تحقق توسعه صنعت حفاری غیرنفتی کشور با تکنولوژی‌ساخت تجهیزات و تکنولوژی‌ نحوه حفاری‌ها

9:00 - 04 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۱۶۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران گفت: در حال حاضر فعالیت‌های حفاری غیر نفتی وسیع‌تر شده و تعداد پروژه‌های حفاری نیز افزایش پیدا کرده به طوری که همزمان تکنولوژی‌های جدیدی اعم از تکنولوژی ساخت تجهیزات و تکنولوژی در نحوه حفاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد .
رضا اشرف سمنانی در گفت‌وگو با میزان، درخصوص وضعیت حفاری غیر نفتی در کشور،گفت: کشور ایران به لحاظ معدنی کشور غنی است و باتوجه به پتانسیلی که در کشور وجود دارد از نظر اکتشاف معدنی عقب مانده‌ایم؛ بنابراین یکی از پارامتر‌های مهم برای کار‌های اکتشافی حفاری است.
 
وی افزود: هدف از حفاران غیرنفتی توسعه حفاری‌ها و اکتشافات بوده تا بسترسازی تجهیز معادن انجام شود.
 
رئیس اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران بیان کرد: اتحادیه حفاران غیرنفتی به کمک ایمیدرو فهرست بها ایجاد کرده به طوری که این فهرست بها قبلاً وجود نداشته و کار بزرگی بوده که به خوبی انجام شده است.

اشرف سمنانی اظهار کرد: باتوجه به اینکه در زمینه حفاری باید کار‌های بزرگی در کشور انجام شود به همین منظور برخی از شرکت‌های بزرگ اقدام به خرید دستگاه حفاری کرده و  برخی دیگر نیز شروع به ساخت دستگاه حفاری کرده اند و با توجه به اینکه تولید انبوه در این کار صورت نمی‌گیرد، ولی حرکت خوبی است، زیرا به تعمیر و نگهداری دستگاه‌های موجود در کشور نیز کمک می‌کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته اصلی که در حال حاضر جزء برنامه‌های اصلی قرار گرفته آموزش است. شرکت‌هایی که دستگاه حفاری را خریداری کرده‌اند باید آموزش‌های تئوری و کاربردی را دیده باشند.

رئیس اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های حفاری غیر نفتی وسیع‌تر شده و تعداد پروژه‌های حفاری نیز افزایش پیدا کرده به طوری که همزمان تکنولوژی‌های جدیدی اعم از تکنولوژی ساخت تجهیزات و تکنولوژی در نحوه حفاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

اشرف سمنانی بیان کرد: قبل از اینکه تحریم‌ها اتفاق بیافتد چند شرکت بسیار بزرگ خارجی برای پروژه‌های حفاری غیرنفتی با ایران اعلام آمادگی کردند، ولی بعد از تحریم این شرکت‌ها دیگر ادامه همکاری نداده‌اند.

وی گفت: برای تسهیل کار اکتشافی و حفاری، مشارکت خارجی برای کشور ما بسیار مثبت خواهد بود، زیرا زمینه کار بالا است و همکاری با شرکت خارجی که در این کار حرفه‌ای هستند حائز اهمیت است.

رئیس اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران اظهارکرد: تکنولوژی‌های کار اکتشافی در کشور خیلی دنبال نمی‌شود، ولی حدود یکسال است که کار‌های اکتشافی در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر مازادی در تولید نداریم بنابراین صادرات صورت نمی‌گیرد و با توسعه تکنولوژی می‌توانیم مسیر صادرات را نیز باز کنیم.

اشرف سمنانی عنوان کرد: از برنامه‌های توسعه معدن، حفاری و اکتشاف در کشور‌های دیگر است زیرا خیلی حمایت خاصی از توسعه حفاری غیرنفتی نمی‌شود و  هنوز در بخش وسیعی از کشور اکتشافات صورت نگرفته است بنابراین با وجود اینکه پتانسیل داخلی بالایی را داریم باید شرکت‌های حفاری غیرنفتی را درخارج از کشور حمایت کنیم
 
 

 


برچسب ها: اخبار اقتصادی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *