چون اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز و کمربند جنوب غربی تهران را یادآور شد و گفت: کمربند جنوب غرببی تهران نخستین آزادراهی است که بعد از گذشت 6 ماه پیشرفت چشمگیر داشته به نوعی که در بهار سال آتی افتتاح خواه شد.
آخوندی با بیان اینکه در یک دوره زمانی 16 آزادراه به طور همزمان در حال اجرا است،گفت:در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه امکانپذیر بود؛اما با اتفاقات بزرگی که در وزارتخانه راه و شهرسازی افتاده است؛ شرایط بهبود یافته است. امروزه نیز بیش از 15 هزار نفر و بیش از 5 هزار ماشین سنگین به طور مستقیم در این آزادراهها فعالیت میکنند.
وی شرایط خشکسالی مالی کشور را یادآور شد و گفت: اقدامات انجام شده در این شرایط به نتیجه مناسب رسیده به نوعی که فقط در 3 سال گذشته 8 هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و 8 هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و 10 هزار کیلومتر راههای فرعی آسفالت شده است.
هم اکنون از 60 فرودگاه در کشور تنها 9 فرودگاه فعال است
وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایهگذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایهگذاری انجام گرفته است،هم اکنون بیش از 60 فرودگاه در کشور وجود دارد ،اما تنها 9 فرودگاه فعال است؛بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاهها سرمایهگذاری انجام شود.
آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاههای کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است،هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد 3 میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛چراکه نگاه ما اکتفا به بودجههای دولتی نیست،چرا که با این منابع نمیتوان کشور را اداره کرد.
800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده است
وی با یادآوری اینکه مدتهاست درکشور سرمایهگذاری درحوزه زیرساختها صورت نگرفته است،گفت:سرمایهگذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه 16 ایستگاه راداری و 14 رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کردهاند؛از این رو توانستیم 3 رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین 800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساختهای آتشنشانی در فرودگاهها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته 12 ایستگاه مدرن سفارش داده شد.
وزارت راه نوسازی زیرساختها را هیچگاه متوقف نکرده است
وزیر راه و شهرسازی معتقد است:40 سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است،بنابراین نیاز به نوسازی زیرساختها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساختها را هیچگاه متوقف نکرده همانگونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان و بندر چابهار را دنبال کرد.
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای "حسن بیگی" نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.
آخوندی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای "حسن بیگی" نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.
وی ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.
آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.
وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.
معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران افتخار است
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت:بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.
صبح بعد از وقوع حادثه ریلی استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم
آخوندی ادامه داد:بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم،همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند،اما آقای "پورسید آقایی" گفت چون وزیر 12 حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند،بنده استعفا می دهم، اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت 14:30 بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند،استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم ،ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.
هیچ نشانی از فعالیت فرزند آخوندی در قراردادهای وزارت راه وجود نداشت
ساعت 11:59: غلامرضا تاجگردون درنشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به خانواده های داغدار قطار تبریز مشهد گفت:استیضاح یک وظیفه قانونی است که بر عهده مجلس قرار داده شده است،استیضاح تقابل نمایندگان نیست؛بلکه مطالبات اجتماعی،اقتصادی و فنی در استیضاح مطرح می شود و تقابل بین موافقان یا مخالفان استیضاح نیست.
نماینده مردم گچساران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفان استیضاح در داغ از دست دادن تعدادی از هم وطنان شریک هستند،افزود: اینکه یک وزیر درصحن علنی بارها از ملت ایران و نمایندگان پوزش خواسته و معاون بخش ریلی وی استعفا داده باید به فال نیک گرفته شود و باید این رویکرد در جامعه تکثیر شود؛چراکه بسیاری از افراد بودند که در حوادثی مقصر بودند اما هیچگاه از مردم عذرخواهی نکردند.
تاجگردون با تاکید براینکه مسائل عملکردی وزارت راه و شهرسازی باید در قلمرو زمینی،هوایی،ریلی و دریایی ارزیابی شود،ادامه داد:در بخش عملکردی باید نقاط قوت و ضعف با یکدیگر دیده شود و بنده به عنوان یک نماینده با در نظرگرفتن نقاط قوت و ضعف درمجموع نمی توانم به عملکرد وزیر راه و شهرسازی نمره منفی دهم.
وی یادآور شد:زمانی که بنده به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق و بودجه 96 نمی توانم یک میلیارد دلار به بخش ریلی اختصاص دهم؛خودم را در این بخش مقصر می دانم و باید دید که چگونه می توان با همکاری با دولت در بهتر کردن امور نقش داشت.
تاجگردون با بیان اینکه بنده یکی از محورهای استیضاح مبنی بر اینکه فرزند وزیر راه و شهرسازی با فرزند مدیرکل های این وزارتخانه در کدام قرارداد نقش داشته است،را بررسی کردم،افزود: اگر در قلمرو وزارت راه و شهرسازی امکان فساد مالی یا فساد عمدی وجود داشت؛قطعا امروز تاجگردون به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را نمی فروخت و در موافقت با وی صحبت نمی کرد.
تاجگردون با اشاره به فعالیت های آخوندی در دوران انقلاب اسلامی افزود: مطالبی مطرح شده مبنی بر اینکه وزیر راه و شهرسازی فعالیت سیاسی دارد کدامیک از معاونان وزارتخانه در بخش راه آهن،پشتیبانی و سایر معاونت ها سیاسی بوده و یا وابسته به جناح سیاسی هستند؟ کارکرد هرکدام از معاونان آخوندی مشخص است و در فعالیت های آنها دخالت در جریان های سیاسی یا حزبی دیده نمی شود و اگر برخورد سیاسی دیده شد می توان با آن برخورد کرد.
وی با بیان اینکه بحث سوانح، بحث تلخی در کشور است حتی اگر یک نفر در حوادث ریلی، جاده ای و هوایی جان خود را از دست دهند ادامه داد: باید از هریک از حوادث رخ داده در بخش حمل ونقل عبرت گرفته شود.یکی از غم انگیزترین موضوعات تلفات 20 هزار نفری سالیانه در جاده های کشور است چه کسی مقصر این اتفاقات است آیا وزیر مقصر است.
تاجگردون تصریح کرد:زمانی که اتفاقی رخ می دهد،باید سهم تقصیر مشخص شود و برای هرکدام متناسب با تقصیر،جرم در نظر گرفته شود.
وی با بیان این سوال که آیا در تقسیم بندی سهم تقصیر سهم وزیرراه و شهرسازی استیضاح است افزود:اگر چنین باشد همه ما وزیر راه و شهرسازی را استیضاح می کنیم؛ما به عنوان نمایندگان باید آنچه که به مصلحت نظام و جامعه است در نظر بگیریم.
تاجگردون ادامه داد:اگر وزیری پیدا شود یک ثانیه از عمر دولت مانده باشد و فعالیت این وزیر به زیان کشور باشد؛حتی یک ثانیه نباید اجازه داد این وزیر در پشت میز وزارت بنشیند.
وی با بیان اینکه نباید وزارت راه وشهرسازی از ریل فعالیت خود خارج شود، اظهار کرد:فعالیت کشور و وزارت راه دچار توقف مذموم شود.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی 160 هزار میلیارد تومان قرارداد برای جذب سرمایه گذاری بسته است،تصریح کرد: یک دهم این مبلغ را در بودجه نمی توان به این وزارتخانه اختصاص داد و وزیر با جذب این میزان سرمایه،کار بزرگی انجام داده است؛لذا از نمایندگان تقاضا دارم که به استیضاح رأی ندهند و اجازه دهند وزیر این مسیر را به سرمنزل مقصود برساند و همکاری مجلس و دولت با رأی اعتماد بیشتر شود.
نباید حادثه قطار سمنان را با فاجعه منا مقایسه کرد
ساعت 11:35: ابوالفضل حسن بیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:ما نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کردهایم به وظایفمان عمل کنیم و از منظر قانون قانونگذار بوده و ناظر بر اجرای قانون هستیم و در 5 سطح بینالمللی،ملی،منطقه ای،استانی و حوزه انتخابیه مأموریت و مسئولیت داریم.
وی افزود:آنچه در جلسه امروز میگوییم طبیعتا براساس تکلیف شرعی است چراکه بنده یک اصولگرا هستم که به آن افتخار میکنم و اصولگرایی را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهدای دفاع مقدس آموختم که انسان باید حقطلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کامل حادثه قطار در سمنان تصریح کرد:حادثه قطاری که در سمنان به وجود آمد بنده در مسیر تهران بودم وقتی به گردنه آهوان رسیدم مشاهده کردم که از پشت کوهها دود غلیظی به آسمان میرود؛ سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم و وی گفت که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با یکدیگر تصادف کردند و در این تصادف آتشسوزی ایجاد شده و اطلاع دیگری نداریم.
حسنبیگی ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شدم و از نزدیک شاهد همه اقداماتی که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در یک مقطعی قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور میکند برودت هوا به 13 درجه زیرصفر میرسد و ترمزهای قطار یخ میزند و متوقف میشود و قطاردومی که به این قطار اصابت میکند قطار سمنان به مشهد است.
وی با بیان اینکه چند مرکز کنترلکننده قطار وجود دارد،افزود:اولین کنترلکننده سی.تی.سی یعنی مرکز الکترونیکی است که میتواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند. مرکز دوم ای.تی.سی است که ترمز قطاری است که دراختیار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسیر مسدود است به راننده و لوکومتیوران این موضوع را اعلام میکند.همچنین مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی از آنها در تهران است که سراسر ایران را کنترل میکند و محور تهران به مشهد را نیز کنترل میکند.
حسنبیگی خاطرنشان کرد:مرکز دیگری که در این مسیر وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل سی.تی.سی و سی.ای.سی در یک اتاق است و به فاصله 2متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با یکدیگر مشترک هستندو همواره در اقداماتی که انجام می دهند در کنار یکدیگر قرار دارند. مرکز کنترل مرکزی که در شاهرود قرار دارد،در اتاق دیگری وجود دارد. لذا در ساعات اولیه حادثه که بنده به این مرکز رسیدم سخنان مختلفی از افراد گوناگونی شنیده می شد،که در این قضیه ماموریت و مسئولیت ما این بود که در مرحله اول به آسیب دیدگان کمک کنیم،اقدامات اولیه و ضروری را انجام دهیم و درمرحله دوم به فکر این باشیم که چه کسانی مقصر وقوع حادثه هستند. طبیعتاً هرکسی به گونه ای دیگری را مقصر اعلام می کرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه کارهای اولیه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کیلومتری به بیمارستان های دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن برای اینکه چگونگی حادثه روشن شود، در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بنده به عنوان عضوکمیسیون برای بررسی علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموریت داده و پس آن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وارد منطقه شدند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ورود به شاهرود و پیگیری دقیق جوانب حادثه متوجه شدم که در این سانحه اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است و از این رو حساسیت ها نسبت به آن بیشتر شد. پس از آنکه گفته های افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانیتورها رفتیم و مشاهده کردیم که بعضی از نقل قول ها و گفته ها با آنچه در مانیتورهای ثبت شده بود، مغایرت دارد. در این رابطه قرار بر ورود دولت به قضیه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مجدداً مانیتورها مورد بررسی قرارگرفت که به این موضوع رسیدیم که قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور کرده و در نزدیکی ایستگاه "هفت خوان" قرار می گیرد، به دلیل شیب گردنه ترمزهای پی در پی که زده شده، منجر به یخ زدن ترمزها شده است. وقتی این اتفاق می افتد، لوموکوتیوران به ایستگاه شاهرود اعلام می کند که مرکز ATC در جریان است و بعد از مدتی قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف می شود. رسیدگی و پیگیری می شود تا جایی که به قطار تبریز اعلام می کند که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقیقه دیگر عبور خواهیم کرد. در همین مقطع شیفت اپراتور باید عوض می شد؛اما به دلیل برف سنگینی که در شاهرود باریده بود،نفر بعدی که باید شیفت را تحویل می گرفت هنوز به مرکز نرسیده بود.
وی اظهار کرد: همان فردی که از شب گذشته در این محل حضور داشته به مأموریت خود ادامه داده است. بعد از این نکته متوجه میشویم که قطاری که از سمنان میآید به طور مداوم با شاهرود تماس میگیرد و هر لحظه برای اینکه مسافران خود را به مشهد برساند اجازه عبور میخواهد که در این موضوع اشکالی به وجود می آید و این فرد در یک زمان احساس میکند قطار تبریز به مشهد عبور کرده است و دستور میدهد به لوکوموتیوران قطار سمنان که میتوانید حرکت کنید اما لوکوموتیو اعلام میکند که سیستم به من اجازه حرکت نمیدهد، در این زمان نفر بعدی که نفر شیفت دوم است وارد مرکز میشود و شخص فعلی قبل از ترک شیفت به قطار اول ابلاغ میکند که میتواند حرکت کند،اما قطار سمنان اعلام میکند که چراغ من روشن است و قادر به حرکت نیستم که این شخص به او دستور میدهد چراغ خود را به صورت دستی خاموش و حرکت کند و باز هم لوکوموتیوران اعلام میکند که حرکت نمیکنم. زمانی که به او تلگرام زده میشود و به او ابلاغ میشود.
وی ادامه داد: چراغ خود را خاموش کرده و حرکت میکند؛اما به دلیل آنکه در این نقطه شیب بسیار زیادی وجود داشته و در طول مسیر قطار با سرعت 117 کیلومتر در حال حرکت بوده در نقطه ای مشاهده می کند که قطار از محل خارج نشده و ترمز میگیرد اما چون سر پیچ بوده دید مناسبی نداشته لوکومتیو قطار سمنان به آخرین واگن قطار تبریز برخورد میکند که لوکومتیو از ریل خارج شده که این نیز از الطاف الهی بود؛درغیر این صورت تعداد کشتههای این حادثه بسیار بیشتر میشد.
وی ادامه داد: پس از 2 دقیقه که نفر بعدی در شیفت خود حاضر میشود و به نفر قبلی اعلام میکند که دو قطار با یکدیگر برخورد کردند که این فرد در پشت سیستم خود از این حرف خندهاش میگیرد و آن را سهل میگیرد و میگوید کدام قطارها به یکدیگر اصابت کردهاند و زمانی که متوجه میشود قطار سمنان با قطار تبریز برخورد کرده تعجب میکند. این مورد از مواردی بود که برای ما جای سوال بود و من نیز در تماسی که با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس داشتم و همچنین در گزارش خود کمیسیون عنوان کردم که از منظر من علت این حادثه خطای انسانی یک فرد است و احتمالاً حادثه عمدی بوده که البته پس از بررسیهای گوناگون قاضی عمدی بودن حادثه را رد کرد اما نقش خطای انسانی در حادثه را تأیید کرد.
حسن بیگی تصریح کرد: زمانی که خطای انسانی است میتوانیم بگوییم همه سیستم به طور دقیق کار خود را انجام دادهاند و فردی که پشت این دستگاه نشسته مقصر بوده است. طی این روزها مسئولیت و عذاب وجدان بسیاری کشیدهام که چگونه میتوان این حادثه را بررسی کنیم همه مدارک را با افراد مختلف بررسی کردیم و با آنها گفت وگو داشتیم زمانی لوکومتیورانها به شدت نگران بودند و استنباطشان این بود که چون لوکومتیوران قطار سمنان از این حادثه جان سالم به در برده او محاکمه شده و یا خدای ناکرده گناهان را به گردن او بیندازند اما در چند جلسهای که ما داشتیم با آنها صحبت کردیم و آنها همه مسائلی که در فضای مجازی نیز مطرح میشد را اذعان کردند که همین اشکالات سیستم امروز در مترو تهران نیز وجود دارد و در سایر کشورها نیز این موضوع مشاهده میشود و شرکتهایی که از آلمان و فرانسه در این مجموعه فعالیت میکنند؛نیز با طرح این مسائل شرکت های داخلی را زیر سوال میبرند؛درحالی که قرارداد سیستم ای.تی.سی در سال 83 منعقد و در سالهای 85 و 86 اجرایی شده است و خرید دستگاههای ای.تی.سی و سی.تی.سی در سالهای گذشته عملیاتی شده است.
وی افزود: در این مورد به موضوعی رسیدیم که مسیرمان را کمی سادهتر کرد و آن این بود که وقتی مقام معظم رهبری سخن از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی مطرح فرموده و دستوری که به مجلس میدهند،برای اینکه مجلس ریلگذاری کند و دولت کار اجرایی را انجام دهد مسئولیت سنگینتری را بر دوش خود احساس میکنیم.
نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیقاتی دیگری از این حادثه نشان میدهد که در مقطعی بیان شد که سی.تی.سی مقصر است و من به خبرنگاری گفتم که دستگاهها هیچ اشکالی ندارند و گزارشهایی که تاکنون ارائه شده صحیح نیست. دستگاه کار خود را انجام داده و یک فرد در این جا اشکال به وجود آورده و اشتباه کرده است و چرا موضوع را آنقدر گسترده میکنید ، بعد از آن متوجه شدم که گروهی همواره با نمایندگان مذاکره میکنند که همه مسئولین استان حرف آنها را بپذیرند و آن جمله این بود که دستگاه های ای.سی.تی و سی.تی.سی کارایی لازم را ندارد و ما باید دستگاه جدیدی از روسیه یا آمریکا وارد کنیم.آنها گفتند ما همه مسئولیت خرید این دستگاه را بر عهده می گیریم چرا که در آمریکا پولی بلوکه داریم و میتوانیم خودمان با آنها رابطه برقرار کرده و این دستگاه ها را خریداری کنیم.
وی ادامه داد: همان جا بود که من نامهای به رئیس جمهور نوشته و این موضوع را با وی مطرح کردم و از این تریبون خطاب به نمایندگان محترم آذربایجان و به ویژه مردم تبریز میگویم این نامه در آذرماه نوشته شده و در آن به رئیس جمهور اعلام کردم که مافیایی در پشت این قضیه وجود دارد که شما نباید تسلیم آن مافیا شوید،مافیایی که هرچه در داخل ایران است را کم ارزش و بی کیفیت عنوان میکنند و به دنبال واردات به کشور است.رئیس جمهور نیز ابلاغ کردند که این موضوع رسیدگی شود که رونوشت این نامه نیز تقدیم دفتر مقام معظم رهبری شد.
عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد:از این تریبون اعلام میکنم بنده 8 سال در جبهه حضور داشتم و درکنار برادران شهید باکری جنگیدهام.همچنین در کنار این قطار حضور داشتم و زمانی که هموطنان ما در آتش این حادثه میسوختند همان گونه میسوختم که برای بچههای شما در خرمشهر و در عملیات فتحالمبین و بیتالمقدس میسوختم اما چه دلیلی دارد که موضوع قطار را با موضوع دیگری همچون حادثه منا مقایسه کنیم و در اذهان مردم اینگونه تشویش ایجاد کنیم که تفاوتی میان این دو حادثه وجود ندارد؛در حالی که بینی و بینالله در حادثه قطار تک تک مسئولان کشور به گونهای تلاش میکردند که آسیبها را کمتر کنند.
وی تاکید کرد:شهادت میدهم آنچه را میگویم برای اینکه بدانید فرزندان شما با آنهایی که در خرمشهر شهید شدند؛یکی هستند و به همین نیت همه موضوعات را دنبال کردند،زیرا اقتدار نظام جمهوری اسلامی و احترام مجلس و دولت همه وابسته به این است که ما حقایق را بگوییم.
نماینده مردم دامغان درمجلس تأکید کرد:در این موضوع من آنچه را که مشاهده کردم با تعداد زیادی از متخصصان و کارشناسان راه آهن جلساتی برگزار کرده و مجددا مانیتورها را بازبینی کرده و آنها نیز گفتهاند که این حادثه، حادثهای نیست که بخواهد مدیرعامل شرکت ملی راه آهن مقصر باشد و حتی زمانی که مدیرعامل راه آهن استعفا داد ؛با یکی از مقامات تماس گرفتم و عنوان کردم که چرا ما باید همچون اروپاییها ژست بگیریم،آنها با این کارها میخواهند مردم خود را فریب دهند،اما حقیقت امر این است که در این حادثه یک نفر به هر دلیلی قصور کرده است.
وی تصریح کرد: زیرساخت راه آهن تهران – مشهد نیاز به تغییر دارد و مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد و اعتباراتی را برای دو خطه شدن راه آهن تهران – مشهد درنظر بگیرد که در خور شأن 20 میلیون زائری باشد که سالانه به مشهد مقدس سفر میکنند که باید برای هر کیلومتر 10 میلیارد و در مجموع 20 هزار میلیارد تومان پول اختصاص دهیم و اگر این کار را انجام ندهیم ؛ما نمایندگان مجلس باید استیضاح شویم نه اینکه هر روز گناه را به گردن یک نفر بیندازیم و این فرد را برداشته و فرد دیگری را جایگزین آن کنیم. آیا مشکلات با تعویض افراد تغییر میکند؟ آیا وظیفه شرعی ما برداشته می شود.
حسن بیگی افزود:امروز بزرگانی از کشور با من تماس گرفته و گفتند امروز همه نمایندگان باید در مناطق سیل زده حضور داشته باشند و به مردم کمک کنند چرا در مجلس جلسه گرفتهاید.
وی ادامه داد:روزی در فضای مجازی عنوان می شد؛چرا در کشور این همه سد ساخته می شود و این موضوع را محکوم می کردند،اما اگر همین باران طی 2- 3 روز گذشته پشت سدها جمع می شد دیگر نیاز به شیرین کردن آب شور برای شرب مردم نداشتیم.
نماینده دامغان تأکید کرد:بار دیگر میگویم که در این حادثه موارد دیگری وجود دارد.
حسن بیگی خاطرنشان کرد:ما با همین نگاه وارد سازمان راه و شهرسازی شدهایم و من امروز از وزیر اطلاعات سوال کردم و گفتم بخش اعظمی از مجموعه اطلاعات و مدارکی که درباره وزیر راه به دست ما رسیده درست نیست و بخش دیگر آن نیز کارها و اقدامات بزرگی است که میتواند جزو افتخارات جمهوری اسلامی باشد.
وی ادامه داد:به وزیر اطلاعات گفتم که مجموعه شما عنوان می کند که وزارت راه و شهرسازی یکی از پاکترین وزارتخانهها در چنین موقعیتی است و آقای وزیر حرف بنده را تأیید کردند از این رو باید گفت بعضی از گزارشاتی که به دستمان رسیده قابل قبول نیست و آنچه برای ما قابل قبول است حکمی است که روزی قاضی دادگاه میدهد و آن چیزی است که ما به چشم ببینیم و یقین کنیم.
حسن بیگی ادامه داد:وقتی نامهای نوشته شده که هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه رشوه یا پورسانتی بگیرد،هر ریالی که بگیرد باید محاکمه و از وزارتخانه خارج شود.امروز این وزارتخانه در3 – 4 بخش مهم هوایی، ریلی و زمینی اقدامات بزرگی در دست انجام دارد و در مسکن نیز میدانیم که چه مشکلاتی درکشور وجود داشت که به لطف پروردگار مدیریت جدید آن طراحی شده و مدیریت استراتژیک بر این وزارتخانه حاکم شده است.
حسن بیگی تأکید کرد:چگونه ما امروز همه مباحث را در قالب مجموعه فضای مجازی دگرگون میبینیم در حالی که فضای مجازی در اختیار ما نیست و در اختیار بیگانگان و غریبهها و آن سوی آبها است؛بنابراین باید برویم مدارک را ببینیم چرا که دقیقه به دقیقه و ثانیه به ثانیه همه چیز ثبت میشود.افتخار نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است با اینکه بودجه مان کم است اما این مسیر را رها نمیکنیم؛برای اینکه این کشور را بسازیم و مجرای قانونی برای نظارت به کارها را نیز دراختیار خواهیم داشت.