رئیس کل دادگستری استان یزد: دانش، تجربه و تخصص کارشناس، کمک کار مقام قضایی برای تحقق عدالت است

16:42 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۹۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: مقام قضایی در پرونده‌های فنی و سخت قضایی و در موضوعات پیچیده تخصصی، علم، تجربه و تخصص کارشناس را برای تحقق عدالت به کمک می‌گیرد.

- غلامعلی دهشیری در آیین اعطاء احکام اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسان مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه اظهار کرد: از کارشناس به عنوان دانای کار و متخصص و عالم در امور مختلف و پیچیده استفاده می‌شود تا عدالت استوار و حق به حق دار برسد.

رئیس کل دادگستری استان یزد رعایت عدالت، کرامت، شرافت، امانت داری و راز داری را از شاخصه‌های یک کارشناس خوب و خِبره دانست و گفت: در بسیاری از پرونده ها، مبنای تصمیم قضایی، نظریه کارشناسی است، لذا باید به این رسالت خطیر اهتمام داشت و الزامات آن را رعایت کرد.

وی اطاله دادرسی را یکی از چالش‌های بزرگ قوه قضاییه ذکر کرد و گفت: اطاله دادرسی، مشکلی مسبوق به سال‌های قبل از انقلاب است و یکی از مسائلی که می‌تواند در کاهش آن نقش داشته باشد، اظهار نظر بموقع و تسریع در ارائه نظریه کارشناسی است.

رئیس کل دادگستری استان یزد از وکلا به عنوان متخصصان در علم حقوق یاد کرد و گفت: ارتباط مستقیم وکلا با مردم بر جنبه اجتماعی این قشر افزوده است، لذا انتظار است این قشر در کنار ارکان حاکمیت در رخداد‌های اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومیِ غیر دولتی، نقش ایفا کند و نسبت به نقض حقوق بشر در اقصی نقاط جهان، موضع حق طلبانه خویش را تبیین کند.

وی نگاه مسئولانه و غیر انتفاعی وکلا در جنبه‌های مختلف وکالت اصحاب پرونده را ارزشمند برشمرد و بیان کرد: انتظار است وکلا به روشن شدن زوایای تاریک پرونده و اجرای عدالت کمک کنند و در پرونده ها، اولویت خویش را کمک به توافق و تراضی طرفین قرار بدهند.

دهشیری، افزایش دسترسی مردم به نهاد‌های شبه قضایی را از اولویت‌های قوه قضاییه در سال جدید اعلام کرد و افزود: ارتباط بیشتر مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه با دادگستری‌ها و ایجاد زمینه‌های خدمت خالصانه و بی منت به مردم می‌تواند در افزایش اعتبار و سرمایه اجتماعی، تأثیر به سزایی داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *