رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افشاریان: هر اقدامی که موجب حاشیه سازی برای داوری شود محکوم است

18:42 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۲۹۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
رئیس کمیته داوران و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: هر اقدام حاشیه ساز از جمله برخی اظهار نظر‌ها به صورت مصاحبه یا در فضای مجازی محکوم است، چون در نهایت به ضرر داوری تمام می‌شود.

-طبق اعلام سایت رسمی فدراسیون فوتبال، خداداد افشاریان رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات و حاشیه‌های روز‌های گذشته گفت:بسیار متاسفم که در هفته‌های پایانی و مقطع حساس فصل حساسیت‌ها در خصوص داوری و قضاوت داوران ما تا این حد بالا رفته و نگران این مسئله هستیم که این موضوع روی کیفیت داوری‌ها اثرگذار باشد.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اضافه کرد:داوران برای قضاوت درست و عادلانه بیش از هر چیز به آرامش و تمرکز نیاز دارند. از ابتدای فصل شاهد هستیم که بیانیه‌ها و اظهارنظر‌ها چقدر مشکل ساز بوده و داوران ما در مسابقات مختلف از سوی باشگاه‌های گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته اند. اگر قرار باشد هر باشگاه چند داور را در لیست سیاه خودش قرار بدهد و کمیته داوران در این بخش با محدودیت مواجه باشد چیدمان داوری چطور امکان پذیر است؟

افشاریان گفت:اعضای کمیته داوران در خصوص چیدمان داوران بر مبنای صلاحیت و توانمندی هر داور مشورت می‌دهند، اما تصمیم نهایی به عنوان رئیس کمیته با خود من است. هر باشگاه حساسیت‌هایی نسبت به برخی از داوران دارد که این مسئله کار را سخت می‌کند. باید این باور ایجاد شود که اگر اشتباهی رخ می‌دهد کاملا اتفاقی و سهوی است. اشتباه داوری در همه جای جهان وجود دارد، اینطور نیست که داوران و کمیته داوران به نفع یا ضرر یک تیم یا تیم دیگری کار کنند. حق تیم‌ها حق الناس است و کمیته داوران بدون تردید همه تلاشش را می‌کند که قضاوت‌ها کم نقص و بی اشتباه باشد. زمانی که می‌بینیم یک داور از نظر ذهنی آشفته است به او قضاوت نمی‌دهیم، اما وضعیت موجود انتخاب‌های ما را محدود کرده است.

رئیس کمیته داوران اظهار داشت:کمیته داوران به هیچ وجه توصیه پذیر نیست و حق را زیر پا نمی‌گذارد. تلاش ما این است که در انتخاب داوران بهترین تصمیم را بگیریم و مانع از بروز اشتباهات در حد امکان شویم. ما البته در بحث تجهیزات مشکلات و نواقصی داریم. مطلوب این است که همه داوران با تجهیزات کامل قضاوت کنند، اما در شرایط موجود و با کاستی‌هایی که داریم تلاش کرده ایم در بازی‌های حساس داوران با تجهیزات کامل وارد زمین شوند.

افشاریان در پایان گفت:اخیرا مدیرعامل باشگاه استقلال آقای آجورلو هم موضوعاتی را بیان کردند و حتی نامه‌ای به فدراسیون ارسال کردند، اما حرف من خطاب به ایشان و همه مدیران باشگاه‌ها این است که هدف شما و ما قضاوت عادلانه و عدم تبعیض است. برای اینکه شاهد قضاوت عادلانه و مطلوب داوران باشیم با حفظ آرامش تیم‌های خودتان و رویکرد حرفه‌ای به ما کمک کنید. همه باید به فوتبال کشور و جامعه داوری کمک کنند. بهترین کارگروهی که به فوتبال و داوری می‌تواند کمک کند کارگروه آرامش و تمرکز داوران فوتبال است. اینکه نگذاریم به داوران ما فشار روحی وارد شود. ما هم بر این نکته تاکید داریم که هر اقدام حاشیه ساز از جمله برخی اظهار نظر‌ها به صورت مصاحبه یا در فضای مجازی محکوم است، چون در نهایت به ضرر داوری تمام می‌شود. چه از جانب مربیان و چه از جانب داوران و پیشکسوتان داوری باید شاهد اظهارات و موضع گیری‌های منطقی و حرفه‌ای همراه با احترام متقابل باشیم. انتقاد قابل تحمل و پذیرش است، اما اینکه به داوران تهمت و اتهام وارد شود یا توهین شود قابل پذیرش نیست. نیاز اصلی ما آرامش است که با همکاری متقابل تحقق پیدا می‌کند. از همه باشگاه‌ها درخواست می‌کنیم اگر نقطه نظرات یا مواردی دارند اگر اعتراضی دارند به فدراسیون فوتبال و کمیته داوران اعلام کنند، اما اجازه ندهند اقدامات، اظهار نظر‌ها و موارد اینچنینی تمرکز داوران ما را بگیرد که در هفته‌های پایانی با اذهانی مشوش و به هم ریخته تحت فشار هواداران باشگاه‌ها و افکار عمومی نتوانند وظیفه خودشان را به درستی انجام بدهند و خدای ناکرده دچار اشتباه شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *