در شهر‌های قرمز موزه‌ها بسته هستند

14:56 - 30 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۸۳۷
محمدرضا کارگر گفت: براساس آنچه که در ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شده موزه‌ها جزو مشاغل درجه دو هستند و تنها موزه‌هایی که در شهر‌های دارای وضعیت نارنجی قرار داشته باشند امکان بازگشایی پیدا کرده اند.
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص برآورد حجم ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا برای موزه‌ها به میزان گفت: درباره ضرر و زیانی که موزه‌های کشور از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا متحمل شده اند باید بگویم به طور کلی سازمان میراث فرهنگی چیزی حدود ششصد میلیارد تومان از بابت بیماری کرونا زیان دهی داشته است. این رقم کل ضرر و زیان سازمان میراث فرهنگی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا امروز را در بر می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی موزه‌ها صرفا مربوط به شش ماه اخیر بوده یا پیش از آن هم این تعطیلی‌ها اتفاق افتاده اظهار داشت: در طول دوره شیوع کرونا به طور متناوب این تعطیلی‌ها برای موزه‌های کشورمان اتفاق افتاده است. یعنی در مقاطعی موزه‌ها تعطیل شده اند و بعد از مدتی دوباره بازگشایی شده اند و این اتفاق چند باری برای موزه‌ها پیش آمده است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی درباره اینکه در طی مدت تعطیلی‌ها برای مرمت و بهسازی موزه‌ها چه اقداماتی به انجام رسیده گفت: در این مدت در تمامی موزه‌های ما هم در زمینه مرمت فیزیکی و هم مرمت اشیا اقداماتی صورت گرفته است. در این مدت ما فقط در کاخ-موزه گلستان حدود ده تا پانزده کارگاه مرمت داشتیم. در موزه ملی هم تمام مخازن ما مرمت شدند. مشکل رطوبت این مخازن که همچنان هم ادامه دارد از سوی همکاران ما در حال پیگیری است و برای رفع این مشکل در تلاش هستیم. همچنین در کاخ-موزه‌های سعدآباد و نیاوران هم ما همیشه کار‌های مربوط به مرمت را در دست انجام داشته ایم. امروز همه موزه‌های مربوط به این دو کاخ به روز هستند و کار بهسازی آن‌ها به انجام رسیده است.
 
بیشتر بخوانید:
با تجاری سازی بنا‌های تاریخی مخالفیم

کارگر در پاسخ به اینکه با توجه به ضرر و زیان‌های به وجود آمده در طی این مدت برای تامین اعتبارات مالی عملیات مرمت موزه‌ها مشکلی وجود نداشته اذعان داشت: ما درآمد‌هایی که از فعالیت موزه‌ها به دست می‌آمد را در فعالیت‌های دیگری مورد استفاده قرار می‌دادیم. مثل کیفیت آموزش در موزه ها، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، ایجاد راهنمایی‌های صوتی و تصویری و مواردی از این قبیل که البته در این مدت شیوع کرونا در این موضوعات هم مخاطب نداشتیم و بنابراین طی این مدت از درآمدهایمان در این زمینه‌ها هم استفاده‌ای نکردیم. ولی بودجه مربوط به عملیات مرمت و بهسازی موزه‌ها از محل مختص به خود تامین شده است. درواقع برای اقدامات مربوط به مرمت و بازسازی موزه‌ها ردیف بودجه‌های مشخصی تعریف شده است. این بودجه‌ها مربوط به آن دسته از ردیف‌های اعتباری هستند که دولت برای این امور در نظر می‌گیرد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی درمورد اینکه آیا بازگشایی موزه‌ها صرفا مربوط به آن دسته از موزه‌هایی است که در شهر‌های با وضعیت نارنجی قرار دارند یا موزه‌های مربوط به شهر‌های دارای وضعیت قرمز هم بازگشایی شده اند گفت: هر شهری که در وضعیت قرمز قرار داشته باشد موزه‌های مستقر در آن شهر هم تعطیل خواهد بود. براساس آنچه که در ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شده موزه‌ها جزو مشاغل درجه دو هستند و تنها موزه‌هایی که در شهر‌های دارای وضعیت نارنجی قرار داشته باشند امکان بازگشایی پیدا کرده اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *