شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نسبت به مشکلات سفر‌های خارج از کشور هشدار داد

12:51 - 22 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۳۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به برخی هشدار‌های جدی هنگام سفر به خارج از کشور در قالب گردشگری یا اقامتی اشاره کرد.
- علیرضا ساوری اظهار کرد: در هنگام سفر خارجی برخی مشکلات برای هموطنان ایرانی بروز می‌کند که در بعضی موارد ناخواسته منجر به بازداشت یا محکومیت آنان می‌شود. لذا آگاهی از برخی اطلاعات کلی با هدف پیشگیری از تکرار حوادث برای سایر هموطنان حائز اهمیت است.

رئیس کمیته پیشگیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور بیان کرد: هموطنان در طول سفر خارجی در قالب توریستی یا اقامتی نباید به هیچ‌وجه بسته یا امانتی تحت عنوان دارو یا هر عنوان دیگر از «اشخاص ناشناس» حتی ایرانیان، برای انتقال به کشور مقصد قبول کنند. همچنین همراه داشتن گذرنامه معتبر، تهیه بلیط برگشت از ایران، همراه داشتن ارز کافی، تکمیل اظهارنامه ارزی در صورت داشتن بیش از ۱۰ هزار دلار هنگام ورود به کشور خارجی، همراه داشتن یک نسخه کپی از گذرنامه، بلیط و سایر مدارک برای مسافرت خارجی ضروری است.

ساوری افزود: شماره تلفن‌های ضروری به ویژه تلفن پلیس و سفارت ایران را همراه داشته باشید. حتی‌المقدور به صحنه‌های تجمع، تظاهرات خیابانی، درگیری و امثال آن نزدیک نشوید و در صورت بازداشت حتما موضوع را به سفارت اطلاع دهید.

مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به هموطنان عازم به خارج از کشور هشدار داد: از هر گونه نزاع و درگیری پرهیز کنند، زیرا در برخی از کشور‌ها حتی اگر درگیری به صلح و سازش ختم شود، جنبه عمومی جرم تعقیب می‌شود.

ساوری ادامه داد: هنگام خرید حتی‌الامکان از کارت‌های اعتباری به جای وجه نقد استفاده کنید و پس از خرید برچسب مخصوص فروشگاه بر روی کیسه‌های خرید را تا رسیدن به محل اقامت جدا نکنید و رسید خرید را نگهداری کنید.

وی اظهار کرد: هموطنان در مورد وعده‌های فریبنده و وسوسه‌انگیز از قبیل اخذ اقامت، مساعدت در کاریابی، تجارت، تهیه روادید اروپا، تهیه روادید کار، گذرنامه جعلی و ... هوشیار باشند. این پیشنهاد‌ها معمولا از سوی عوامل قاچاقچیان مطرح می‌شود و قبول آن‌ها حوادث بسیار تلخ و جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

ساوری ادامه داد: این‌گونه افراد اغلب قربانیان خود را در برخی جرایم مشارکت می‌دهند و پس از اخذ پول، موجبات بازداشت آن‌ها را فراهم می‌کنند.

وی گفت: اکنون بسیاری از هموطنان به دلیل ناآگاهی از بسیاری از موضوعات و قوانین سایر کشور‌ها در هنگام عزیمت به مسافرت خارج از کشور از سوی پلیس کشور ثالت دستگیر و هم‌اکنون در زندان‌های آن‌ها تحمل کیفر می‌کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *