کسری بودجه و بحران بانکی؛ ریشه مشکلات اقتصادی کشور

9:59 - 31 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۸۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عمده مسائل اقتصادی در کشور از مشکلات داخلی است، گفت: البته تحریم‌ها هم اثراتی گذاشته‌اند اما در بلندمدت مشکلات اقتصادی ما نشئت گرفته از مسائل داخلی است و مهم‌ترین عاملی که منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، کسری بودجه و بحران بانکی است.
علی شهیدی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به وضع اقتصادی کشور، گفت: مهم‌ترین دغدغه و معضل در کشور در کنار مسائل مختلف و مشکلات اقتصادی موجود، افزایش نرخ تورم است و عامل اصلی مؤثر برافزایش نرخ تورم در بلندمدت، رشد نقدینگی است و  رشد نقدینگی نیز وقتی اتفاق می‌افتد که  به ازای آن رشد تولید وجود نداشته باشد که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.
 
وی افزود: اگر بخواهیم بدانیم که این مشکلات چگونه متحول می‌شود و چه مقدار آن منوط به تحریم‌هاست باید به دو عامل  داخلی و یک عامل بیرونی یعنی تحریم اشاره کنیم که در اثر تحریم عرضه ارز در کشور کم می‌شود و چون ارز در کشور ما لنگر انتظارات تورمی است، با نوسانات ارزی مشکلات تورمی نیز به وجود می‌آید، درصورتی‌که در کشورهای دیگر این‌طور نیست.

شهیدی ادامه داد: در کشور ما به دلایل مختلف ازجمله دلایل روانی و این‌که تولید کشور بسیار وابسته به تأمین مواد اولیه از طریق واردات است و ۶۰ الی ۷۰ درصد تولیدات کشور با مواد اولیه وارداتی انجام می‌شود، نوسانات و افزایش نرخ ارز منجر به افزایش نرخ تورم و نهایتاً افزایش قیمت‌ها شود.
 
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: نکته مهم این است که عمده مسائل اقتصادی در کشور  از مشکلات داخلی است، البته تحریم‌ها هم اثراتی گذاشته‌اند، اما در بلندمدت مشکلات اقتصادی ما نشئت گرفته از مسائل داخلی است و همان‌طور که اشاره شد مهم‌ترین عاملی که منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، کسری بودجه و بحران بانکی است که این‌ها درست مدیریت نشده است.
 
این فعال اقتصادی افزود: یعنی وقتی بانک‌ها دچار بحران ناترازی و ورشکستگی می‌شوند برای حل این مشکلات مجبور به رشد نقدینگی می‌شویم از طرفی، چون هیچ‌وقت ساختار منظمی در دولت نداشته‌ایم و میزان دریافتی و پرداختی‌های دولت به‌صورت دقیق مشخص نیست و سامانه‌ها هم هنوز شکل نگرفته‌اند به‌عنوان مثال پرداختی حقوق کارمندان و میزان خریدهای دولت و شرکت‌های تابعه آن در سامانه‌ای به‌صورت منسجم ثبت نمی‌شود که همه این موارد موجب کسری بودجه و نهایتاً افزایش نرخ تورم می‌شوند.

وی در خصوص اثرات شیوع بیماری کرونا نیز گفت: در بحث بیماری کرونا  و تأثیری که بر اقتصاد می‌گذارد باید گفت به دلیل کاهش تقاضا و دلایل مختلف مرتبط با این بیماری مصارف عمومی و دولتی کم می‌شود و کشور در حالت رکودی  اقتصادی قرار می‌گیرد.
 
شهیدی افزود: با توجه به انجام واکسیناسیون، مشکلات اقتصادی به وجود آمده دیگر کمرنگ شده و اثرات این بیماری به صفر میل پیدا می‌کند، اما آن چیزی که مهم بود عبور از پیک این بیماری بود که باید با مدیریت و چینش‌های مختلف و برنامه‌ریزی دقیق حالت گذر از این بیماری را آسانتر می‌کردیم.
 
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: هرچقدر میزان تجارت بین‌المللی را به سطح قبل از شیوع بیماری کرونا برسانیم، اثرات تحریمی هم کاهش می‌یابد، یعنی آرام‌آرام به سمت عادی شدن وضعیت  که قبل از شیوع کرونا داشتیم بازگردیم.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *