بازگشایی گره‌های معاملاتی سهام، با افزایش تدریجی دامنه نوسان

12:11 - 28 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۳۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر عامل سبدگردان نیکان گفت: افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها به شیوه تدریجی و پلکانی می‌تواند اغلب گره‌های معاملاتی سهام را که پیشتر مانع افزایش نقدشوندگی می‌شد بر طرف کند.

فردین آقا بزرگی در گفت‌وگو با میزان گفت: پس از فراز و نشیب‌های زیاد در بازارسهام تصمیم بر این شد تا دامنه نوسان قیمت سهام به منظور حفظ و صیانت از منافع سهامداران و فعالان بازار افزایش به مرور افزایش پیدا کند و اتخاذ چنین راهکاری برای افزایش محدودیت نوسان قیمت قدرت اتکا به تحلیل و ارزیابی قیمت سهام صنایع و شرکت‌ها را تخصصی‌تر و مفید‌تر خواهد کرد.

آقابزرگی اضافه کرد: با این تصمیم اولا حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند و ثانیا ریسک نوسان قیمت سهام به سبب باز‌تر شدن محدوده نوسان قیمت کاهش خواهد یافت و به این ترتیب گامی موثر در ارتباط با افزایش کارایی بازار برداشته می‌شود.

مدیر عامل سبدگردان نیکان در ادامه به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: وجود دامنه نوسان شباهت زیادی با موضوع قیمت گذاری دستوری در حوزه تعیین نرخ فروش برخی محصولات و کالا‌های ضروری دارد و برداشتن این محدودیت حتی به صورت تدریجی و پلکانی یکی از بهترین تصمیمات در راستای حرکت بسوی افزایش کارایی بازار و واقع بینی در فضای کسب و کار و تقاضای واقعی در بازار است.

فردین آقابزرگی در ادامه با تاکید بر اینکه هرگونه محدودیت در نظام معاملات، موجب کاهش ضریب نقدشوندگی حجم معاملات و افزایش ریسک‌های خود ساخته در بازار می‌شود گفت: می‌توان با اعمال مرحله‌ای برداشتن دامنه نوسان، بازار را به سوی تحلیل و عقلانیت بیشتری سوق داد، هرچند درصورت به اجرا درآمدن این شیوه، احتمال این وجود دارد که عده‌ای به دلیل احتمال وقوع نوسان شدیدتر قیمت سهام نسبت به گذشته متضرر شوند، اما در یک دوره کوتاه و با حضورموثر‌تر بازارگردانان و بازار سازان مطمینا به مدار تعادل باز خواهیم گشت.

مدیر عامل سبدگردان نیکان در پایان تصریح کرد: در ابتدای تغییر روش معاملات، ممکن است تنشی زودگذر در بازار بدلیل نوسانات شدید ناشی از اعمال محدودیت‌های گذشته ایجاد شود، اما اجرای شیوه جدید معاملات درصورتیکه بطور مرحله‌ای انجام شود می‌تواند مزایای مناسبی را نسبت به شیوه گذشته ایجاد کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *