رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به آخرین ساخته محمدحسین مهدویان/«مرد بازنده» در مرز اوج و فرود

10:03 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۰۸۶
فیلم سینمایی «مرد بازنده» تازه‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان پس از آثاری همچون «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار»، «شیشلیک»، «درخت گردو» و «رد خون» راهی اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ شد، فیلمی که انتظار می‌رفت با فروش بالایی روبرو شود، اما در نهایت و پس از یک ماه یک اکران با فروشی کمتر از ۵ میلیارد تومان رتبه پنجم جدول فروش را از آن خود کرد.

- فیلم سینمایی «مرد بازنده» تازه‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان پس از آثاری همچون «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار»، «شیشلیک»، «درخت گردو» و «رد خون» راهی اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ شد، فیلمی که انتظار می‌رفت با فروش بالایی روبرو شود، اما در نهایت و پس از یک ماه یک اکران با فروشی کمتر از ۵ میلیارد تومان رتبه پنجم جدول فروش را از آن خود کرد.  

«مرد بازنده» در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، شاید پس از فیلم سینمایی «لاتاری» این ناموفق‌ترین فیلم مهدویان در جشنواره فیلم فجر بود که هیچ افتخاری را برای گروه سازنده به همراه نداشت، فیلمی که به گفته بسیاری از منتقدان در میان آثار داستانی مهدویان از کیفیت بالایی برخوردار بود.

مهدویان در آثار مختلفی همچون ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار نشان داده که به سینمای مستند داستانی اشراف کامل دارد، از سویی بعد از شکست لاتاری در گیشه و جشنواره فیلم سینمایی درخت گردو روایتی داستانی و گیرا از وی بود تا نشان دهد که در سینمای داستانی هم قدرتمند عمل می‌کند.  

با این وجود و در میان دو اثر داستانی خود یعنی درخت گردو و لاتاری اکثر منتقدین مرد بازنده را بهتر از این دو اثر ارزیابی کردند، اما اقبال منتقدین و اهالی رسانه نتوانست در جشنواره و اکران عموم برای این فیلم موفقیتی را به همراه بیاورد. شاید بتوان فروش کم این فیلم را گردن گرانی بلیت سینما و یا ادامه کرونا انداخت، اما در همین زمان فیلم‌های دیگر چرخه اکران فروشی بسیار بیشتر داشته اند.  

مهدویان در مرد بازنده به سراغ موضوعی حساس و جالب رفته است، اثری که با داستانی ملتهب مخاطب را با خود همراه می‌کند و سعی دارد تا با ایجاد تعلیق‌های مختلف روایت را با گره‌های متفاوتی روبرو کند. بعد از ترکیب موفق جواد عزتی و رعنا آزادی ور در سریال «زخم کاری» دلیلی بود تا بار دیگر مهدویان این زوج را کنار یکدیگر بگذارد، اما از نگاه اکثریت منتقدین حضور جواد عزتی نتوانست آنطور که باید در فیلم جا بیفتد.  

عزتی تمام تلاش خود برای ایفای نقشی بسیار پیرتر از خود را کرده، اما با توجه با پرکار بودن و سرشناس بودن این بازیگر سینما، چنین نقشی برای مخاطب همذات پنداری و سمپاتی ایجاد نمی‌کند. در بخش‌هایی هم عزتی راکورد و میزان بازی را فراموش کرده و ببینده را یاد شخصیت کمدی کهنسالی می‌کند که پیشتر در سریال قهوه تلخ بازی کرده بود.  

اما در این میان فیلم سینمایی «مرد بازنده» بهشت بازیگران مکمل است، بازیگرانی که اکثرا در قد و قامت فیلمنامه ظاهر شده و توانسته اند تا بهترین‌های خود در سال‌های گذشته را ارائه کنند، از جمله بازی‌های تاثیرگذار مرد بازنده در بخش بازیگران مکمل بدون شک مهدی زمین پرداز است که همچون گذشته یکی از بازیگران مهدویان است، بازیگری که شاید بالاخره وقت آن رسیده تا مهدویان نقش‌های مهمتری را به او واگذار کند.  

البته باید دید که گیشه سینما و انتخاب بازیگران چهره که طی سال‌های گذشته مرسوم شده و در اکثر مواقع مخاطب را با چهره‌های تکراری روبرو می‌کند آیا اجازه ظهور و بروز بازیگران خوب تئاتر را در سینما خواهد داد یا خیر. پدیده‌ای که بعید است بدون حمایت از تولیدات میسر شود.  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *