رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشیدی: طراحی کتاب در جذب مخاطبان تاثیر مهمی دارد

12:30 - 19 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۰۱۹۹
یک نویسنده کتاب گفت: فضای بهار که آغاز زندگی مجدد طبیعت است نوع خاصی از کتاب را طلب می‌کند، این نوع کتاب‌ها عموما در قالب روایت هستند و می توانند نگاه دوباره به زندگی آدمها را که به قلم کشیده شده را بیان کنند.

میثم رشیدی مهرآبادی در گفتگو با میزان پیرامون شیوه انتخاب کتاب خوب برای مطالعه در آغاز سال جدید گفت : فضای بهار که آغاز زندگی مجدد طبیعت است نوع خاصی از کتاب را طلب می‌کند، این نوع کتاب‌ها عموما در قالب روایت هستند و می توانند نگاه دوباره به زندگی آدمها را که به قلم کشیده شده را بیان کنند، در این شرایط گویی افراد دل به تاریخ می زنند و اطلاعاتی جدید و تجربه هایی از رویدادها و رخدادهای گذشته را همراه خود به عصر امروز می آورند.

این نویسنده کتاب در پاسخ به نحوه انتخاب کتاب خوب اشاره و تصریح کرد: من کتاب خوب را از طرح و نام نویسندگی آن مورد بررسی قرار می دهم.

وی در همین راستا ادامه داد: من معتقد هستم که کتاب‌هایی کتاب‌های با کیفیتی هستند توسط ناشران نیز مورد توجه قرار گرفته و ناشر نیز برای طرح و حتی نوع نگارش آن وقت و زمان خاصی را می گذارد لذا با دیدن طرح و جلد کتاب می توان تا حدودی به نوع کتاب پی برد.

مهر آبادی نقش طراحی کتاب را در خرید آن مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: کتابی خوب است که از سوی ناشران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، این نوع از کتاب ها در کنار محتوای فاخر از صفحه‌آرایی جذابی نیز برخوردار خواهند بود تا بدین ترتیب چشم مخاطب را نیز بنوازد البته در این مقوله مواردی استثنا وجود دارد که بر خلاف این امر در موردشان صدق می کند.

وی نقش چیدمان کتاب و شکل کتاب در جذب مخاطب را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: علاوه بر چهره کتاب که در پشت ویترین افراد را به خود جذب می کند بخش هایی از محتوای که کتاب را به مخاطب معرفی می‌کند نیز نقش مهمی در جلب نظر علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی دارد، نکته دیگر اینکه یک ناشر خوب علاوه بر اینکه در چینش کتاب از نرم افزارهای خاص استفاده کرده تا بتواند سرعت مطالعه مخاطب را بالا ببرد. این نشانه‌ای از احترام به مخاطب را در کتاب منتشر کرده که این ارزشمند است.

***ضرورت اصول گرافیکی در جذب مخاطب

این نویسنده کتاب تصریح کرد: اصول گرافیک نقش موثری در جذب مخاطبان دارد، همچنین صفحه‌آرایی معیاری خاص را در پس‌زمینه‌ خود دارد که عموماً به جذب مخاطب کمک فراوانی می کند و تا حدودی به معرفی کتاب می پردازد و در عین حال ارائه بخشی از متن در پشت جلد می تواند معرفی کامل تری از محتوای کتاب را به مخاطب ارائه دهد.

مهر آبادی یکی از عوامل دیگر در انتخاب کتاب را قیمت کتاب‌ها دانست تاکید کرد: کتاب‌های ارزشمند قیمت های بالایی دارند اما برخی از این کتاب‌ها قیمت‌های نجومی دارند همین مهم سبب می‌شود تا مخاطب از خرید کتاب منصرف شود،‌ کسانی که کتابخوان هستند و به مطالعه علاقه ویژه دارند ترجیح می‌دهند در این شرایط به نسخه‌های دیجیتال از کتاب‌ها پناه ببرند.

*** حضور نسخه های دیجیتال

وی در مورد معرفی کتاب برای مطالعه در ایام اوقات فراغت خاطرنشان کرد: من عموما کتاب‌هایی مورد علاقه و جذاب که مطالعه کردم را در اینستاگرام خود معرفی می کنم اما با این همه تاکید دارم که باید برای مطالعه کتاب‌ها توجهی ویژه به ناشران داشت عموماً انتشارات سوره مهر به نشر کتاب‌های تاریخ شفاهی پرداخته است، کتابی مانند کتاب «نورالدین پسر ایران» که در این انتشارات منتشر شده از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین انتشارات اطلاعات که محتواهای در حوزه تاریخ شفاهی را سرلوحه تولیدات خود قرار داده توانسته به سرنوشت بسیاری از بزرگان ایران بپردازد و تا حدودی فضای کتاب‌های آنها افراد را به دهه های ۲۰ و یا ۳۰ می‌برند، همچنین انتشارات اطراف نیز که در حوزه سفرنامه‌ها فعالیت کرده کتاب های ارزنده ای را در این زمینه ارائه کرده است. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *