به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در سال گذشته گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک وظایف متنوعی دارد، نقش ثبت رسمی در نظم حقوقی جامعه وکاهش دعاوی و منازعات و ایجاد امنیت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در سال 94، 55هزارو 687 مورد ثبت شرکت تجاری داشتیم که نسبت به سال 93 یک درصد کاهش داشته است و موسسات غیر تجاری هم 8هزار و 552 مورد بوده که 18 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: اقدامات خوب و موثری درجهت بهبود فضای کسب و کار انجام شد که بانک جهانی آن را ارزیابی می کند و سازمان ثبت اسناد در این زمینه مقام اول را داشته است و پذیرش تقاضاها و تعیین نام شرکت ها به صورت بانک درآمده است و در اختیار مردم قرار گرفته است و از حالت دستی و کاغذی خارج شده است.
تویسرکانی گفت: با توجه به ایجاد شناسه حقوقی برای دستگاه ها و کلیه اشخاص حقوقی در سال 94 مجموعا 47میلیون 695هزار و 917 سرویس برای ارائه اطلاعات از انواع و اشخاص حقوقی در کشور داشته ایم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در حوزه ثبت مالکیتهای معنوی در سال 94 تعداد 3هزارو 49 اختراع به ثبت رسیده که 7درصد رشد داشته است و طرح های صنعتی هم به تعداد 4هزارو 241 مورد بوده که رشد 22 درصدی داشته است همچنین تعداد علائم تجاری ثبت شده نیز رشد 3 درصدی داشته است.
وی افزود:درسال 94، 3هزارو 756اظهار نامه مربوط به ثبت بین المللی علائم تجاری داشتهایم که نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: ثبت اظهارنامه اختراعات با رشد دو رقمی 5/18 درصد بوده که جزء چند کشور اول دنیا در سرعت نرخ رشد اظهار نامه ثبت اختراعات بودهایم و در رابطه با ثبت علائم هم رشد بسیار سریعی داشتیم و یکی از 20 کشور برتر دنیا ارزیابی شدهایم، از طرفی اصلاح فرآیندها در حوزه ثبت شرکتها، مالکیتهای معنوی،ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرحهای صنعتی باعث ارزیابیهای بسیار مثبت از جمله بانک جهانی بوده است.
تویسرکانی گفت: درحوزههای دیگر از جمله مسائل نظارتی با شدت و جدیت بحث ارائه خدمات صحیح را در همه بخشها داشتهایم، ضمن اینکه اصلاح فرآیندها و کنترل تخلفات را انجام داده و پیشگیریهای لازم را با حذف اوراق بهادار و مکاتبات کاغذی پیگیری کردهایم که هم از جعل مکاتبات و هم از جعل هویت که یکی از پدیدههای بسیار شایع بود، جلوگیری شد.
وی تصریح کرد: در زمینه اخذ وجوه بیش از میزان مقرر بازرسیهایی انجام شده و اقدامات تنبیهی هم صورت گرفته و در سال 94، 26هزار و 468 بازرسی در درون سازمان ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی و ...انجام شده است که نسبت به سال 93 ده درصد رشد داشته است همچنین هیاتهای نظارت سازمان ثبت 9068رای صادر کردند و در شورای عالی ثبت 144 رای صادر شد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به رسیدگی به تخلفات سردفتران اشاره کرد و گفت: 11نفر از سردفتران و دفتر یاران انفصال دائم و سلب صلاحیت شدند،42 نفر تعلیق،179 نفر به انفصال موقت محکوم شدند و نوع تخلفات بیشتر در زمینه دریافت وجه اضافی بوده است.
تویسرکانی ادامه داد: 41هزار و 506 میلیارد از مطالبات معوق بانکها وصول شده که 6 درصد رشد داشته است و 115هزار و 688 پرونده اجرایی در سازمان تشکیل شده که 66درصد مهریه بوده و 14هزارو476نفر از بدهکاران ممنوعه الخروج شدند.
وی تصریح کرد: در رابطه با بحث تخلفات بسیار از فرآیندها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اصلاح و از تخلفات پیشگیری شده است و در بحث حضور کار چاق کنها از مردم استدعا میکنم به لحاظ اصلاح فرآیندها و ساده سازی ارائه خدمات مردم خود به راحتی میتوانند کارهایشان را انجام دهند. به هر حال ادعای ما این است افرادی که اقدام خلاف قانون انجام دهند تقریبا نزدیک به صفر است و اشخاصی که از افراد نمایندگی میگرفتند نیز کاهش یافته است و در بسیاری از کارها شفاف سازی صورت گرفته است، این درحالی است که تمام تسهیلات لازم را در فضای مجازی اعم از دستورالعملها، فرم ها و راهنمایی های لازم در اختیار مردم گذاشته شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در رابطه با استعلامات زیر ساختهای لازم برای ارائه پاسخ به همه بخشها از جمله دستگاه قضایی و دادگستری را ایجاد کردهایم و قوه قضائیه و مرکز فناوری قوه قضائیه این زمینه را در دادگستریها ایجاد کرده و بسیاری از استعلامات محاکم در فضای مجازی صورت گرفته است و پاسخ هم در فضای مجازی داده میشود؛ اما هنوز به صورت فرهنگ عمومی ایجاد نشده و بعضا قضات به صورت دستی مکاتبه میکنند.
تویسرکانی گفت: قریب دو سال است که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسات متعددی را در زمینه ظرفیت تبدیل وضعیت همکاران برگزار کردهایم، که در این زمینه باید کد استخدامی ایجاد شود که درحال انجام است.
وی اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توانایی و توانمندی و برنامه مناسب ازجمله ایجاد کاداستر را در کشور فراهم کرده و در قانون جامع کاداستر این موارد پیش بینی شده است که متاسفانه در سال 94 این اتفاق نیفتاد و بسیاری از درآمدهایی که سازمان تحصیل کرده بود در پایان سال در اختیار سازمان ثبت قرار نگرفت و در بودجه سال 95 هم آنطور که مورد نیاز بود به اعتبارات توجه نشد و خواهش ما از دولت این است که آنچه در بودجه 95 مصوب شده را در اختیار سازمان قرار دهند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: گزارش عملکرد یک ساله در رابطه با کاداستر را به مجلس اعلام کردیم که در اجرای قانون اقداماتی را انجام دادیم و دو نکته را بیان کردیم. یک اینکه عدم تحقق منابع لازم از طرف دولت مورد اشاره بود و از طرفی همکاری دستگاهها، تا ما بتوانیم مالکیتهای دولت در حوزه منابع طبیعی و حریم رودخانهها و محیط های تحت حفاظت محیط زیست را تصویب کنیم خوشبختانه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به این مهم توجه شد و ستاد تصویب کرد که نمایندگان بیایند و عصر امروز قرار است تعدادی از نمایندگان به اتفاق دبیر در آنجا حاضر شوند.
تویسرکانی به عمده ترین دلایل طلاق اشاره کرد و گفت: طبق آمار 4/34 درصد از طلاق ها به دلیل عدم سازش بوده است، 7/13 درصد به دلیل دخالت نابجای خانوادهها ، 5/8 درصد به دلیل ترک زندگی توسط یکی از زوجین و 2/4 درصد نیز به دلیل اعتیاد به مواد مخدر بوده است.
وی در ارتباط با نقل وانتقالات خودرو گفت: نقل و انتقال خودرو به موجب قانون باید در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد و فک پلاک کفایت از تثبیت مالکیت ندارد و ماده 29 قانون راهنمایی و رانندگی بیان می دارد که در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد، بنابراین به دلیل نظم جامعه و پیشگیری از جرائم و آنچه که قانون بیان کرده نقل و انتقالات خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارتباط با قانون پیش فروش ساختمانها گفت: این قانون اجرایی شده است و دردفتر خانه های اسناد رسمی این کار انجام می شود.
تویسرکانی در رابطه با هزینهها و اعتبارات در اسناد تک برگی گفت: درقانون جامعه کاداستر پیش بینی شده است که درآمدهای اجرای قانون صرف اجرای تکالیف این قانون شود که در سال 95 سازمان مدیریت موافقت کرد و ردیفی در قانون بودجه ایجاد شده است که امیدواریم در سال 95 سازمان مدیریت معادل این هزینه و درآمدها را برای انجام وظایف سازمان در اختیار سازمان قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به تخلفات سردفتران در سال گذشته اظهار کرد: در سال 94 در زمینه رسیدگی به تخلفات سردفتران و دفتریاران 11 نفر به انفصال دائم و سلب صلاحیت، 42 نفر تعلیق و 179 نفر به انفصال موقت محکوم شدند و نوع تخلفات آنها دریافت وجه اضافی بوده است.