
: عضو مجمع جهانی فدراسیون بینالمللی معماران منظر با اشاره به سردرگمی شهروندان تهرانی در دستیابی به آدرس ها و تاثیر آن بر افزایش ترافیک شهری گفت: زوائد بصری در پایتخت آنقدر به مخاطب پیام می دهد که شهروندان تهرانی نیز نمی توانند به راحتی آدرس ها را بیابند، چه برسد به گردشگرانی که در برخی مواقع با تابلو های فینگیلش روبرو می شوند.
محمد مطلبی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره نقش زوائد بصری در خوانا نبودن شهر تهران با ابراز تاسف از نبود این خوانایی اظهار کرد: تهران خوانا نیست بدین معنی که اگر یک شهروند تهرانی به شهر دیگری سفر کند راحت تر می تواند به آدرس ها دست پیدا کند تا در زادگاه خود.
رئیس هیات مدیره انجمن منظر ایران افزود: در شهری که با زوائد بصری روبرو است تابلویی که به شما نشانی می دهد، در میان آن همه پیغام و اطلاعات گم می شود. اگر بخواهیم یک شهر خوانا باشد باید کم ترین حجم زوائد بصری را در شهر داشته باشیم. اما در تهران آنقدر علائم و تابلو وجود دارد که ذهن متوجه نمی شود باید کدام پیغام را دریافت کند.
وی ادامه داد: در واقع مشکل اصلی به نبود ضوابط مشخص و مدون برای ساماندهی تابلوها باز می گردد. اگر ضابطه ای نیز وجود داشته باشد؛ اجرا نمی شود. در کشورهای اروپایی همانند فرانسه ضوابط مشخصی درباره تابلوهای شهری وجود دارد. تابلو مغازه ها، بانک ها و ادارات به گونه ای است که به چشم نمی آید اما در ایران حتی بانک ها که نقش اصلی شان تسهیل کننده اقتصاد است به شکل یک بنگاه اقتصادی خود را تبلیغ می کنند، مغازه ها در رقابت با یکدیگر تابلو ها را یکی پس از دیگری عریض و طویل تر نصب می کنند بدون توجه به این مسئله که وجود این حجم و سطح از تابلو ها همراه با دیوار نوشته ها و پیغام هایی که شهرداری ارائه می کند حجم بالایی از اطلاعات را به شهروندی می دهد که در ابرشهر تهران زندگی می کند.
مطلبی با بیان این که تابلوهایی که آدرس را نمایش می دهند جانمایی درستی نیز ندارند، عنوان کرد: جدای از بی نظمی در اندازه، شکل و رنگ تابلوهای شهری که زوائد بصری را ایجاد می کند در هر خیابان، کوچه و اتوبان تابلو نشانی ها با وجود یکسان بودن در رنگ و اندازه نوشتار؛ به صورت سلیقه ای نصب می شود.
عضو مجمع جهانی فدراسیون بینالمللی معماران منظر گفت: در نظر بگیرید در شهری که سرشار از زوائد بصری است و تابلو آدرس ها جانمایی مناسب و یکسانی ندارد؛ یک اتوبان را به سه قسمت تقسیم می کنند و سه نام متفاوت را روی آن می گذارند، یعنی به حجم اطلاعات اضافه می کنیم. اما مردم این اشتباه را تصحیح می کنند و نام اتوبان را تنها به یک نام می شناسند به عنوان مثال می گویند اتوبان همت و 2 نام دیگری را که بر بخش شرقی و غربی آن نهاده شده است را به کار نمی برند.
رئیس هیات مدیره انجمن منظر ایران خاطرنشان کرد: زوائد بصری در شهر تهران متناسب با نوع فعالیت در بخش های مختلف شهر و کاربری زمین متفاوت است. به عنوان مثال در مرکز شهر ما با حجم بالایی از تابلو ادارات و مراکز تجاری روبرو هستیم، در نزدیکی بازار با تابلو مغازه ها و در محدوده خیابان مطهری شاهد تابلو های اداری هستیم. این در حالی است که شمال شهر تهران به دلیل مسکونی بودنش با تعداد بسیار کمتری از تابلوها روبرو است.
مطلبی گفت: اندازه و جانمایی تابلو ها در شهر به فرهنگ مردم نیز بستگی دارد. در شمال شهر مردم به دلیل مسافرت هایی بیشتری که به کشورهای خارجی داشته اند از تابلو های کوچکتر، شکیل تر و با جانمایی در گوشه های در ورودی استفاده می کنند. اما این امر نیز درست نیست زیرا سلیقه ای است . باید در تمام سطح شهر نام و ضابطه یکسانی برای تابلو ها و جانمایی شان وجود داشته باشد.
وی افزود: در چنین شرایطی در نظر بگیرید یک توریست به تهران سفر کند. در حالی که هدف دولتمردان ما افزایش درآمد از طریق جذب گردشگر است، گردشگران خارجی با تابلوهایی مواجه می شوند که آدرس ها را یه اصطلاح فینگلیش نوشته اند یعنی با حروف انگلیسی و با معنای فارسی.
رئیس هیات مدیره انجمن منظر تصریح کرد: خوانا نبودن شهر تهران بر خلاف تصور مشکلات زیادی را برای شهروندان رقم می زند و بر حجم آلودگی و تعدد تردد وسائل نقلیه می افزاید . به همین دلیل شهرداری تهران اخیرا در حال اجرای طرح حذف زوائد بصری در خیابان ناصر خسرو است. در اجرای این طرح از تک تک پلاک ها عکس برداری شده است تا مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. همچنین در این طرح در نظر گرفته شده است که حتی کولرها، نرده های اضافی، بالکن های نامرتب همگی جزء زوائد بصری است و باید ساماندهی شود.