‎عبدالحمید قدیریان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ شد

21:58 - 26 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۱۱۰
با معرفی عبدالحمید قدیریان نقاش و طراح صحنه و لباس پیشکسوت به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ هشتمین هفته هنر انقلاب به کار خود پایان داد.

- آیین اختتامیه هشتمین هفته هنر انقلاب با حضور جمعی هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری شامگاه جمعه ۲۶ فروردین در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه بعد از قرائت قرآن کریم توسط مرتضی یراق بافان کلیپی درباره بیانات امام خمینی(ره) درباره هنر انقلاب پخش شد.

در ادامه رسالت بوذری مجری مراسم به روی سن رفت و شعری را خواند. همچنین گزارشی ویدیویی از شب‌های تقدیر از چهره‌های سال هنر انقلاب در رشته‌های مختلف سینما، تئاتر، روایت، تحقیق تازیخ شفاهی، شعر، داستان، معماری، موسیقی، تجسمی، عکس و… پخش شد. محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اولین سخنران این مراسم بود.

‎عبدالحمید قدیریان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ شد

وی با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت:امیدوارم بتوانیم از لحظه به لحظه ماه مبارک رمضان بهره ببریم. به همه تان خیر مقدم می‌گویم. از حضورتان در این محفل صمیمی که به مناسبت هفته هنر انقلاب شکل گرفته است تشکر می‌کنم و از همه هنرمندان و مدیرانی که قدم به این مراسم گذاشته‌اند.

وی افزود: به یمن تقارن ماه رمضان با هفته هنر انقلاب در سال جاری توانستیم با کاهش نسبی کرونا از یکشنبه تا امروز هر شب را به تقدیر از هنرمندان شاخص یک تا دو رشته هنری اختصاص دادیم. بنا بود با تشکیل هیات تخصصی داوری در هر رشته هنری چهره‌هایی منتخب شوند که این امر به سنت هر ساله حوزه هنری محقق شد و توفیق داریم امشب از یک چهره تقدیر کنیم. امیدوارم سال ۱۴۰۱ برای فرهنگ و هنر ایران و هنر انقلاب اسلامی پر از خیر و توفیق باشد و همه فعالان هنر انقلاب در محورهای فعالیت خود پیشرو باشند.

اثر «در شمار زندگان» در ادامه پخش شد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امشب در ماه مبارک رمضان در آستانه میلاد امام حسن مجتبی گرد هم آمده ایم تا مراسم مهم و ارزشمند هفته هنر انقلاب را برگزار کنیم. یاد شهید سیدمرتضی آوینی را گرامی می‌دارم که این هفته به نام اوست و خدا را شاکریم که بعد از گذشت سی سال از شهادت این مرد بزرگ عرصه فرهنگ‌و هنر انقلاب به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: ما از روزهای اول انقلاب که حوزه هنری برای پاسداشت فرهنگ انقلاب تاسیس شد تا امروز که به کارنامه اش می نگریم آکنده از زنان و مردانی است که تلاش کردند امروز نظام اسلامی ما دارای میراث ارزشمندی باشد. اگر جایی نقدیر نسبت به گذشته می شود و اعتراضاتی هست این تلاش های بزرگانی را نفی نمی کند که در ۴۳ سال گذشته در عرصه‌های مختلف تلاش کرده اند آثار ارزشمندی به یادگار بگذارند.

‎عبدالحمید قدیریان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ شد

وی افزود: نقدها به جهت فاصله با عطمت این رخداد بزرگ است. همه روزها و شب های گذشته بر انقلاب پر از وقایع و نکاتی است که جا دارد همه عرصه های هنری آن را روایت کند. اگر امروز با مطالبه رهبر فرزانه انقلاب درباره جهاد روایت و تبیین رو به رو هستیم به دلیل فاصله مان با نقطه مطلوب است. ما به تنهایی نیستیم که دستاوردها را روایت می‌کنیم بلکه جریانی قوی متکی به دلار و پوشش رسانه‌ای قوی برای تحریف دستاوردهای انقلاب پای کار آمد و حکایت امروز نیست بلکه تنها امروز ابزارش پیچیده تر و با مخاطبانی گسترده تر است. بنابراین ما در جهاد تبیین مسئولیت سنگینی داریم و هفته هنر انقلاب کار را برای جوان پر انگیزه ما ساده تر می کند و قله ها را نشان می دهد تا طی مسیر ساده‌تر شود. از همه دست اندکاران برای برگزاری این رویداد سالانه و مهم تشکر می‌کنم و به روح همه هنرمندان بزرگ انقلاب اسلامی که امروز در آسمان و بزم ملکوتیان ناظر ما هستند صلوات می‌فرستم.

در ادامه کلیپی از چهره‌های هنر انقلاب در سال‌های گذشته مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، مسعود شجاعی طباطبایی، حمید حسام، ابراهیم حاتمی کیا، حسن روح الامین،وحید یامین پور پخش شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی درآیین اختتامیه هفته هنر انقلاب گفت: خاطرات و تلقی‌هایی که از وجود نازنین سید مرتضی آوینی به یادگار مانده است را اگر مرور کنیم یکی از آن ها در چهره هنرمند مکتب انقلابی از ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ تجسم و تجسد یافته است و سالروز شهادت سید مرتضی آوینی برای ما مناسبتی است تا ما خادمان فرهنگ و هنر بتوانیم امروز از هنر انقلاب تقدیر کنیم. حرف هایم را اسماعیلی و آقای دادمان گفتند. بزرگانی چون مرتضی سرهنگی و مسعود شجاعی طباطبایی در این محفل هستند که جوایز و افتخاراتی را کسب کردند.

هر چه پیش رفتیم و به موقف کنونی رسیدیم اهمیت روایت هنرمندانه برای پیشبرد این نهضت افزون تر شده است و امروز هنرمندان راوی حق در نبرد کارزار می جنگند و هریک از هنرمندان تقدیر شده در رشته‌های مختلف که البته محدودیت در انتخاب به دلیل حداکثر سه نفر در هر رشته داشتیم اهمیت این پرچمداری هنر مکتبی و متعهد انقلابی را بیش از قبل آشکار کرد.

در‌این جامعه اهمیت این مجاهدت بیش از قبل است و انشالله همه این زحمات موثرتر و موثرتر باشد و پرچم اما خمینی را که خود هنرمند انقلاب بود و پرچم را دست ما داد تا به قله‌هاق رفیع برسانیم اثرش افزون و مضاعف شود به همت رسانه‌ها.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، حجت الاسلام و المسلمین امرودی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب و معاون هنری حوزه هنری در ادامه برای تقدیر از چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ روی سن آمدند.

‎عبدالحمید قدیریان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ شد

در نهایت عبدالحمید قدیریان طراح صحنه و لباس، نقاش، برنده سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و اباس برای مریم مقدس و طراح صحنه و لباس آثار متعدد سینمایی که به دلیل خلق تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» در واکنش سریع به شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان در سال ۱۴۰۰ عنوان چهره سال هنر انقلاب را به خود اختصاص داد. عبدالحمید قدیریان در ادامه بیان کرد: در چنین موقعیتی فرصتی دست می‌دهد تا تریبون داشته باشیم و دردودل کنیم. به دلیل همنشینی با فرهنگ حسینی می گویم که حالا جنس جنگ عوض شده است و غایت تمدن نوین ایرانی اسلامی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند امروز نیاز به یک بال دیگر برای پرواز را روشن می‌کند.نیاز به آبشاری که در سختی ها همه مان را تغذیه کند امروز زمانش است تا آن بال قدرت و ابدی مهدویت نیژ همچون بال حسینینت مورد توجه باشد و همانطور که از حسینی بودن بهره بردیم امیدوارم توفیقی باشد از مهدویت نیز بیشتر بهره ببریم. در پایان نیز عکسی به بادگار از حاضران روی سن ثبت شد.

محمدمهدی اسماعیلی، حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی،حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی، محمدمهدی دادمان، معلمی، مرتضی سرهنگی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، عبدالحمید قره داغی، علی فروزانفر، محمد زرویی نصرآباد، علی قربانی، مرشد میرزاعلی و جمعی از چهره‌های هنر انقلاب معرفی شده در رشته‌های مختلف طی شب‌های گذشته از حاضران در این مراسم بودند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *