فوايد و فضايل دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان/مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان

9:30 - 21 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۱۰۸
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در فراز اول دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند متعال می خواهند تا آنان را جزو افرادی قرار دهد که کمک کردن به نیازمندان و یتیمان را در دستور کار خود قرار دهند.

محمد امین نخعی در گفت‌وگو با میزان پیرامون مضامین دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان گفت: دعا همواره به عنوان یکی از اعمال پر فضیلت  برای بندگان محسوب می شود، این مهم در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان كه مضامین و فراز‌های تربیتی فراوانی را در خود نهفته دارد به خوبی دیده می شود.

وى در همين راستا ادمه داد: در دعاى روز هشتم ماه مبارك رمضان آمده است: «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین، خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان».

*** کمک کردن به نیازمندان و یتیمان

وی به فراز اول دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: در فراز اول دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند می خواهند تا آنان را جزو افرادی قرار دهد که کمک کردن به نیازمندان و یتیمان را در دستور کار خود قرار دهند، در حقیقت این دعا به نوعی به فضا و اخلاق مدرن و سرمایه داری ارتباط دارد. افراد خسيس جامعه را فردگرا و خود محور می‌کنند، چنین افرادی ویژگی‌های خاصی دارند از جمله اینکه فقط به دنبال منافع خود هستند و با اطرافیان کاری ندارند آنان مسئولیت پذیری اجتماعی ندارند و به نوعی احساس استقلال از دیگران و حتی خداوند دارند.

نخعی پيرامون ویژگی افراد بخیل بیان کرد: افراد بخیل در پاسخ به اینکه چرا به نیازمندان و اطرافیان خود کمک نمی‌کنید ابراز می‌کنند اموالی را که جمع کرده‌ام اموال خودم هستند که با اتکا به علم خود آن را به دست آورده ام لذا دلیلی ندارد که به دیگران چیزی کمک کنم، استقرار چنین اخلاقی در طولانی مدت سبب می‌شود این افراد خود را مستقل از خداوند يكتا بدانند و به نوعی اخلاق قانونی در جامعه بدل شود، در آیات قرآن كريم نیز آمده هنگامی که از قارون پرسیدند چرا به مستمندان کمک نمی‌کنی و چرا فخرفروشی می‌کنی در جواب پاسخ داد: این ثروتی است که از علم خود به دست آورده‌ام. این یک خصيصه بسیار بد و خطرناک برای آدمی ا‌ست، باید توجه داشت که اشرافی گرایی نقطه مقابل کرامت است.

***انسان مومن فردی کریم و اهل بخشش است 

وی به ویژگی‌های انسان مومن اشاره و ابراز كرد: انسان مومن فردی کریم و اهل بخشش است و به دنبال دستگیری از افراد تهى دست خواهد بود، خیرش به همه اطرافیانش می‌رسد حتی در سطح ملی به اشتغالزایی می‌پردازد و از دیدن رنج و عذاب فقرا و مستمندان ناراحت و رنجور می‌شود.

نخعی در همین راستا ادامه داد: مومنان عموما افرادی کریم هستند بر عکس افراد بخیل که همواره تلاش دارند تا دارایی خودشان را به چشم دیگران بیاورند آنان خداوند متعال را فراموش مى‌کنند. این افراد فقرا را تکریم نمی‌کنند بلکه تحقیر می‌کنند و به ترویج خود مداری و سرمایه داری می‌پردازند.

*** اهل کرامت

اين كارشناس علوم قرآنى به فراز دوم دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان اشاره و اظهارکرد: در فراز دوم دعاى روز هشتم ماه مبارك رمضان بندگان مومن از خداوند می‌خواهند تا آنان را از اهل کرامت قرار دهد این افراد نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند، آنان افرادی هستند که به دنبال خدمت صادقانه هستند و هرگز تلاش و کمک‌های خود را در مقابل مردم به نمایش نمی‌گذارند، این افراد کمک‌های کوچک یا بزرگ خود را علنى نمى كنند. مومنان همواره مخفیانه به فقرا، مستمندان و نیازمندان کمک می‌کنند آنان هدایا و کمک‌های خود را با احترام به فقرا و مستمندان می‌دهند لذا در این ماه از پرودگار می‌خواهیم تا ما را همانند مومنان واقعی دستگیر از نیازمندان قرار دهد.

وی به میهان کردن روزه داران و ارزش این عمل اشاره و بیان کرد: موضوع افطاری دادن به روزه‌داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک از سنت‌های سابقه‌دار اسلامی است. افطاری دادن و میهمان کردن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان بسيار پر فضيلت است. توجه یافتن به کسانی که در اداره زندگی‌شان بویژه ضروری‌ترین امر یعنی خوراك با دشواری روبرو هستند، یکی از حکمت‌های روزه است. در روایات چنان به افطاری دادن سفارش شده كه «موسی بن جعفر (ع)» فرمودند: افطاری دادن به برادر روزه‌دار از روزه‌ات بافضیلت‌تر است. بی‌تردید هرگز افطاری دادن جای روزه واجب را نمی‌گیرد، اما در ارزیابی اين عمل گاهی از ثواب افطاری بیشتر است.

***مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *