۵۱ محکوم به قصاص با تلاش شورا‌های حل اختلاف استان تهران به زندگی بازگشتند

9:26 - 31 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۹۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران از بازگشت به زندگی ۵۱ نفر با تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان تهران خبر داد.

 _ غلامرضا مهدوی با تشریح گزارش عملکرد سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شورا‌های حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: موجودی اول دوره شهر تهران در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۷ هزار و ۴۵۲ فقره بوده که با تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف، مانده پایان دوره در این سال به ۳۲ هزار و ۴۸۶ پرونده کاهش یافت.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران مجموع کل موجودی اول دوره سال ۱۳۹۹ با احتساب شهرستان‌های استان تهران را ۵۷ هزار و ۸۹۶ پرونده اعلام کرد و گفت: مجموع کل موجودی در سال ۱۳۹۹ در پایان دوره به ۶۳ هزار و ۹۲۵ پرونده افزایش یافت؛ این در حالی است که موجودی اول دوره شهر تهران در سال گذشته ۳۲ هزار و ۳۷۳ پرونده بوده که در پایان دوره به ۲۷ هزار و ۳۰۱ پرونده رسیده و بیش از ۵ هزار پرونده عملکرد مثبت نشان می‌دهد.

وی در ادامه میزان موجودی اول دوره در سال گذشته و در استان تهران را ۶۳ هزار و ۷۹۲ پرونده ذکر کرد و گفت: مجموع موجودی پایان دوره استان تهران در سال گذشته با تلاش همکاران به ۵۶ هزار و ۷۷۳ پرونده رسید که حاکی از عملکرد مثبت به میزان بیش از ۷ هزار پرونده است.

مهدوی از رشد میزان مصالحه در شهر تهران در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۹ خبر داد و در ادامه گفت: آمار مصالحه شهرستان‌های استان تهران نیز در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۴.۹۳ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۴۵.۸۳ درصد رسیده‌است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران همچنین از افزایش ۲۱ درصدی میزان مصالحه در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۹ در استان تهران خبر داد و عنوان کرد: موجودی اول دوره شعب اجرای احکام در شهر تهران در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۳ هزار و ۸۴۶ پرونده بوده که در سال ۱۴۰۰ موجودی اول دوره شهر تهران به ۱۹ هزار و ۵۰۹ پرونده کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: مجموع موجودی اول دوره کل استان تهران از ۴۱ هزار و ۶۳ پرونده به ۳۲ هزار و ۱۳۶ پرونده کاهش داشته و همچنین مانده پایان دوره سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۳۲ هزار و ۲۵ پرونده در سال ۱۳۹۹ به ۲۲ هزار و ۷۶۴ پرونده در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته که حاکی از عملکرد مثبت شعب اجرای احکام شورای حل اختلاف استان تهران است.

مهدوی در ادامه ضمن تشریح آمار مقایسه‌ای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شعب شورا‌های حل اختلاف استان تهران مستقر در زندان‌ها اظهار کرد: در حالی‌که در سال ۱۳۹۹ تعداد پرونده‌های وارده به شعب مستقر در زندان‌ها هزار و ۸۲۵ پرونده بوده، در سال ۱۴۰۰ به میزان هفت هزار و ۳۲۶ پرونده افزایش یافته و به‌عبارت دیگر؛ حدود پنج هزار و ۵۰۰ پرونده افزایش داشته است؛ اما در عین حال میزان پرونده‌های سازشی در سال ۱۳۹۹ تعداد ۷۸۷ پرونده بوده که در سال گذشته با تلاش کارکنان شورای حل اختلاف به میزان چهار هزار و ۷۹۹ پرونده افزایش یافته و با افزایش ۶۵ درصدی همراه بوده‌است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران خاطرنشان کرد: با تلاش شعب شورا‌های حل اختلاف استان تهران مستقر در زندان‌ها در سال ۱۳۹۹ با ایجاد مصالحه در پرونده‌ها، هزار و ۲۸۲ نفر از زندانیان از زندان آزاد شدند؛ این در حالی است که تعداد زندانیانی که با با تلاش شعب شورا‌های حل اختلاف استان تهران مستقر در زندان‌ها و ایجاد مصالحه در سال گذشته آزاد شدند، سه هزار و ۳۱۶ نفر است که حدود سه برابر نسبت به سال قبل خود با افزایش همراه بوده‌است.

وی در پایان با تشریح میزان پرونده‌های قصاص نفس که با تلاش شورا‌های حل اختلاف استان تهران منتهی به اخذ رضایت شد، گفت: در سال ۱۳۹۹ در خصوص ۳۶ پرونده قصاص نفس با تلاش کارکنان شورا‌های حل اختلاف استان تهران رضایت اخذ شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۱ پرونده رسیده است. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *