آمریکا غرب آسیا را پس از افغانستان ترک می‎کند؟

5:15 - 30 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۲۷۵
آمریکا خروجی تلخ با تبعات سنگین از افغانستان داشت، اما آیا این اقدام پایانی بر مداخلات نظامی این کشور در دیگر نقاط جهان است به ویژه منطقه غرب آسیاست؟

- مقام‎های آمریکا از هزینه‌های سنگین در افغانستان ناله می‌کنند و ادعا دارند که روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه اشغال و تجاوز به خاک این کشور بوده که واشنگتن در طول ۲۰ سال آن را تقبل کرده است.

اگر این اصل هزینه‌های سنگین نظامی گری آمریکا را جدی بنگریم باید در انتظار خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از دیگر کشور‌های تحت اشغال باشیم چرا که آمریکا با آن ادعا دیگر توان پرداخت هزینه نظامی گری خود را ندارد.

آمریکا شکست مفتضحانه خود را در افغانستان در جای دیگر می‌خواهد جبران کند.

رژیمی که خود را ناجی و الگوی دیگر جوامع می‌داند تحمل شکست سنگین در افغانستان را ندارد.

آمریکایی‌ها در سوریه و عراق نیز حضور دارند و با وجود فشار‌هایی که برای خروج آن‌ها در این دو کشور وارد می‌شود، اما تصمیمی برای این امر نگرفته‌اند بلکه با سماجت هر چه بیشتر بر اشغالگری خود پا فشاری می‌کنند.

نیرو‌ها و تجهیزات نظامی باقی مانده از اشغال افغانستان، آن‌هایی که کارآیی دارد به هزاران کیلومتر تا خاک آمریکا حمل نمی‌شود، بلکه به پایگاه‌های منطقه‌ای ارتش آمریکا انتقال پیدا می‌کند.

آمریکا در عراق و سوریه مشغول حمایت از تروریست‌هاست و آن‌ها نیاز به تدارکات و تجهیزات نظامی دارند.

اگر برای آمریکا هزینه‌های سنگین حضور نظامی در دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه غرب آسیا مهم است باید پس از خروج از افغانستان، سوریه و عراق را نیز ترک کند.

اما سود ماندن نیرو‌های نظامی آمریکا برای واشنگتن بیشتر از خروج آن‌هاست، اگر از افغانستان با فضاحت خارج شدند نخست به خاطر شکستی بود که در سیاست‌های خود پذیرفتند و سپس برای آن بود که تاراج این کشور به پایان رسید و منابع آن به غارت رفت.

اکنون منابع سوریه و عراق همچنان باقی است و آمریکا نمی‌تواند چشم طمع خود را از آن‌ها بردارد.

برای همین است که «آوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادعا کرده که بزرگترین تهدید ناشی از تروریسم بین المللی برای کشورش، از کشور‌هایی نظیر یمن، سومالی، سوریه و عراق نشات می‌گیرد نه افغانستان.

چنین تفکر و دیدگاهی نشان دهنده این مسئله است که آمریکایی‌ها همچنان برای غرب آسیا برنامه دارند و حتی در اندیشه ادامه و افزایش اقدامات اشغالگرانه خود در منطقه هستند.

آمریکایی‌ها اگر هم از سوریه و عراق خارج شوند، جای پای خود را باقی می‌گذارند و این دو کشور همچنان باید با تروریست‌های دست پرورده محور غربی عبری و عربی در جنگ باشند.

نیرو‌های نیابتی در صورت خروج آمریکا از منطقه، حضور خواهند داشت و با این سیاست هزینه‌های نظامی آمریکا چه در تلفات جانی و چه در هزینه‌های تسلیحاتی کاهش خواهد یافت.

سیاست آمریکا این است که پس از چپاول منابع کشور‌های تحت اشغال از منطقه خارج شود، اما سعی خواهد کرد تا همچنان ناامنی در کشورهایی، چون سوریه، عراق، افغانستان و یمن باقی بماند.

برای همین است که واشنگتن تمرکز خود را به سوی دیگر کشور‌های درگیر شیفت کرده و سعی دارد آن‌ها را با دقت بیشتری زیر نظر داشته و تحت سیاست‌های خود قرار دهد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ادامه سخنان خود در کنفرانسی درباره امنیت ملی گفته؛ علیرغم اینکه مقامات اطلاعاتی آمریکا از نزدیک، احتمال ظهور گروه‌های تروریستی در افغانستان را زیر نظر دارند، اما این کشور از نظر پناه دادن به تروریست‌هایی که می‌توانند حملات خود را در داخل آمریکا انجام دهند، دیگر نگران کننده نیست.

وی افزود «ما افغانستان را در صدر فهرست اولویت‌ها قرار نمی‌دهیم بلکه نگاه ما به یمن، سومالی، سوریه و عراق است؛ تهدید‌های خطرناکتر را آنجا می‌بینیم.»

اما موضع آمریکا درباره یمن که هم اکنون در حال دفاع مقابل حملات سعودی‌هاست به نظر متفاوت است.

سعودی‌ها به نیابت از سوی آمریکایی‌ها به یمن حمله کردند و اکنون نزدیک به ۶ سال است که مردم این کشور مقاومت کرده و معادلاتی که ترسیم شده بود، از بین رفته است.

یمن هیچگاه ظرفیت و زمینه پرورش تروریسم را نداشته و ندارد همانگونه که سوریه، عراق و افغانستان نداشته و ندارند.

هر آنچه که به نام تروریست و تروریسم در این کشور‌ها وجود دارند، زاییده سیاست‌های آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی‌هاست.

اکنون که آمریکا خود را از باتلاق افغانستان خارج کرد، تمرکز آن بر روی دیگر کشور‌های منطقه خواهد بود و این اتفاق نیازمند هوشیاری و آمادگی بیشتر جبهه مقاومت را می‌طلبد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *