رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پشت پرده قرآن سوزی در سوئد/اقداماتی برنامه ریزی شده در سکوت دولت سوئد

1:00 - 06 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۸۱۸
یک عضو حزب سوسیال دموکرات سوئد می گوید که اقدام به قرآن سوزی در این کشور یک کارزار برنامه ریزی شده بود.

- سوئد تحت تاثیر تظاهرات و درگیری‌های ضد مهاجران قرار گرفته است، چرا که راستگرایان افراطی این کشور تا آنجا پیش رفته‌اند که کمپینی را برای اقدام‌ موهن سوزاندن قرآن برانگیخته‌اند.

به گزارش «دیلی صباح»، کشوری که مدعی بود پناهگاه امنی برای پناهندگان باشد، پس از آن که راسموس پالودان، سیاستمدار دانمارکی-سوئدی، در ماه رمضان به اصطلاح تور قرآن سوزی خود را اعلام کرد، با اعتراضات در هفته گذشته مواجه شد.

هنگامی که معترضان علیه تصمیم مقامات سوئدی، مبنی بر اجازه دادن به برنامه‌های گروه راستگرای افراطی برای سوزاندن نسخه‌های قرآن به خیابان‌ها رفتند، بیش از ۴۰ نفر دستگیر و تعدادی زخمی شدند.

آزرا مورانوویچ، معاون شورای شهرداری «ورنامو» و سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات، گفت که اقدام به قرآن سوزی یک کارزار برنامه ریزی شده بود.

به گفته وی، «من فکر می‌کنم که سوزاندن قرآن یک تصادف نبود، بلکه یک کمپین برنامه ریزی شده و ناپسند برای تحریک اعتراضات با استفاده از موضوع آزادی بیان بود؛ من بسیار متاسفم که او (پالودان) موفق شد.»

اکنون ادعای آزادی بیان دولت سوئد در معرض آزمایش قرار گرفته است، چرا که سوزاندن قرآن محدودیت‌های این کشور را برای آزادی بیان جابجا کرده است.

مورانوویچ معتقد است آزادی بیان در مورد حادثه قرآن سوزی ممکن است مشکل ساز باشد.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان این حادثه را ناشی از نفرت می‌دانستند، افزود «پس از آتش زدن قرآن و خشونت‌های پس از آن، پلیس دوباره این سوال را به دادگاه مطرح کرد که آیا این موضوع جزو حرکات نفرت پراکن است یا آزادی بیان.»
راشد موسی، رئیس سابق سازمان جوانان مسلمان سوئد، گفت که سوزاندن قرآن بخشی از تلاش‌ها برای غیرانسانی کردن گروه‌های اقلیت، در این مورد اخیر بعنی مسلمانان سوئد بود.

حزب راستگرای افراطی سوئد که زمانی به دلیل روابط با نئونازی‌ها فعالیتش ممنوع بود، اکنون سومین حزب بزرگ در پارلمان سوئد است.

این حزب با پیشبرد روایت ضد مسلمانان و ضد مهاجرت خود توانسته است نظر رای دهندگان را جلب کند.

موسی، می گوید که افراط گرایی راستگرایان در ۱۵ سال گذشته و حتی بیشتر در سوئد در حال افزایش بوده است؛ پالودان دو سال است که مراسمی را برای سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان برگزار می‌کند که این چیز جدیدی نیست.

وی تاکید کرد «این فقط نتیجه نژادپرستی ضد اسلامی است که در حال حاضر در جامعه وجود دارد.»

دیگر جنایات ناشی از نفرت که این حزب در سوئد مرتکب شده اند شامل جنایات علیه زنان مسلمان باحجاب و مساجد است.

شبکه راستگرای افراطی یک رسانه جایگزین روایتی ضد مسلمانان را ارائه می‌دهد که در آن مشکلات این کشور را بدون توجه به صحت یا دروغ بودن این ادعا‌ها به گردن مسلمانان می‌اندازد.

اغلب، زمانی که با نگرانی‌های نژادپرستی مواجه می‌شوند، ادعا می‌کنند که آن‌ها فقط افراد عادی و طبقه کارگری هستند که سعی می‌کنند مشکلات اقتصادی و فرهنگی را روشن کنند‌.

مدیر مسجد مرکزی استکهلم، گفت که در ماه دسامبر، شخصا شاهد آتش زدن قرآن در منطقه اسکارهولمن بوده است.

وی می گوید «به یاد دارم که چقدر دردناک بود» و افزود «که بسیاری از مسلمانان به ما زنگ زدند و گفتند که سوزاندن قرآن چقدر آزاردهنده و تحریک آمیز است.»


برچسب ها: حقوق بشر سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *