تجربه کاهش ۲۱/۳ درصدی تورم مواد غذایی

11:00 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۵۶۸
بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم از ابتدای سال گذشته تا شهریور ماه افزایش و از شهریور کاهش پیدا کرده است.

_ روزنامه ایران نوشت: بررسی شاخص تورم درسال‌های گذشته نشان دهنده فراز و نشیب بسیار زیادی است، برخی از سال‌ها این شاخص تک رقمی شده و دربرخی دیگر رکورد شکسته است که حاکی از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور است.

هرچند در گزارش‌ها سال گذشته رکورددار نرخ تورم سالانه با بیش از ۴۰ درصد بوده است، اما نگاهی دقیق‌تر به روند حرکتی نرخ تورم درسال گذشته که نیمی از آن در دوره دولت دوازدهم و نیمه دوم آن برعهده دولت سیزدهم بوده است نشان از تغییر جهت محسوس شاخص‌های تورم است.

کاهش ۵.۶ درصدی تورم سالانه در شش ماهه دوم ۱۴۰۰

نگاهی به تورم سالانه درسال‌های گذشته حاکی از روند شتابان صعودی این شاخص است. درحالی که درسال ۱۳۹۶ نرخ تورم با ۶.۹ درصد تک رقمی بود، به یک باره و با یک جهش قابل توجه درسال ۱۳۹۷ به ۲۶.۹ درصد افزایش یافته است. رقمی که درسال بعدی از آن به ۳۴.۸ درصد و درسال ۱۳۹۹ به ۳۶.۴ درصد رسیده و درپایان سال گذشته به ۴۰.۳ درصد رسیده است. اما بررسی تورم سالانه و ۱۲ ماهه منتهی به ماه‌های سال ۱۴۰۰ واقعیت دیگری را به تصویر می‌کشد. در این سال نخستین ماه سال با تورم ۳۸.۹ درصدی کار خود را آغاز می‌کند و با روند مداومی افزایش یافته است به طوری که در اردیبهشت ماه این عدد به ۴۱ و درخرداد به ۴۳ درصد افزایش یافته است. در اولین ماه فصل تابستان هم تورم سالانه کشور به ارتفاع ۴۴.۲ درصد رسید تا درمرداد ماه ۴۵.۲ درصد و درشهریور ماه بالاترین نرخ یعنی ۴۵.۸ درصد را به ثبت برساند.

این در شرایطی است که کابینه دولت سیزدهم از شهریورماه کار خود را به صورت رسمی شروع کرد و خوشبختانه از مهر ماه اولین نشانه‌های نزولی شدن شتاب تورم پدیدار شد. دراین ماه تورم ۴۵.۴ درصد اعلام شد. از آبان ماه این روند نزولی با سرعت بیشتری پیش رفت. درآبان و آذر به ترتیب نرخ تورم به ۴۴.۴ و ۴۳.۴ درصد رسید. به تداوم این روند در آخرین فصل سال گذشته نیز شاهد کاهش بیشتر شتاب تورم هستیم. در اولین ماه زمستان تورم ۴۲.۴ درصد ثبت شد و در بهمن ماه روی عدد ۴۱.۴ درصد ایستاد تا اینکه درآخرین ماه سال تورم با ۴۰.۳ درصد بسته شد. بدین ترتیب مقایسه نرخ تورم شهریور ماه با ۴۵.۸ درصد با اسفند ماه نشان دهنده افت ۵.۶ درصد تورم سالانه است.

تورم نقطه‌ای ۹ درصد کم شد

درتورم نقطه‌ای که شاخص را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد هم مقایسه نرخ شهریور ماه سال گذشته به عنوان نقطه شروع دولت سیزدهم با آخرین ماه این سال حاکی از افت ۹ درصدی این شاخص است. در تورم نقطه‌ای هم سال گذشته با ۴۹.۵ درصد آغاز شد و در شهریورماه به ۴۳.۷ درصد رسید که دولت سیزدهم تازه کار خود را شروع کرده بود. اما درمهرماه این شاخص با افت قابل توجهی به ۳۹.۲ درصد کاهش یافته است و در آبان با افت بیشتری به ۳۵.۷ درصد رسید. درماه‌های آذر، دی و بهمن نیز تورم نقطه‌ای به ترتیب ۳۵.۲، ۳۵.۹ و ۳۵.۴ درصد ثبت شد و درنهایت در اسفند ماه به ۳۴.۷ درصد رسید.

کاهش ۲۱.۳ درصدی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در دولت سیزدهم

درتورم نقطه‌ای خوراکی‌ها که اثر مستقیمی بر سفره و معیشت مردم دارد نیز شاهد کاهش ملموس شتاب تورم هستیم. براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، در مرداد ماه امسال، نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها ۴۸.۷ درصد و تورم نقطه‌ای این گروه ۴۷.۷ درصد بود. اما تورم نقطه‌ای و سالانه از مهرماه رو به نزول گذاشت. بدین‌ترتیب در مهرماه تورم نقطه‌ای با افت قابل توجهی به ۴۳.۹ درصد رسید که این رقم در آبان به ۳۷.۴ درصد و در ماه‌های آذر و دی به ترتیب ۳۶.۲ و ۳۶.۵ درصد شد. در تورم سالانه نیز به تداوم روند نزولی پیاپی تا اسفند ماه، شاهد کاهش نرخ ازبیش از ۴۹ درصد به ۴۰.۷ درصد در اسفند ماه هستیم. نگاهی به این اعداد و ارقام، نشان‌دهنده تثبیت و سپس کاهش شتاب نرخ تورم در دولت سیزدهم است.

نگاهی به نرخ تورم نقطه‌ای مواد خوراکی در سال‌های اخیر هم حاکی از روند بهبود این شاخص است. در حالی که در سال ۱۳۹۷، این شاخص نرخ‌های بالای ۸۰ درصد را تجربه کرده بود، با آغاز به کار دولت سیزدهم، شاهد تداوم روند نزولی آن هستیم. گفتنی است در اسفند سال ۱۳۹۷ تورم نقطه‌ای مواد غذایی به ۷۳ درصد رسیده بود که با نرخ ۸۴ درصد در فروردین سال ۱۳۹۸، یکی از بالاترین نرخ‌های تورم این بخش را به ثبت رساند و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر به ترتیب به ۸۲، ۷۴ و ۷۲ درصد رسید. در یک سال اخیر شاهد ثبت کمترین نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در دولت سیزدهم هستیم. در دی ماه سال گذشته این شاخص عدد ۶۰ درصد را نشان می‌دهد که در بهمن و اسفند ماه این سال روی ۶۷ درصد ثابت ماند. در فروردین ماه سال‌۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای مواد غذایی به ۶۳ درصد رسید. هرچند در اردیبهشت ماه این عدد به ۶۱ درصد کاهش یافت، اما در خرداد ماه دوباره به ۶۳ درصد نخستین ماه سال بازگشت. در تیرماه ۱۴۰۰ این شاخص به ۵۷ درصد رسید و در مرداد ماه به عنوان آخرین ماه کاری دولت دوازدهم این شاخص عدد ۵۹ درصد را نشان می‌دهد. با وجود این در شهریور و مهر تورم نقطه‌ای مواد غذایی به ترتیب به ۶۲ و ۶۱ درصد افزایش یافت، ولی با افت ۱۴ درصدی در آبان ماه به ۴۷ درصد عقب‌نشینی کرد. در آذرماه نیز با تداوم این روند تورم نقطه‌ای به ۴۲ درصد کاهش یافت و با وجودی که در دی ماه این شاخص با یک درصد رشد به ۴۳ درصد رسید، ولی همچنان فاصله بسیار زیادی با ماه‌های گذشته دارد. با این حساب با مقایسه نرخ تورم ۶۲ درصدی نقطه‌ای مواد غذایی درشهریور ماه به عنوان نخستین ماه کاری دولت سیزدهم با ۴۰.۷ درصدی اسفند ماه، شاهد کاهش ۲۱.۳ درصدی این شاخص هستیم.

ماه‌های رکورددار تورم در سال ۱۴۰۰

براساس گزارش مرکزآمار ایران، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور در سال گذشته مربوط به ماه‌های شهریوربا ۹.۴ درصد، مهربا ۷.۴ درصد و تیربا ۵.۴ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به ماه‌های اردیبهشت ۷.۴ درصد، اسفند ۴.۱ درصد و آذر ۷.۱ درصد است. متوسط نرخ تورم ماهانه در این سال برای شاخص کل و گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالا‌های غیر خوراکی و خدمات به ترتیب ۵.۲ درصد، ۹.۲ درصد و ۴.۲ درصد است. بررسی سری زمانی تورم سالانه در سال گذشته نشان می‌دهد نرخ تورم تا شهریور ماه روند افزایشی داشته است و سپس تا پایان سال روند کاهشی به خود گرفته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در طول سال گذشته ازعدد ۴۹.۵ درصد در ابتدای سال به عدد ۳۴.۷ درصد در اسفند ماه همین سال کاهش پیدا کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *