فواید و فضایل دعای روز دهم ماه مبارک رمضان/ توکل بر خداوند بهترین راه در جهت رسالت

10:10 - 23 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۴۵۲
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: صبر و مقاومت در برابر دشواری‌ها و مشکلات سبب خواهد شد تا فرد به موفقیت دست یابد، زیرا او توکل نموده و در ادامه مسیر صبر را پیشه کرده است.

صالح باغ شیرین در گفت‌وگو با میزان پیرامون مضمون دعای روز دهم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان به فراز توکل، تقرب و فائزین اشاره شده است: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ؛ خدایا قرارم ده در این ماه از توکل‌کنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت‌ای هدف نهایی جویندگان».

وی درباره فراز اول دعای روز دهم ماه مبارک رمضان افزود: بندگان در فراز اول از دعای روز دهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهند تا آنان را از جمله توکل کنندگان به پروردگارشان قرار دهد، کلمه «توکل» در اینجا به معنای واگذاری امور به کسی که کار را به صورت کلی و کامل انجام می‌دهد است، به عنوان مثال برخی از افراد اقدام به گرفتن وکیل می‌کنند اما پیش از گرفتن وکیل تلاش می‌کنند تا مقدمات را فراهم کنند و در اینجا نیز ما خداوند را به عنوان وکیل خود قرار می‌دهیم، اما نباید فراموش کرد که ابتدا باید مقدمات آن را فراهم کنیم، سپس امور را به دست او بسپاریم.

توکل راه درست زندگی را به انسان‌ها آموخته است//// روز دهم

باغ شیرین به آثار توکل در انسان اشاره و ابراز کرد: در قرآن نیز خداوند بندگان را به توکل نسبت به پروردگارشان دعوت نموده، باید توجه داشت که توکل آثار ویژه‌ای دارد از جمله آن مصونیت از ستیز با شیطان است، کسانی که به خداوند توکل می‌کنند خصوصاً در ماه مبارک رمضان از سلطه شیطان به دور خواهند بود، در سوره نحل آیه ۹۹ بیان شده است: «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ، که البته شیطان را هرگز بر کسانی که به خدا ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل و اعتماد می‌کنند تسلط نخواهد بود».

وی محبوبیت نزد خداوند را دومین اثر توکل دانست و تاکید کرد: هرکس به خداوند توکل کند می‌تواند محبوبیت خدا را به دست آورد، به عبارتی خداوند متعال را محب خود می‌کند، این مهم در سوره آل عمران آیه ۱۵۹ آمده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ، به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از بدیِ آنان درگذر و برای آن‌ها طلب آمرزش کن و برای دلجویی آن‌ها در کارِ جنگ با آن‌ها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد» به خوبی نمایان است.

باغ شیرین فراز دوم دعای روز دهم ماه مبارک رمضان را مورد بررسی قرار داد و افزود: یکی از مقوله‌های مهم و نیاز امروز جامعه ما، روحیه مقاومت در برابر دشمنان و یا مشکلات است، اهل توکل روحی شجاع و مقاوم دارند آنان در برابر ظلمی که می‌شود پایداری می‌کنند، مومنان همواره توکل در برابر مشکلات و چالش ها را در صدر اعمال خود قرار می‌دهند و در رویارویی با مشکلات می‌گویند چرا ما بر خدا توکل نکنیم، حال هر چقدر دشمن به ما آزار رساند، ولی ما خداوند را داریم که دستگیری بزرگ و مهربان است، لذا صبوری می‌کنند و خداوند پاداش عمل نیک را به آنان می‌دهد،در حقیقت توکل راه درست زندگی را به انسان‌ها آموخته است.

وی صبوری را نیز یکی از برکات توکل دانست و ابراز کرد: صبر و مقاومت در برابر دشواری‌ها و مشکلات سبب خواهد شد فرد به موفقیت دست یابد، زیرا او توکل نموده و در ادامه مسیر صبر را پیشه کرده است، در سوره آل عمران آیه ۱۷۴ بیان شده «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ، آن گروه مؤمنان با نعمت و فضل خدا در حالی بازگشتند که بر آنان هیچ الم و رنجی پیش نیامد و پیرو رضای خدا شدند، و خدا صاحب فضل و رحمتی بزرگ است».

باغ شیرین عزت را یکی از آثار توکل دانست و تاکید کرد: توکل بر خداوند عزت را به دنبال می‌آورد همانگونه که خداوند خود در سوره انفال آیه ۴۹ فرمودند «إِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هَٰؤُلَاءِ دِینُهُمْ ۗ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ، و (یاد آر) آن‌گاه که منافقان و بیماردلان با هم می‌گفتند که این مسلمین به دین خود مغرور و فریفته‌اند، و حال آنکه هر کس بر خدا توکل کند خدا غالب مقتدر و داناست».

وی توکل را به رویکرد انیباء الهی دانست و تصریح کرد: با نگاهی به زندگی انبیا می‌توان فهمید که توکل تا چه میزان در زندگی آنان مهم بوده و آنان تا چه حد به آن عمل می‌کردند. هنگامی که مردم پیامبرانی همچون «نوح (ع)» را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند و یا نافرمانی می‌کردند او بر خداوند توکل کرده و از خداوند یاری می‌جست. خداوند پاداش عمل نیکوکاران را مد نظر می‌گیرد مثال‌هایی از این دست را می‌توان در دایره المعارف قرآنی به خوبی دید.

توکل راه درست زندگی را به انسان‌ها آموخته است//// روز دهم

باغ شیرین ارزش و اهمیت توکل را متذکر شد و افزود: خداوند در سوره یوسف به جایگاه توکل اشاره نموده است، هنگامی که یوسف پس از شنیدن درخواست زلیخا به خدا توکل کرد؛ خداوند نیز او را یاری کرده و در‌های قفل شده را به رویش گشود این است نتیجه توکل به خداوند و حرکت به سوی سعادت و خیر.

وی درباره فراز سوم دعای روز دهم ماه مبارک رمضان تصریح کرد: بندگان از خداوند می‌خواهند که آنان را از رستگاران و فائزین قرار دهد، در حقیقت از خداوند می‌خواهند که آنان را جزو مقربین درگاه قرار دهد. مقرب بودن به درگاه پروردگار نیازمند زمینه‌ای به نام عبادت و تقوی است. در سوره واقعه، آیه ۱۰ «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ گروه سوم پیشگامانى در خیرات هستند که در گرفتن پاداش نیز پیشگامند»

باغ شرین انسان را اشرف مخلوقات خواند و خاطرنشان کرد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات می‌تواند با عبادت و حرکت در مسیر پروردگار به تعالی برسد. راه برای بندگان بسته نیست تنها چیزی که انسان نمی‌تواند به آن برسد مقام نبوت و امامت است، ولی می‌تواند به صفات ارزشمندی که خداوند به آن‌ها توجه ویژه داشته و مردم را بر آن دعوت نموده دست یابد؛ این ادعیه به ما می‌آموزد که می‌توانیم از فائزین باشیم از افرادی که در درگاه خدا مقرر هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *